AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.332

Byta Hjullager bak E12

RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Håller på att byta hjullager bak på e12an. Har dock inte kommit längre än till att jag demonterat allt utom hjullagret. För att få lossa lagrena måste man ha avdragare eller finns det något alternativt sätt?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Om jag förstår dig rätt har du knackat ur drivaxeln och kan se de båda lagren!

Då är det bara att plocka bort packboxarna och med tex ett drivdorn, körnare, klent rör el.dyl knacka ur det ena lagret först genom att knacka runt ytterringen. Lagret glider då sakta ut. Jag har för mig att det enklaste är att knacka ur det innersta lagret först.

Mellan de två lagren sitter en distanshylsa som man inte får glömma bort vid monteringen.

Sedan är det bara att knacka ur ytterlagret på samma sätt eller med ett grövre rör då man ju nu har rätt gott om plats att komma åt.

Innanför ytterlagret sitter en distansbricka som bestämmer hur mycket lagerpaketet kan glida i sidled. Den finns i många olika tjocklekar och skall väljas så att "lagerpaketglappet" blir 0,05-0,1 mm enligt BMW. Mindre glapp är inte bra men något mer har inte så jättestor betydelse.
Använder du samma distanshylsa och distansbricka i samma lagerhus (triangelarm) kan man utgå från att måtten bil samma som innan. Dvs om ingen bytt lager förut så blir det bra.

På min E3 (som ser lika ut) hade man bytt lager förut och glömt distansbrickan vid monteringen och det blev inte alls bra då hela lagerpaketet (och därmed drivaxeln och hjulet) då kunde röra sig ca 5 mm i sidled.

Hela jobbet gick förvånansvärt enkelt med bara vanliga standardverktyg.

Det svåraste var att mäta upp alla mått så att glappet blev rätt. Normalt har man inte mätdon som klarar av att mäta flera mått så att summan blir på några hundradels mm när. Helt bortsett från att det är ganska svårt att mäta hundradelar. Och då menar jag inte att mäta och läsa av hundradelar utan att veta att man mäter rätt så att det man läser av verkligen blir rätt. Några få hundradelar felmätt och bakhjulslagren kan få rätt kort livslängd. Därför tycker jag att det är det bättre att lägga glappet på den säkra sidan (kanske på 0,2-0,5 mm) om man är osäker.

Per L
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Nåja, lätt och lätt.

Muttern till flänsen mot drivknuten skall dras med 400-450 Nm (40-45 kpm) och då gäller det att tex ha en riktigt bra handbroms som orkar hålla emot och ett långt rör som förlängare till hylsnyckelsatsens T-handtag.
Och så litet tur.

Per L
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
Tackar för svaret!

Upptäckte att det gick utmärkt att knacka ut lagren, det gick fint med alla fyra. Nu har jag även monterat lagren på vänstersidan, tycker att det går bra. Jag använde den shim som fanns i lagret från böjan så det borde bli bra hoppas jag.
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
Allt funkade kanon, vilken skillnad med nya hjullager! I förmiddags besiktigade jag bilen med blankt papper så nu är det bara att köra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.