AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.012

Eftermontera backkamera med pulserande ström på bakljusen

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Har en Dynavin D99+ i min E90 2006 som jag vill ha backkamera till.

Har en billig ebaykamera som är modelspecifik och fungerar klockrent.

Dock så har ju E90 pulserande ström till bakljusen vilket gör att kameran flimrar.

Dynavin går igång automatiskt och slår över till backkameran när kameran får ström. Så konstant ström till den är inte ett alternativ.

Relä med konstantström från batteriet på och styrström från backljuset är jag tveksam till då den pulserande strömmen antagligen tar sönder relät. Eller ännu värre LKM tar stryk.

Så hur skall man göra för att få konstant ström till en backkamera endast när backen är i??

Tack för all intelligens!!
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
O just det. Innan ngn föreslår det så vägrar jag ha en en strömbrytare för att slå på backkameran. Den skall gå på automatiskt. Vi åker ju för f-n BMW :-)

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Man kodar enkelt bort varm/kall och lampvarning till vilken lampgrupp som helst på hela bilen som har övervakning. Har gjorde de själv på min till helljusen eftersom jag moddat dom. Jag skulle kunna hjälpa med det men de beror på vart du befinner dig. Jag tror inte BMW själv som verkstad utför dessa åtgärder trots att man ber om det.
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Jag bor i Stockholm

Vet inte riktig vad du menar med varm/kall? Menar du att man kan ta bort pulseringen i backljusen?

/U

Lampvarningen har jag inga problem med, testade nu faktiskt att gå på med ett relä, det fungerar klcikrent, förutom att det "smäller" i relät hela tiden av pulseringen, med andra ord kommer det relät att ge upp efter några minuter är min gissning.
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Dymnavin går via canbus o "känner" av vilket läge automaten står i är min gissning. Så den slår över till backkamera oavsett om kameran har ström eller inte. Så min lösning till problemet är att lägga konstant ström på backkameran. Så kan man även titta bakåt när man kör med den genom att välja kamera menyn :-)

Nån som vet vilken säkring man kan ta som går på nyckeln. Alla tomma säkringar verkar ha konstant ström på sig fram till sleepmode. Och det känns ju onödigt.

Gäller en e90 2006:a
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Bilen skickar spänningspulser till alla lampor me övervakning för att se så de e hela. Stänger man av det så slipper du flimmrande skärm och dryga modifikationer. Har du kopplat backkameran på bakljusen så är det lösningen att deaktivera lampvarning.
to
41
tolle999
330D-06 Touring 855T5R
XC70-14
Har nyligen åxo kopplat in en backkamera o den funkar men som är sagt tidigare i detta inslag så fladdrar bilden i monitorn,, återförsäljaren hänvisar till relä ska pröva det, har ej heller fått alarm varningar för det, men har även tidigare montera in Xenon helljus o vill helst slippa plinget o varningar vid uppstart av bilen så hur får man bort det om det nu går som om jag fattar rätt F-Tar beskriver det, du får gärna komma igen om kodningen varm och kall varningar!
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Som tidigare sagt, utan några modifikationer så går det att stänga av alla typer av varningar på lampor som har denna övervakning.. Jag har själv stängt av min varning på helljus. Eftersom jag har gjort en liten specialare :)

Era kameraproblem försvinner defenitivt ifall denna varning tas bort, men nackdelen med det är ju så klart ifall en lampa nu går sönder så kommer man aldrig få veta detta.

Denna modifikation av ljusmodul utför troligen inte BMW själva, utan man får vända sig till någon mindre men kunnig bilfirma eller privatperson. Jag har hjälpt folk med detta tidigare som bor runt kring en.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.