AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
31.304

Ris & ros Bmw F30

Sida 2 av 4
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
Har kört min F31 320D 2000 mil nu
är mkt nöjd, förutom en sak som kommit nu.
lite vibrations ljud vid låga varv
Men den går hur bra som helst och vibrerar inget.
typ när man lägger i D kommer det
ungefär som nån plåt vibrerar från motorrummet
ska låta BMW kolla på det
men nån här som har det åxå?
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Nockenwelle: 90 - 110, nån enstaka del där det är 70...höll hastighetsbegränsningarna till 100%.

/J.I
ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
Hej på Er!! Har idag upptäckt ett gnisslande ljud när jag svänger, mest när jag vrider ratten åt vänster, detta typ vid parkering eller liknande då man vrider mycket på ratten.
Sökte på forumet F30 post, där finns många inlägg om detta problem. Sök på tex: Squeaky noise steering wheel f30.

Någon på det forumet fick delar i ratten uppsmörjd med fett & någon fick byta ut delar i styrningen om jag fattade rätt.

Undrar om det är fler som har/haft detta ljud? Ska tillägga att det inte finns där varje gång man vrider på ratten, samt att det är väl knappt märkbart om man har tex musik på.Tycker dock inte att ett sånt ljud passar in i en bil som nu gått ca 270 mil.Ska in till närmaste Bmw serviceställe snarast jag själv har tid.

Mvh Mats
Ag
26
Agile
520D X-drive Touring -16
samt två SEAT
Har efter många år med ett numera Kinesiskt bilmärke har jag bytt till en 320D Touring X-drive (tvungen att testa något annat). Plockade ut den några veckor efter midsommar men ändå kört några längre rundor. Är mycket nöjd med bilen även om det finns några funderingar. Bilen verkar vara extremt känslig för "fel" lufttryck i däcken. Nu verkar jag ha hittat "rätt" och då går bilen som på räls. Inga problem med vare sig vind eller spår (tom bil 2,6 fram o 2,9 bak, full bil 2,8-2,9 fram och 3,2-3,3 bak). Automat-lådan är nog den bästa låda som jag haft i en bil. Bränsleförbrukningen är inget direkt att klaga, hittills snittar jag 0,61 och då är det "blyfot" som gäller (bilen går bara motorväg och långkörningar). Det som jag däremot måste "klaga" på är det "usla" ljuset (trots Xenon). Är man van vid den numera Kinesiska bilens belysningen så blev det lite av en chock. Vår 2:a-bil (SEAT) har bättre ljus än 320:n. Det som oxo förvånar mig är att inte alla 4 ljusöppningarna i strålkastarna fungerar eller har jag glömt att aktivera något?

Som sagt annars en oerhört kompetent bil som skall bli intressant att utvärdera under de kommande tre åren

Shit! Jacky Ickx måste ju leda förbruknings-ligan på 328:orna.
Sjukt imponerande sffror!
Har "bara" kommit ner i 0.57 som lägst men då i comfortläge och fullpackad bil.

Helt overkligt bra att en såpass motorstark och relativt stor och tung bil kan gå så snålt.

Dock är den rätt törstig i stadstrafik och/eller om man är lite oförsiktig med gasen.

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Som sagt, den där förbrukningssiffran nåddes under ganska fördelaktiga förhållanden och inte i vad man kan kalla normal körning, i tillägg på en ganska kort körsträcka. Det märks tydligt att förbrukningen i 328:a är väldigt beroende av körstil... på en mer kuperad motorväg än just E4 mellan Stockholm och Uppsala hade det nog varit omöjligt att nå en så låg förbrukning. Observera också att det handlar om siffror tagna från färddatorn... nu upplever jag iofs att den visar mycket korrekta siffror men det kan säkert skilja nåt på decimalen jämfört med verklig förbrukning.

Hur som helst är det kul att motorn kan gå så snålt trots 245 turbomatade bensinhästar...

/J.I
no
217
nogren
X3 30d -19
Du behöver BT PRO för att få upp album art, och bara via usb. Så funkar det för mig i varje fall.

Niklas
no
217
nogren
X3 30d -19
Agile,

Det är riktigt att med xenon skall det bara lysa ur den ena gluggen. Men det låter tråkigt att det är dåligt ljus. Hoppas att det duger för mig, som kommer från en konkursad biltillverkare som hade grymt xenon fram till same edna-faceliften 2008...

Niklas
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Album art fungerar inte alls via Spotify om man kör med USB (iPhone 4 snap-in media adapter) eftersom den envisas med att växla till den inbyggda musikspelaren och media via iTunes. Via bluetooth (bt pro) fungerar Spotify men ingen album art och informationen om vilken låt som spelas, låser sig eller ofta eller vidar fel låt. Blir därför att man kör mest webbradio eller media från hårddisken som fungerar väldigt bra.

Min baklucka hade börjat gnissla precis vid öppning, men det fixade BMW verkstaden. Har inte haft några problem alls med gnisslande bromsar.

Har kört hela vintern och xenon-ljuset upplever jag som mycket bra. Möjligtvis att det kunde varit mer "tryck" i det så man såg ännu längre fram, men här i södra sverige känns det mindre viktigt.

