AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
14.198

Erfarenheter om ljuduppgradering i f30/f31

pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
Hej! Har precis köpt mig en f31 efter lite om och men. Är riktigt nöjd med bilen MEN.... Den har det sneakigaste ljudsystemet man kan hitta i en bil tror jag! Efter att ha levt men prologic 7 systemet i min förra bil så vill man såklart inte ha ett mycket sämre system i denna:)

Finns det någon som redan har byt ut orginalhögtalare än och som har några tips eller råd om vad som passar och vad man bör göra för att få ordning på ljudet? Skulle även vilja ha några bra tips på firmor som håller på med billjud i Stockholmstraken, gärna norrort då jag bor i Väsby:)
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Hej
Jag är ute efter samma sak, dock har jag en F30.
Jag var hos en billjudfirma och de rekommenderade QM200.3BMW kit + JL slutsteg.
Allting inkl montering skulle gå på ca11k. Då skulle man få världens ljud som skulle slå HK anläggningen enl. Killen jag pratade med. Funderar stark på att slå till men tycker 11k är ganska mycket.

Owjan
Hur gick det? Slog du till på MB Quart?

Peter
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Nej, inte än. Jag vill få fler förslag men tyvärr utbudet av "ljudfirmor" där jag bor är tunt!
HAr du gjort det elelr tänker du göra det?

/Owjan
Hur är det med F3x, finns det lågnivå att tillgå?

Har Hifi i min men bättre ljud är ju alltid trevligt.
Det finns ju alltid Länk

Dom har skräddarsydda uppgraderings lösningar för bmw och det finns för f3x
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
För f30 från 2014 står det på
Bavsound. Vad hände med 2012-2013?
Jag körde konfiguratorn och kan välja årsmodell:

2013 BMW 3 SERIES (EXCEPT 335I/IS/D) WAGON/TOURING, STANDARD (HI-FI) (F31)

$799 (för hela paketet)
Med Bavsound får du inget slutsteg dock. För mig lutar det åt Alpine-kittet.

/Peter
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Zaint-it>
Vad är Alpine-kittet?
Ska du installera det själv?

Owjan
HiFi-System Alpine, BMW originaltillbehör för att uppgradera. Ny högtalare i dörrarna fram, diskanter fram, 6-kanal slutsteg. Finns för ca 450€ på de tyska siterna eller 7500kr hos bmw i sverige...

Jag tänkte nog göra det själv.

Peter
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Zaint-it>
Mycket intressant!
Vad ingår i Alpine paketet?
Det ståe så här:

HiFi-System Alpine

"Förvandla din BMW till en helt personlig konsertsal. HiFGi-systemet från Alpina erbjuder en påtaglig ökning av ljudupplevelsen och sörjer för en naturligt homogen klangbild med kristallklara höga och uttrycksfulla låga toner. 6-kanals DSP-förstärkaren har en uteffekt på 420 W. Klass D-chippet skapar en kraftfull bas. HiFi-system Alpine omfattar förändrade högtalare för mellanregistret samt två effektstarka diskanthögtalare, vilka är installerade i de främre dörrarnas övre del. Två kanaler styr de högkvalitativa högtalare med aluminiumyta för de mellersta och högsta tonregistret – de båda andra kanalerna de två kraftfulla bashögtalarna under de främre stolarna"

Är det två diskanter, två till dörra och två basar + förstärkare?

Owjan
Satte i Alpine i min E90 (som hade standardljud) och jag skulle vilja påstå att det var likvärdigt med Hifi-paketet.

Hur mycket bättre har Alpine blivit till F3x? Har en känsla av att man kan få bättre ljud för de pengarna.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Kontrollera först med en åf att det går att montera Alpine i den aktuella f3x. När jag kollade på en bil jag övervägde köpa så sa både Bavaria och Autopartner att det inte gick på den bilen. Detta var en 2013 (tillverkad 2012) med standardljud och comfortpaket, där jag tror radio professional ingår men osäker på det. Den hade dvd-växlare också.

Blev ingen affär - bra ljud är ett måste för mig

Surt att beställa ert kit i och så fungerar det inte.
hej ska också uppgradera ljudet på min f30 . gällande slutsteg hur kopplar man in det till bilen ? såg på en klipp där dom bytte mågot i bagagen och samtidigt så har hört att slutsteg sitter under förarstolen Kan någon länka till hur man installerar en slutsteg på en BMW F 30 2013 mvh
K1
86
K1M
330e -20
Hänger på vilket ljud system du har i bilen, standard, hifi eller HK.
jag har värken hifi eller hk utan det är bmws original högtalare det vill säga det sämsta ljudet som BMW har utan diskanter
K1
86
K1M
330e -20
Då har du ingen förstärkare i skuffen.
Osäker om du har en förstärkare överhuvud taget, eller om
Allt är kopplat direkt till huvudenheten.
K1
86
K1M
330e -20

K1
86
K1M
330e -20
Länk
K1
86
K1M
330e -20
Du kan alltså inte göra en Amp upgrade som du tittat på.
Utan måste installera DSP och förstärkare separat samt dra kablar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.