|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Mcqueen, Det går faktiskt att koda om så att Auto start /stop-knappens läge koma ihåg efter omboot. Men jag set det inte som något nödvändigt, då det ändå stängs av i sportläge. I Comfort får det ta lite längre tid.. Om du inte lär dig att knycka med ratten eller trampa rätt på bromsen vid rödljusen så att motorn håller sig påslagen. Och BT PRO är standard om du kör stora nav-paketet på MY2014. Det är också standard om di kryssat i Drive Comfort-paketet utan nav. Niklas |
|
| Tack för svaren angående adaptiva ljus. Har med det på vår kärra, men jag har inte läst så många åsikter om det från svenska vägar. | |
|
nogren, Jo det får bli omkodning av ASS och så får man hoppas att de arbetar på att göra det mindre ryckigt i framtida modeller. Såg en tråd i ett annat forum som indikerar att det är ganska enkelt att "kryssa i rutan" avancerad BT för att få musikstreaming via BT i efterhand också, bara man har rätt kabel... :) |
|
| Ja, jag tror AT&T du redan Har combox:en, så då borde det bara vara mindre saker som saknas.. Typ sladdsrump med BT antenn.. | |
|
Jag har ju BT för telefondelen vilket fungerar fint. Så combobox och antenner är på plats :) Så om jag nu tolkar forumtråden i fråga rätt är det enda som skall behövas att sätta en flagga via omkodning för att få musik-streamingen att fungera... |
|
|
Nej, det finns två olika burkar som man köra BT telefon, huvudenheten (BT business) och combox (BT PRO). Combox används för en del andra saker också, bland annat nav. Om du har nav så är det bara mindre prylar som skiljet dig från BT PRO, men om du lusläser f30post så finns det flera trådar om det här. /n |
|
|
Japp, det du skriver stämmer precis med vad jag kommit fram till efter att ha läst tråden på f30post och med vad jag skrev ovan. Då jag har navigatorn och bluetooth för telefon-ljud så är all hårdvara på plats för musik-streaming och det är endast en mjuk begränsning. Alltså behöver man bara sätta flaggan och musikstreaming skall fungera. Helt galet att det skall behövas tycker jag men naturligtvis trevligt att det går att lösa. :) |
|
|
nogren: Nu har jag testat att koppla telefonen direkt till USB uttaget vid sidan om snap-in adaptern och får exakt samma fenomen. Om man har låtar i iTunes så växlar den efter några sekunder till den inbyggda spelaren i iPhone när man startar en låt i Spotify. Tar man bort allt i iTunes biblioteket så fungerar Spotify men information om vilken låt som spelas, album art och knapparna på ratten fungerar inte. Dessutom pausar uppspelningen efter 15-20 minuter så man måste trycka på "Play" igen. Via bluetooth fungerar det lite bättre men ofta stämmer informationen på skärmen inte med vad som spelas och uppspelningen stannar upp/låser sig. Konstigt att vi får så olika resultat. Har också iOS 6 och senaste mjukvaran i bilen som förvisso är MY2013 jämfört med din som är MY2014. BMW appar som webbradio, facebook och så vidare fungerar perfekt och enligt uppgift arbetar Spotify också på att få sin app BMW kompatibel precis som AUPEO! men när det blir klart vet man aldrig. |
|
|
Beklagar .. Jag har varken snap-in eller BMW apps, så jag kan inte jämföra med det. Å andra sidan kanske det är just det som ger problem för dig ... |
|
|
Kan vara så. Kanske är någon kodning eller något som ändå känner av snap-in adaptern, har ju inte fysiskt kopplat bort den. Tråkigt att ÅF inte verkar ha någon koll på det här. Jag har 6NF Musikanslutning för smartphones, har du också valt det? |
|
|
Krille, Nej, jag har bara "6NS Komforttelefonie mit erw. Smartphone". (Bluetooth Pro om jag inte minns fel..) Så fort man startar bilen, och man hade ljud från telefonen på förut, så startas ljudkällan igen.. Alltså Spotify/Musikspelaren i iPhone, oavsett om telefonen sitter med Bluetooth eller via USB. Inte helt van det än. :) Niklas |
|
Verdi |