Väldigt nöjd med bilen!
Ag
26
Agile
520D X-drive Touring -16
samt två SEAT
Eftersom jag åker (ofta) från södra Svealand till Nordvästra Skåne och dessa resor företrädesvis sker på sen kväll/natt så är bra "tryck" i halvljus och helljus viktigt (vet hur det känns att ha Familjen Älg vid dikeskanten på fel sida viltstängslet i "bra hastighet") och tyvärr så är inte helljuset av den kaliber som det borde vara. Synd på en annars bra bil.

Åker även andra bilmärken i jobbet och även jämfört med dessa är helljuset inget att skryta med. Halvljus ok men kunde varit bättre..

Glömde i mitt tidigare inlägg en sak som jag funderar över. Oftast när jag sätter mig i bilen så vill "bilen" ringa upp (inget nummer) via min Bt-kopplade telefon. Inte alltid men väldigt ofta.. Bilen indikerar att den ringer upp (inget nummer) och/men telefonen gör det inte (telefon=XperiaV). Någon som upplevt detta eller är det en inställning som jag strulat till...

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ni som har problem med lyset, är ni också noggranna med bra belysning när ni läser/jobbar osv?

Själv har jag aldrig upplevt något problem med lyset på E90 eller F30 (dock inte kört F30 så mycket i mörker ska väl erkännas, men väl E90). Tycker snarare jag ser förträffligt, men då är jag inte ljuskänslig överlag utan upplever sällan att belysning inomhus eller dylikt är undermålig heller. Om det är låga krav eller bra syn lämnar jag osagt.

Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Håller med om att ljuset i E9x/F3x inte når upp till SAAB:s nivå (åtminstone inte helljuset) men tycker heller inte det är dåligt; fullt acceptabelt helt enkelt.

/J.I
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Jepp, har BT Pro men jag undrar om det inte krävs connected drive för att få upp bilderna på album mm och det saknar jag. Nåväl, kanske mer nice to have än need to have. Kan dock stör mig på att det tar ett tag att etablera BT-kopplingen när man ska iväg. Ibland hittar bilen och telefonen varandra väldigt fort medan ibland hinner man köra iväg några hundra meter innan de "paras".
/ Håkan
no
217
nogren
X3 30d -19
Prova att uppdatera mjukvaran via usb. Jag kör som sagt Spotify med Album art via usb, ej snap-in, från iOS 6 utan problem på min MY2014..
Dock så cachear han inte, så det blir blankt i början på varje låt...
/n
Verdi
Jämfört med Audi A4 -04 så är ljuset (xenon) på E91 otroligt bra. F31:an har jag inte kört i mörker än.
Verdi
Fast iofs är jag mer intresserad av halvljus än helljus. Är så sällan man får ha helljuset på. Möten osv..
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
När ändå ljus diskuteras, någon som har testat de adaptiva ljusen på svenska vägar? Har sett BMWs egna filmer och där ser det ju kalas ut, men hur funkar det i verkligheten? Klarar den stora reflekterande skyltar, vajerräcken, motorvägar etc?
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
nogren: Kör senaste programvaran både i telefon och i bilen. Då ska jag prova att ansluta direkt med USB istället. Kan vara media adaptern som tar över och även om den möjliggör filmvisning via itunes biblioteket så känns det betydligt viktigare att Spotify fungerar. Får du upp spellistor i instrumentklustret också när man ska byta låt eller är det bara nästa/föregående?

wiberg: Adaptiva ljusen fungerar kanon, anpassar ljuset till hastigheten och vid svängar och krön. Däremot fungerar helljustassisten lite sådär. Den har problem att upptäcka lastbilar bakom räcken och annat som skymmer deras ljusen men inte deras hytt. Men personbilar bländar den i princip alltid av snyggt precis där bilen befinner sig och behåller helljuset på. Känns trafiksäkert och bra men man är nyfiken på hur mötande trafik upplever det.
mc
24
mcqueen
F31 330d Luxury -13
Efter 20 mil i min F31 330d så kommer här mitt ris och ros:

ROS:
Motor & automatlåda - WOW! Kan inte sluta häpnas över prestandan i en familjekombi med automat, diesel och den låga förbrukningen.

Kvalitetskänsla - Kanske snäppet under föregångaren men trots det väldigt väldigt hög

Sportstolarna - Fantastiskt sköna, förstår inte hur jag kunde leva utan dem i den gamla bilen.

RIS:
AutoStartStop - Ryckigt! Och så kunde den ju kommit ihåg sista inställningen.

Bluetooth/USB - Helt galet att saker som musikstreaming via BT inte automatiskt ingår när navigator för 20' är valt. Det är ju trots allt "bara" en programmeringssak. Känns snålt av BMW, utnyttja detta till att skapa mervärde istället för att försöka cacha in sista kronan. Bästa skyltfönstret är trots allt folk som åker med och då bör ju mjuk standardutrustning i alla fall matcha en KIA.

Handbromsshandtag - Varför inte utnyttja det utrymmet till något smartare och styra den via en liten pedal istället.

Totalt sett en helt fantastisk bil.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Wiberg:När ändå ljus diskuteras, någon som har testat de adaptiva ljusen på svenska vägar? Har sett BMWs egna filmer och där ser det ju kalas ut, men hur funkar det i verkligheten? Klarar den stora reflekterande skyltar, vajerräcken, motorvägar etc?

Jag har de ljusen på min kärra och jag ångrar inte en sekund köpet. Helt otroligt bra, behöver aldrig röra heljjusspaken, sköter sig självt precis som på BMW´s "propaganda filmer". Bland det bästa jag har på min kärra faktiskt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.