|
|
|
|---|---|
|
jag undrar hur man går tillväga för att demontera bort edcdämparna i bak för att kunna montera vanliga dämpare/väghållningskit? jag behöver inga förklaringar på varför man "ska ha" kvar edc dämparna. Kostnaden är inte försvarbar enligt mig, Jag köper hellre flera väghållningskit av olika märken för samma pengar. jag behöver hjälp/tips med hur man demonterar dom och om dom är ihopkopplade med nåt hydraulsystem? hur pluggar man detta efter? Ihopkopplat med servosystemet? hänger det ihop med nivåregleringen också? eller hur funkar det? det är redan demonterat i fram när jag köpte bilen, och bilen varnar inte för det, för edcenheten är bortplockad redan. allt finns kvar och ska sparas! tacksam för alla tips! Biran på Am Tiergarten e mums.... | |
| Ingen som har några tips eller gjort detta på sin bil? | |
|
Hej M5kungen, Jag har gjort samma sak på en E31 och det lär inte skilja speciellt mycket, förutom möjligtvis att E31 är snyggare och coolare! :) Hydraul-systemet i dämpare består av två ventiler (stängda sport, öppna komfort) och systemet är helt slutet i dämparen. Det enda som gå från dämparen är två elsladdar som lägger på spänning på varsin magnetventil i dämparen. Kontaktdonet till sladdarna sitter i hjulhuset, bakom en av innerskärmarna. Du monterar alltså bara bort dämparen, drar ut sladden ur kontaktstycket, tejpar igen det kontaktstycket som sitter kvar i bilen och monterar in den nya stötdämparen. Dämparen sitter ju som du vet med en stor mutter där nere och tre små uppe i stötdämpartornet. Låt mig också rekommendera Bilstein B6 - ger en ganska hård dämpning som liknar sportläget. |
|
|
ok! stort tack för svaret AlexanderK. vad är det för "behållare/klockor" som sitter ovanför bakaxeln då? tyckte det såg sammankopplat ut. men jag kanske såg fel? blir upp på lyften igen och byta dämpare då! |
|
| Tryck-akumlatorer till nivåregleringen...De brukar vara trasiga eller på "G"...De är anslutna till bakdämparna. | |
|
ok, Dawwe hur gör jag då för att få loss dämparna från tryckackumulatorerna? hur drivs nivåregleringen? går ju rör framåt? servovätska? samma system? tacksam för all hjälp! |
|
| Lossa rören från dämparna...Nivåregleringen drivs av styrservopumpen därav rören "framåt" | |
| Lossa rören fattar jag med, hur pluggar man dom på bästa sätt då? | |
| Återcirkulera.Sök på forumet, frågan har varit uppe tidigare. | |
| Aha, där ser man - då är tydligen M5:ans EDC-dämpare lite mer krångliga än E31, men jag tror nog inte att nivåreglering fanns på E31. Fanns det alltså BÅDE EDC och nivåreglering på E34? | |
|
Ja, vad jag vet så är det så på min -95a och nurburgring paketet blev standard sista året vad jag läst mig till. |
|
|
Nivåreglering är standard på M5 3,6 E34 (+ alla E34 Touring från 525i och uppåt) medan alla M5 3,8 har EDC III dämpare. Systemet var tillval till 540i, självklart tillsammans med nivåreglering. Så många har gjort denna operation så någonstans på nätet på antingen svenska, engelska eller tyska finns det garanterat info om hur man gör. |
|
|
Och ändå hittar jag inget på detta forum och andra M5 E34 relaterade sidor. Skrev ju frågan för att jag INTE hittat svar på detta. Som sagt tidigare fram är det redan bytt till 540 ben av ägaren innan mig. Jag har bara satt dit dom fjädrar/stötdämpare jag ville ha. Betydligt hårdare än sjögången satt där innan.... |
|
| Hej Stephan m.fl: Min fråga var alltså om det finns/fanns bilar med BÅDE EDC och nivåreglering? | |
| AlexK: Ja. Samtliga M5 3.8 har EDC och nivåreglering från fabrik. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.