AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.980

i valet och kvalet, E39 eller S210

Kan presentera mig lite kort då det är första inlägget

Anton var namnet och har igenom alla år kört Mercedes, haft ett helt gäng och har ett gäng nu också.
Alltifrån förgasar w123 till w124 500E

Nu har vi kommit till en punkt där vi behöver en kombi och S124an känns lite gammal, jag har tidigare haft en S210 E270 Cdi men rosten...

Så nu har jag mer och mer börjat titta på E39an

Ös på med vad man ska se upp med då man tittar på dessa bilar.
Jag kör över 3000 mil om året så diesel är intressant.
Vilka bensinare ska man titta efter som har vettig förbrukning?
Spontant känns det som att 520,523 och 525d och 530d är det sim gäller

Vad på utrustningslistan är ett must have

Mvh

Ägarkostnader i övrigt känns som att det är samma lika Mercedes eller BMW
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hej!

Har själv en e39 touring, det är min första BMW.

Kolla denna Länk begagnatguide. Den ger en bra inblick i modellens svagheter.

E39 börjar bli rätt gamla nu så lite meckarvana är inte fel. Det finns hur mkt tips och kunskap om modellen här på autopower, många bra mecktips finns. Delar finns i mängder på ebay.

Vi har en 525 med automat. Ska du ha bensinare är nog minst 525 att föredra då bensinförbrukningen mellan sexorna inte verkar skilja speciellt mkt.

E39 rostar också men som tur är så handlar det mest om kosmetisk rost. Tittar du på en facelift med bensinsexa så sök gärna på vevhusventilation, den har lite brister på vintern.

Kolla också att chassit är underhållet. Går tilltänkta bilen vibrationsfritt. Kan vara mkt klurigt att få ordning på vibrationer.

Du kommer säkert få massa tips här. Detta var bara lite grann.

Men sök gärna, finns många trådar som behandlar just e39 och köptips kring dessa.

Mvh Martin
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Jag skulle vilja säga att 523, 525, 528 och 530 har alla nästan samma bränsleförbrukning. Skiljer i alla fall väldigt lite.

Försök rikta in dig på att hitta ett fint och välvårdat exemplar, då alla raka sexor är ungefär lika hållbara.
Tackar!

Vanligt verkar vara srs och abs strul?

Är det många typ fel som kräver besök på märkesvärkstad?

Hörde nått rykte om att lmm, tändspolar, diesel spridare osv kräver programering för att fungera vid ev byte.

Mvh
Bensinsexorna är bra. Driftsäkrast och mest tålig mot rost skulle jag säga är 528. Det är enkelvanos på den och det sägs att prefacelift så var det bättre rostskydd. Jag utgår endast från vilka fel jag läst om på forumet och dragit mina egna slutsatser, så detta behöver inte stämma. Problem med vevhusventilation vintertid verkar finnas på alla bensinsexor.. Diesel vet jag inte.

Om du ska ha diesel så tror jag att 3.0 med manuell låda är att föredra. 525tds är slö och brukar få problem med dieselpumpen. Automaterna brukar kunna bli dåliga på 3.0or.. kanske för det högre vridmomentet.

Airbag och ABS lampor är inte helt ovanligt att de tänds. Jag har aldrig varit med om det på min bil dock. Ska väl inte krävas verkstadsbesök om man inte har tummen mitt i handen. Det går att koppla upp datorn mot bilen för att läsa felkoder om man vill.

Rosten börjar komma på dessa bilar men jag skulle inte säga att de rostar mer än någon annan bil. Rosten som blir är som sagt mest ytrost och sprider sig inte så snabbt.

V8orna är trevliga men har svaga punkter. oljepumpar som sitter löst, kamkedjeskenor går sönder, oljeläckage från ventilkåpor och bröstkåpor, missljud från vanos..
trevliga motorer men jag hade nog valt en sexa om jag ville ha "mercedes kvalitet" :)

Jag har aldrig behövt lämna in min bil på BMW-verkstad iaf, men det kan hända att det finns saker som behöver programmeras om när de byts. Kanske någon annan som vet mer.
I övrigt är det underbara bilar. Roliga att köra och med fina tyska känslan i inredningen och chassit.
En av de sista BMW som fortfarande har den mekaniska känslan kvar. inte en massa blippande elektronik och idrive som stör.
Även om det kanske inte låter så nu så är det en bil med bra kvalitet överlag.
Med ett M-paket är de också väldigt snygga :)
pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Kan rekommendera e39, men har dock aldrig kört 210 så jag kan inte jämföra.
Driftsäker bil, har bytt några länkarmar, annars inget direkt på drygt två år.
Vevhusventilationen är väl motorns enda orosmoment, men jag har klarat mej än så länge. Upplever dock mercan rymligare, fast större bekymmer med rost.
Lycka till och återkom med resultat när du hittat nåt.
pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
För övrigt avundas jag dej som ägt en 500e.
Vart en drömbil för mej i många år, hoppas du har en bra förklaring till varför du sålde den. Hehe.
V8orna är trevliga men tyvärr långt utanför budget i drift.

