AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.289

Många fel på en e39 + många frågor.

Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Hej allesammans!
Jag har nu ikväll införskaffat mig en bmw 523 -97 med ca 31.000mil på mäteren.
Fick den rätt billigt och då givetvis med en hel del fel.
Abs lampan lyser, även någon symbol med en pil runt.
Huv vajern är av i början.
Tror bilden drar olja och även trycker ur sig olja ur på fyllningslocket.

Jag har läst en del angående abs problemet, har obd mätdon. Men var sitter obd uttaget och vilka program på android eller ios är bra ?

Någon som har en teori om oljeproblemet?
Brukar locket vara otätt eller kan förra ägaren ha fyllt på olja och spillt för att dölja att bilen drar olja ?

En annan sak, fick med orginalsterion som låg i skuffen. Kollade på den som snabbast och såg att det var en bandare. Finns det någon grym orginal sterio att trycka ditt istället för bandaren?
Krävs programering på bmw ?

Med vänlig hälsning, John nilsson
Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Falsterbo: Hur är färg skillnaden på panelen ? Plug in eller ?
Ser jäkligt fin ut, dock så borde jag lägga stålarna på det där förbenade abs problemet.

Funderar på att köpa en abs sensor på bmw och samtidigt skicka iväg min abs box till den firman som näms i de andra trådarna angående detta och gå en utbytes.
Då borde man vara en bit på vägen ?

Med vänlig hälsning, john nilsson
Kontakten för datorn sitter vid höger fjäderben i motorrummet. Det är en rund kontakt med ett skruvlock.

Själv köpte jag kabel och programvaran INPA/Ediabas på ebay.de för ca 200 kr ink frakt. Programmet installeras på en laptop och vill ha seriport, så en USB/RS232-adapter behövs även om du inte har en gammal laptop med RS232. Lite meckigt kanske, men den programvaran är BMW-specifik och långt bättre än vad jag sett på Android/iOS (Torque - men det kanske finns fler?).

Symbolen med pilen runt är nog antispinn - DSC - som hänger ihop med ABS-systemet för att hålla koll på hur varje hjul roterar.

ABS:en är antingen en givare vid något av hjulen som lagt av, eller hela styrboxen som även den sitter nära OBD-kontakten till höger i motorrummet. Det är en stor, fyrkantig, stående aluminiumbox med en svart plastbox elektronik fastskruvad på framsidan. Den svarta plastboxen är ABS-elektroniken.
Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Hej!
Nu har jag läst på en del om inpa, men vad jag förstår så kan inte programet känna av om det är abs boxen som är trasig utan varnar för trasig givare?
Kanske börja med att köpa inpa och kylspray på biltema för att se om abs lampan slocknar en stund om man kyler abs boxen.

Om jag skaffar en begagnad box, räcker det att montera dit den nya eller behövs någon form av programering ?

Tack för tidigare svar !
/John
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det är ungefär 99,9% sannolikhet att någon ABS-givare gett upp - på din årsmodell sitter ABS-styrdonet inne i kupén, vid handskfacket, och det är bara själva ventilhuset som sitter i motorrummet. De enheterna krånglar sällan, medan ABS-givarna notoriskt ger upp. Givarens hölje är av plast, som inte tål svenska saltvägar utan blir spröd och spricker förr eller senare. Då tränger fukt in, och sen dröjer det inte länge förrän givaren slutar funka.
Symbolen med pil runt varnar som sagt för att ASC-systemet är ur funktion (antispinn). Eftersom det använder ABS-givarna, är det inte så konstigt att lampan lyser om en givare är kaputt......
Du kan prova dig fram och i bästa fall identifiera vilken givare som är trasig. Hastighetsmätaren går på vänster bak, farthållaren (om bilen har sådan) på höger bak. Funkar bägge dessa är det någon av framhjulsgivarna som spökar.
Skaffa en diagnosanslutning (Carsoft, INPA eller liknande) eller låna en, och läs av felkoderna så ser du direkt vilken givare som är dålig......
Fram är det enkelt att byta ABS-givare, men de bakre givarna är ett h-e rent ut sagt. Givarringen är integrerad i bakhjulslagret, och måste man ta bort den gamla givaren med våld (och det måste man oftast) är det lätt hänt att att man skadar ringen på bakhjulslagret - och det är både dyrt och bökigt att byta, så var VÄLDIGT varsam om du byter ABS-givare bak!

Om motorn trycker ut olja, är det troligen vevhusventilationen som är tilltäppt, eller rentav membranet i oljeavskiljaren som är trasigt. Ingen mening att försöka göra rent, det är bara att krypa till korset och köpa ny oljeavskiljare ("cyklon"). Rätt bökig att byta, den sitter under insugsrören ungefär vid oljestickan.

Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Först vill jag tacka för svar.

Dock så blir jag lite förvirrad.
Någon skriver att abs styrdonet sitter under huven vid fjädertornet och en annan att samma pryl sitter vid/bakom handskfacket.
Samma med obd utaget, någon svarar med att det finns under huven och en annan att det sitter i bilen under ett fack vid ratten.
Har tyvärr inte bilen i närheten just nu annars hade jag gått ut och sett efter själv.

