AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.075

Hackar vid avfärd

bm
187
bmwjim
523im -05
Har en manuell 523.
Tycker den är lite krånglig att åka iväg med utan att den vill hacka fram på dragläge.
Det är bara vid avfärd på ettan, men inga problem att växla och den slirar inte.
Vad kan det vara?
no
163
novaland
520iA Touring -10
Det kan vara 95-oktanigt bränsle.. kör ett par tankar på 98 och tanka enbart med 98-oktanig därefter...
bm
187
bmwjim
523im -05
Näe, gasar jag på mer så hoppar den inte fram.
Men då känns det som man slirar koppling som en gammal gubbe.

Jag vet inte om detta beror på bränslet, känns inte riktigt så.
no
163
novaland
520iA Touring -10
Jag kan inte köra min E61:a på 95-oktanigt utan att det hackar, så visst kan det ha med bränslet att göra. Det är trots allt bränslet som får bilen att åka, så nog kan det ha något att göra med det.. =)

Men du kanske redan kör enbart 98, och då är det ju en annan historia...
bm
187
bmwjim
523im -05
Vad märkligt, ja det är ju klart värt ett försök.
Typiskt att jag tankade fulltank med 95okt i förrgår då ;)

Men det känns ungefär som kopplingen inte får grepp och den hoppar fram.
Lägger jag i en hög växel i låg hastighet och gasar så varvar det inget så den slirar inte heller.

Tack för tipset, återkommer med resultatet!
no
163
novaland
520iA Touring -10
Visst, om du alltid kör 95 och alltid har kört 95 så kanske det är lungt med bränslet och det är något annat.. var bara ett tips från mina egna erfarenheter, men så vet jag inte heller förutsättningar och när och hur det började hacka för dig... =)
Hej!

Jag tycker det låter som du fått olja på lamellen, kan vara utgående axel som läcker olja tyvärr, om jag inte förstår dig fel.

Låter som det är det efter som det är när du står still på ettans växel, sen när du fått bilen i rullning så är det inte så stor påfrestning på lamellen.

Har precis haft det felet på bilar när jag jobbade som bilmekaniker på TOYOTA, byte lamell så var problemet bort!!!

MVH Thony
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kolla gummimuffarna/rören mellan luftmassemätaren och insuget, de spricker ibland och ihop med att motorn rör sig lite när man ska iväg öppnar sig sprickan och motorn går illa med ryck som följd. Byte en sådan på min 530 och det blev enklare att fickparkera och backa med släp m.m. Trodde också det var dax för kopplingsbyte.

Sedan så har ju E39 den så kallade CDV ventilen till kopplingshydrauliken som gör det hela lite osmidigt också, sök så förstår du hur den tas bort.

// Magnus

bm
187
bmwjim
523im -05
hm.. jag har e60 944_Driver.
Men det kanske har något med det att göra ändå med läckage.

Jag hade högt lambdavärde, kanske är därför?

Dock känns det liiiite bättre ibland.
va
47
vanos
530xi -07
Mach 1 -70
Mini Cooper S -12
Drar nog lite tjyvluft nånstans,kolla alla vacuumslangar efter torrsprickor. Minsta lilla spricka ställer till det mer än man tror, iaf på M54.
Har samma problem på min 525 E39 -03. Misstänkte också kopplingen.
Varvtalet pendlar vid "lagom" åka iväg varv. Vilket ibland resulterar i lite hack och ibland motorstopp.
Ska kolla gummirören.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.