|
|
|
|---|---|
|
Hur är det med högtryckstvättar egentligen, nu menar jag inte dom man kör igenom, utan den man har hemma.. Skadar det lacken, eller är det mer skonsamt än regelbunden svamptvätt? Jag var på ett ställe i NAcka som heter "Autospa" dom hade nån ny gör det själv anordniong där man stoppar i poletter och sprutar en schampoblandning på bilen, sköljer och sprutar sedan på hetvax. Enkelt & bra sätt att få bilen fin för ca 50:- /K | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man kan ju inte köra koncentrerad stråle direkt på bilen på en decimeter men det är väl elimentärt, har man stenskott o dylikt så kan det hända saker dvs lacksläpp ody.Har själv ett roterande munstycke till min tvätt som sprider trycket på ca 15 ca i diameter samt "jobbar" bort smutsen i och med rotationen, det funkar bra men är rätt så aggresivt så närmare bilen än 20-30 cm går jag aldrig. MVH Hasso |
|
En lämplig miljövänlig smutslösande kemikalie i kombination med en vettig högtryckstvätt på behöärigt avstånd= Skonsammaste sättet att lösa smuts före svampning enligt det jag fått lära mig. Kombinerar man det med en insektslösare före högtrycken så är fronten näst intill ren. Se till att högtryckaren har bra vattenflöde. Viktigare än effekt i bar mm. Asken |
|
| OK tack! | |
|
betänk att med högtrycks tvätt kommer det in vatten på ställen som den normalt inte kan träcka in vatten på! MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
| Det gör det om man kör snabbt i regn också. :) | |
|
Jag brukar spruta rakt in i avgassystemet (med högtrycken alltså)....är det inte bra? Jag har hört att det är bra att "blåsa ur" det då & då.. ;) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
De med DTM har väl alltid välfyllt avgasrör när det regnar?? (kombiinstrument regnmätare:)) MVH Hasso |
| Nja, mina DTM utblås är snedkapade så dom har ingen öppning uppifrån även om dom är vinklade uppåt baktill, men det är klart att det är lätt att spola in i dom när man tvättar. Men det gör knappast till eller från med tanke på allt kondensvatten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.