Hade en "exakt" likadan E91 som min nuvarande F31 och nu har jag haft min bil till vardags ett par veckor så det är lättare att jämföra. + Större. Kanske har monterat barnstolen lite annorlunda också men passagerasätet framför barnstolen är enormt mycket mer bekvämt nu. Bättre utrymme bakom förarplatsen och märkbar större bagageutrymme också. + Snålare. Drar ca 1 dl mindre per mil. Och än har den inte ens gått 300 mil så jag räknar med att det sjunker ytterligare. + Snabbare. Mer effekt och mycket rappare automatlåda ger en helt annan känsla i bilen. + Smidigare. Styrningen är lättare och den styr dessutom in bättre i kurvorna. Sammantaget känns bilen lättare och smidigare helt enkelt. Har variabla styrningen så i fart känns den stabil ändå. (fast min 320d E90 med sportchassi var också väldigt alert och fin på vägen) + Tystare. Var lite irriterad på däcken först men nu vid normal användning så är den faktiskt tystare än sin föregångare. Har lite svårt att hitta något som blivit sämre. Möjligen att den är lite plastigare i inredningen men det vägs upp av att den känns klart modernare och fräschare. Stora skärmen är ett klart lyft mot den gamla iDrive-skärmen osv. Motorljudet var kanske lite bättre på gamla. Den nya är mer lågmäld. En diesel är en diesel såklart men jag tycker de låter rätt ok ändå. Ett rätt dovt kraftfullt morrande. |
|
nogren: Aha, det verkar som de ändrat en del för 2014 så kravet på 6NS finns inte längre utan det räcker med 6NS som du har för att det fungera med USB och Bluetooth. Hittade lite info här Länk. Kan vara så att jag har fler options än vad som behövs då säljaren var lite osäker och i det här fallet ställer det mest till det. Återkommer om jag hittar någon lösning för borde vara fler än jag som har det här problemet. |
|
Verdi |
Lite ros från min fru. "Att köra den nya bilen är som att skära med kniv i smör" och "den är nog ännu bättre än vår gamla" sa hon igår när hon hade haft den till jobbet. Hon har inte haft körkort i ett år ens och kan ingenting om bilar. Däremot sågade hon körskolebilarna totalt i jämförelse med vår E91, så hon har bättre smak och koll än man tror. Haha. :) Jag brukade fråga vad det var för märke på bilen på körskolan men hon visste inte. Kom fram till att det kanske var Skoda. :) |
|
Skönt å höra Verdi. :-) Jag fick negativ kritik för att den är svart .. hon vill ha mörkgrön istället .. som ju inte finns på F31.. :-( Niklas |
|
| Har bytt originaldäcken mot Michelin Pilot Super Sport. Jag tyckte väghållningen var väldigt bra före bytet, men med dessa däck är den helt fenomenal för att vara en familjebil. Fantastisk balans, kontroll och grepp. Dessutom är den betydligt bättre på att få ner kraften vid acceleration ut ur svängarna. På E90 saknade jag en riktig diffbroms, men det känns inte alls lika nödvändigt på F30. | |
|
Nockenwelle; och hur var ljudet från däcken nu? tystare? hade du för däck innan? 18"? du bytte från RFT till vanliga då? har åxå tänkt det,,, mvh |
|
|
Nockenwelle, Vilken dimension/märke bytte du ifrån? Samma dimension på Michelin-sulorna? Jag är faktiskt rätt nöjd med de runflat-däck som följde med (225/50R17 fram, 255/45R17 bak) av märke Bridgestone om jag kommer ihåg rätt .. har faktiskt inte ens brytt mig om att kolla än.. Både ljudnivå och känsla. Ibland kanske det känns lite när man vrider mycket på ratten i låga hastigheter, men jag vet inte om det är däcken eller servostyrningen (Servotronic).. Känns lite som att den "viker" sig en aning.. Lite okänslig i styrningen, momentant .. I morgon skall jag kränga på Nokian Hakka 8 225/50R17 (ej runflat) på en annan uppsättning fälgar. Ser fram emot vintern. Kommer säkert bli nöjd. :-) /n |
|
|
Jag hade 225/50-17 Dunlop Sportmaxx RFT fram och bak. Bytte till Michelin Pilot Super Sport 225/45-18 fram och 245/40-18 bak. Det är svråt att säga vilka däck som ger lägst ljudnivå. Det skulle krävas en mer systematisk jämförelse, eftersom bullernivån varierar med temperatur, beläggning och annat. Jag kan dock säga att det inte skiljer mycket, oavsett vilket av alternativen som är bullrigast. Det kan till och med vara så att det ena bullrar mer under vissa betingelser, medan det andra bullrar mer under andra förhållanden. När det gäller stötigheten så är definitivt inte Michelindäcket sämre och det spårar ingenting. Komfortmässigt är det ingen betydande skillnad mellan däcken. Egentligen borde ju Michelindäcken vara sämre ur komfortsynpunkt, eftersom de har en uttalat sportig inriktning och det är en dimension som är sämre för komforten. En sak är dock solklar, Michelindäcken är helt överlägsna vid sportig körning på torr asfalt. I detta avseende är de någonstans mellan R-däck och mer normala (men bra) sportdäck. |
|
| Hoppas du bytte fälgarna också.... ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.