Jag har precis beställt inpa på ebay, gick på 340:- inkl frakt.
Så nästa huvudbry blir väl att få dessa prylar att fungera på datorn och sedan se hur många felkoder det finns.

Hastighetsmätaren fungerar, dock så har jag inte provat farthållaren än.

Läste två guider hur man byter vevhusventilationen, dock så var dessa inte på samma motor som jag har. Kanske är principen densamma.
Det verkade oehört krångligt eller kanske mestadels trångt.

Finns inpa på svenska ?

/ John
Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Idag körde jag bilen för andra gången sedan inköpet.
Och därmed första gången jag startade bilen kall.
Den gick lätt igång men med ett jätte rök moln från avgassystemet.
Röken var mer vit än mörk.
Tyckte tomgången var väldigt låg med tanke på att bilen var kall, låg omkring 700rpm.
Första kilometrarna så små rykte bilen sen försvann det också.
Provade gasa på upp till 5000rpm när bilen var varm för att se om jag lämnade efter mig ett moln men det tycktes jag inte göra.

Någon som har en vild gissning ?
Toppen kanske ?

Tyvärr är huv vajern av så fick inte upp huven idag.
Tycker bilen känns relativt pigg med tanke på miltalet. Är kanske snäppet snabbare än min v70 på 170hk.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Fram till och med 00 finns det OBD uttag både under huv (Rund BMW kontakt) - efter den endast till vänster (vid myntfacket vid ratten)
OBD2-kontakt.
Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
540is: då börjar det klarna, spelar det någon roll vilket uttag man använder sig av ?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
ABS-styrenheten ändrades till årsmodell -99, då kom den "ihopbyggda" med både elektronik och ventil/pumphus under huven, på högra hjulhuset. Det är en känslig konstruktion - det är relativt vanligt att elektroniken trasslar.
Din 97:a har elektroniken helt separat från ventilhuset - styrboxen sitter vid handskfacket, ventilhuset under huven. Den varianten krånglar ytterst sällan.

OBD2-uttaget (det på vänster dörrstolpe) på bilar som även har runt "BMW-uttag" under huven har bara vissa funktioner. Ska du ha fullständig diagnosfunktionalitet, måste du ansluta diagnosutrustningen till det runda uttaget under huven.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Bargis: BMW har rätt rejäla avgassystem som kan samla på sig en del kondensvatten när detta hettas upp respektive kyls av, att det ryker om så är fallet är inget konstigt. Runt 700varv/minut på tomgång låter inte onormalt tycker jag?

//Bjersér
Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Tack för svaren!
Då är det bara att invänta att inpa kommer hem i brevlådan.
Har även lyxat till med en bilstereo med gps/dvd ja det mesta skulle man nog kunna säga.

När vi pratade om abs givare så var det enbart orginal som gäller, är det samma med vevhusventilationen ?

Med vänlig hälsning, john nilsson
Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Idag kom stereon från Hongkong.
Så här blev det
[IMG]Länk
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Snyggt! Vilken blev det? Pris?
Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Det blev en d5124f från eonon, kostade ca 2700:- med frakt och fraktförsäkring.
Levereras med fedex och tar inte mer än ca 4-5 arbetsdagar.

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Intressant! Tror du att du skulle kunna skicka länk till där du köpte den?

Passar det med vilken stereo som helst? Så här ser min ut som jag har nu:
Länk

Vore schysst om du bara kunde ge en liten kort recension, hur nöjd du är, hur installationen var osv. Blev riktigt intresserad själv.
Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Hej!
I mitt tidigare inlägg försökte jag länka till stereon men det funkade inte, kanske beror det på ipaden. Ska starta upp datorn och se om jag kan länka.
Den stereon du länkade till är exakt samma jag hade. Tog bara bort ramen och sköt in den nya stereon.

Jag har tidigare handlat en stereo från eonon till en vectra -07 den var jag nöjd med.
Dock så fick jag inte ipod/iphone anslutningen att fungera på den, men det gjorde inget då all min musik går via bluetoth.
Hade även microfon i den bilen och kunde svara i telefon genom stereon.
Med tanke på pengarna så var jag nöjd med den.
Senare sålde jag bilen och stereon såldes separat, fick nästan tillbaka alla pengar tror jag förlorade 300:-.

Denna som jag monterat i bmw'n har jag int hunnit testa så mycket än, dock så verkar denna strula lite.
Bla glapp i jorden, antenn adaptern passade inte och rattknapparna fungerar inte.
Har dock mailat eonon angående detta och väntar på svar.

Jag ska starta upp datorn och se om jag kan länka, så du kan läsa själv om funktionerna.
/john
Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Här är länken till den jag köpte Länk

Tänk på att du kan åka på tullskatt.

Med vänlig hälsning John
Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
glöm inte klicka i vilka kartor du vill ha till gpsen om du beställer.

Går det inte att redigera inläggen ?
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tack för svaret! iPhone-anslutningen skulle vara ganska viktig för mig, hoppas du får den att fungera! Kan du köra iPhonen via Bluetooth annars?

Jag har inga rattknappar så det spelar inte så stor roll, dock så hoppas jag du får igång antennen, för det är ju ganska viktigt om man ska lyssna på radio antar jag.

Konstigt att man ska behöva betala för kartor till GPS:en, Northern Europe verkar ju inte ens finnas med?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.