AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.118

Var sitter oljepluggen på en 320d e46

Ma
103
MaskinJunior
320d E46 -00
(Volvo 360 -85)
Hej
Jag känner mig mer än dum nu när jag är i färd med att byta olja för första gången i min BMW 320d. Jag har hissat upp bilen och hittat en plugg in i framaxelbalken, men den känns fel. Nästa plugg jag har hittat sitter bakom en liten lucka i hasplåten, den känns bättre, men den sitter så långt bak att jag är orolig att det är växellådan.

Jag har googlat runt, men det verkar som att just dieselmotorn är ett mycket ovanligt alternativ i e46, så jag hittar ingenstans någon som har lagt upp någon beskrivning över vilken plugg som är vilken.

Tacksam för svar Stefan
Länk

Hoppas det stämmer överrens med din bil.

mvh/ Anders
Ma
103
MaskinJunior
320d E46 -00
(Volvo 360 -85)
Det stämmer tillräckligt för att jag ska våga prova. Det värsta som kan hända är att jag tömmer växellådan på olja.
Oljepluggen sitter ovanför luckan i "hasplåten". Hittar du en plugg där har du hittat rätt.

mvh/ Anders
Ma
103
MaskinJunior
320d E46 -00
(Volvo 360 -85)
Av färg och temperatur på det som rann ut hoppas jag att det var rätt. (Visar det sig att det hade varit servo eller växellådsolja som såg ut sådär är det förmodligen ändå kört :-)

Tackar för de snabba svaren
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Servooljan kan du inte tappa av genom att lossa en plugg så du bör ha hittat rätt, såvida inte din vxl-olja var toksvart :P

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.