Hur är det med tändspolar, går dom sönder ofta och hur går dom sönder?
A och o är att bilen startar och tar en från A till B, så man inte blir ståendes på skogen
5 mil hemifrån.

Pablo; rosenholtz met och Brasil super ovanlig färgkombination.
Finns bilder på min garaget sida benzstar

Vi väntar tillökning och då får man prioritera om, 3 st mercor med v8 är ingen billig vagnpark att hålla igång.
Och står dom så förfaller dom...
Så jag har sålt 500an till en sann entusiast som har vett att ta hand om den.
Nu är det AMGn som står på tur medans E420in får vara kvar :-)

E39an är en bättre bil än S210 påstår jag -- främst pga den katastrofala rosten i Mercedesen. ALLT rostar ju, inifrån och ut. Gevalia, välrostat. :)

Jag skulle sikta på en 528 manuell, eller möjligen en diesel (jag vet så litet om dieslarna då jag själv inte gillar taxi-knattrandet, även om det skulle vara några tioöringar billigare per mil. :)

Hitta en välutrustad, rostfri bil i gott skick med drag och skinnklädsel, så har du en förhållandevis billig och hyfsat stor, mysig och praktisk bil i många år framöver.
Har ev en 523a -00 på g
Manuell låda och med den utrustning jag vill ha, beige skinn och mörkgrön met.
Har ju dock en kompis som har en av Sveriges finaste W210:or, med 540 hk under huven - så jag får väl vara försiktig med vad jag säger om W210 :)

Problemet är dock ändå rosten - att de inte klarar den svenska vintern. Nere i Europa är W210 tydligen fortfarande fina.

Ang utrustningen; xenon tycker jag är måste, och faceliftljus. Sportstolar i svart skinn är överlägset komfortabla jämfört med de vanliga stolarna. Elvärmd ratt är väl inget "måste", men det är förbaskat trevligt kalla vintrar - bränslevärmare likaså. Skinnklädsel är måste tycker jag, fungerande AC och taklucka.

Ett varningens ord för automatiskt avbländbara backspeglar/innerbackspegel : de går lätt sönder och glasen är jäkligt dyra. Jag föredrar de vanliga, elvärmda och blåtonade glasen.
Jakten går vidare, har hittat en del intressanta men jag har en c43a som jag vill bli av med först.
Ringde och frågade på ett inbyte, pajasfirman ville ge 10 för c43an, med motiveringen att det finns ju för 9000 kr på blocket...
Börjar känns lite hopplöst.

Brukar det gå bra att annonsera ut andra bilar än BMW om det gäller byten i börsen?

Mvh
di
39
dieselgris
Chevrolet van G20 -89
MB E270 cdi -01
Köpte själv i mars en 270 cdi 2001 kombi med 60 000mil på mätaren :) skönare bilar är svåra att hitta och då har jag haft e32, e38. e34. Min rullar på riktigt fint i motor och låda. Har bytt lite smågrejjer som stötdämpare fram, nån bussning. Skön att köra och åka i, har redan hunnit bränna runt i halva sverige. 270 motorn känns perfekt, bra klipp. Det är väldig skillnad att köpa en som har fått goodwill på lacken/plåten, det har min + att den gått som taxi förut så skicket in och utvändigt är väldigt bra. Hade en 290 tdt förut med 38t mil som jag köpte för inga pengar alls, den var inte goodwillad och såg hemsk ut i karossen.. men den tog också mig runt på många semesterresor utan problem. e39 touring är väldigt liten bak och i skuffen jämfört med s210.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

E39 är en bra bil, se upp med termostathus+termostat(iaf pre-facelift) och kylaren inkl exp.kärl, detta är iofs säkert bytt på många E39 idag, men det kan komma igen när man minst av allt vill :)

v-pumpen bör man också ha bytt kring 20000mil.

Bränslepumpen(huvudpumpen) bör man väl "kika på"(byta) efter låt säga 20-25 tusen mil rullat..

Även sugstrålepumpen(pumpar mellan tankhalvorna) kan behöva bytas efter dessa miltal(stannar annars med ca 15 liter kvar enligt bränslemätaren).

Rosten är ett liitet gissel på E39, främst s.k. "falsrost" dvs det börjar rosta kring plåtomvikningarna och kan vara lite besvärligt att fixa 100%, men det går ju att bara skrapa, slipa och lägga på lite grund + lack så att det hålles borta en stund igen..främst förardörr enligt vad jag sett iaf + bakluckan och området vid tankpåfyllningen(badbaljan allmänt kallat ty vattnet hålles kvar där pga slapphänt konstruktion av BMW).

Även rost kring domkraftsfästena/gummiklossarna bör kollas efter..

Annars kika på begagnatguiden här till vänster, där står annars det mesta...

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.