AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.083

Långtids avställning?

poluks
Kommer att ställa av bilen under en längre tid och undrar om det finns några bra råd som man kan få.
Hörde bl.a. att man ska flytta över till dunkar kylarvätskan för att den kan förstöra motorn om glykolen inte rör sig under en längre period. Stämmer det? Hittade för övrigt lite tips på följande hemsida ww.bmwe34.net under winter preparation > winter storage.

eF
900
eFx
520d Touring -09
Tjena,

Det låter på dig som du tänker ställa av bilen ett väldigt långt tag? Se bara till att blanda för temperaturen som bilen kan utsättas för (om du inte har värmegarage d.v.s.). När väl glykolen blandats med vatten så ska det knappast vara några problem med det, det är ju ungefär som att blanda olja i bensin, oljan "faller" aldrig ur hur länge man än låter det stå.

Se även till att "palla upp" bilen så att den inte står och hänger på däck och stötdämpare utan dom ska vara fria från marken.

Och så det viktigaste, se över bilen när du tar fram den igen (t.ex. motorolja).

/eFx
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Sök gärna på tidigare inlägg:
Länk

Bilens "vätskor" är inte skadliga för bilen, däremot skyddande när det är nya och fräscha. Byt så mycket som möjligt innan avställning.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
poluks
jag vill bara tacka för era svar...och för länken..
:)
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Tanka den full oxå, så slipper du kondens...

//P
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Gå in på Länk
Klicka på Corvettemagasinet och klicka sedan på länken "Hur skall Corvetten gå i ide?"
Ifs skrivet med en del specifikt för corvetter men du får nog en hel del tips..

Bug
Men hur är det om bilen står i kall garage, och man bara kör den på helgen?? Under vinterhalvåret?

B.Lee
Tjena grabs!Har samma problem,ehh,skall inte köra bilen from Dec till den första Apr,utan det får bli min vinterbil(Golf CL).Kommer inte ihåg hur i helsike jag gjorde förra året.Please,kylan närmar sig och min pärla måste in i ide(garaget).Vet inte vad som gäller,kan nämna att jag har 3 gröna lampor kvar på serv.indikatorn.Ingen fukt i garaget eller nått sånt.Vet det där med full tank soppa och har hört att det kan bli problem med kylaren osv.HELP!!!
B.Lee
Hmm,har hittat en del intressanta grejer typ:
1:Bilen måste vara varmkörd innan garagedags.
2:Full tank.
3:Ny olja och filter.
4:Starta den 1gång/vecka,så att den blir riktigt varmkörd så att säga.
5:Glykol för bilen,som man kan tänka sig att bilen
kommer att utsättas för(hmm,svårt)asså-minusgradhalten.
6:Pumpa däcken.
7:Ny bromsvätska.
8:Skinninredning skall helst fettas in.
9:Smörja nipplar,dörrlås,framvagn?och gångjärn.
10:Trampa kraftigt på bromsen några gånger varannan vecka.
11:Rulla bilen 2-3dm fram och 2-3dm bak varannan vecka för att undvika plattfötter.
12:Batterikoll.
13:Bilen skall helst också vara tvättad och vaxad,fri från fågelskit,asfalt och dylikt.Lika bra och dammsuga den helt ren också.
Puh,det blir till och ligga i nu boys!Har säkert missat nått,om jag missat nått,please,skriv in det!!!
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Är nog mindre jobb för er att använda pärlorna året runt...
Min "pärla" har varit avställd sen -89. Räknar med ett par års slit för att få den i perfekt skick...

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.