|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa!! Kände för att dela med mig av mina egna erfarenheter av F30. Hämtade min 320i bensin 184 hkr för snart 3 veckor sedan. Har dock kört endast ca 170 mil, men kan redan efter de milen lämna en del ris & ros eller plus & minus. Tänkte också att Ni kan komma med Era synpunkter & känslor om modell F30/F31. Plussidan: Motorn: den är så enormt tyst & jämn i gång. På tomgång så får man gå bra nära för att höra om den är igång. Automatlådan: Nåt så Enorm skillnad mot E90:s 6vxlade. Växlar otroligt mjukt, man märker inte växlingarna alls, i min 2010 320d märktes det mycket mer. Komforten: Mycket tystare än E90:an, då menar jag vägljud,däcksljud m.m Hifihögtalare: Sån enorm skillnad mot vanliga högtalare, vilken bas m.m. Obs. Jag är ingen expert på ljud & det har diskuterats mycket om vilket system man kan ha, men jag tror att Hifi är fullt tillräckligt för de flesta " vanliga". Hade standard i E90:an där slår F30:an den med hästlängder men jämför också Hifisystemet i min Z4;a. Minussidan: stabilitet: Känns inte så stabil på vägen som E90:an, båda har/hade M-sport chassi.Mer vindkänslig. Styrning: Inte samma känsla i styrningen mot E90:an Kom gärna med mer plus & minus. Mvh Mats | |
|
Har kört knappt 500 mil med min F31 och kan skriva under på flera av dina synpunkter; komforten är mycket bättre än E9x! Håller dock med om att känslan i styrningen inte är på samma nivå (i Sportläget får man nån slags syntetisk variant av E9x-känslan) och jag har också märkt av det där med känsligheten för sidvind. Vad gäller motorn (N20) så upplever jag den som helt ok. Bränsleförbrukningen ligger nu på 0,77 vilket känns acceptabelt för en bensinare. /J.I |
|
|
Jag provkörde en 328i med höga förväntningar på just motorn.. både styrka och tysthet .. och efter att ha kört 320d och 330d så går det ju att konstatera att den var tystare, men tyvärr inte långt ifrån dieslarna. Jag hade förväntat mig mindre rassel, och även mer tryck. Tror jag har gjort rätt val. Hoppas få komma tillbaks till den här tråden och verifiera det om en dryg vecka! /n |
|
|
nogren - rätt val! Jag provkörde 3st F31 (320d, 328i, 330d) inom loppet av 24h (phuu!) förra veckan och var förvånad över hur mycket bättre 330d kändes jämfört med de andra. Med 6:an satt man ju och småflinade hela provturen. Påminde lite om en riktigt vass och överdimensionerad hifi-anläggning där prylarna bara går på tomgång. Skulle gissa att man kan köra ifrån det mesta i en 330d utan att passera 2500rpm... Fantastisk motor! Självfallet var 320d och 328i också bra där bensinaren var rappare om än lite GTI aktig i karaktären. På bana kanske 4:orna kommer mer till sin rätt med den lägre vikten men i vanlig trafik är ju vridmomentet galet kul. Men för egen del lär det bli en beg. 320d trots allt pga. priset. Men nästa gång... |
|
|
Jo, det vridmomentet är fantastiskt! Har kört X5:an med den motorn också, och även där ger den ett brett flin. :) Är kanske lite bortskämd från Saab:s Turbofyror och senast turbosexa. Hade förväntat mig något liknande från 328. Det är kanske som du säger, man måste kanske pressa den hårdare, bana kanske, för att den skall visa sin rätta sida. /n |
|
|
Hej har haft min 328 f30 sen i april har redan problem med den. Dödavinkel varnaren på vänster sida ger utslag även om det inte finns nåt där har varit på värkstan för 2v sen omprogramering men det hjälpte inte samma problem igen.Nr2 I förgår när jag låste bilen vägrar belysningen för istrumment o knappar sluta att slockna på halva sidan när jag låste bilen,först efter typ 12tim slocknade det. Nr3. inställningar som jag gjort i idrive funkar inte typ låsa bilen om man går iväg utan att låsa,och några grejer till. Kan vara vax på sensorerna sen tillverkningen,kan behövas uppdatering av mjukvara,men jag vet inte hur mycket dom kan uppdatera på vanlig verksta någon som vet. har läst på nätet att vissa saker kan dom inte uppdatera på vanlig verkstad i Sverige,bara BMW tyskland vid tillverkning handlar om koder osv vet inte om det stämmer.hoppas nån vet här. Verkar fler som haft elfel på sina f30 när jag kollat på nätet,skriv gärna om det är fler som haft mysko elfel. Annars ganska nöjd med köpet. Gillar headupp ,adaptiv farthållare,osv. |
|
|
+: Motor. Vilken respons, ljudupplevelse och brett register. Kanske inte så mycket snabbare än min gamla Golf, men det är riktigt skönt att ha kraft redan från 1200 rpm och snabb respons. Ljudet är beroendeframkallande redan på lägre varvtal. Sportautomaten. Klockren låda. Växlar rätt i 99 % av alla lägen. Tidig uppväxling, möjligt att "välja" växel med Gasfoten och går att dosera fint utan att få onödiga växlingar. Och sen är den snabb som attan i sportläget samt slirar nästan aldrig på momentomvandlaren. Instyrning. Väldigt villig att byta kurs. Känns lätt och rolig. Helhet i inredning. Bra körställning, stolar, ratt, sober och snygg inredning. Komfort. Relativt tyst och skön att åka långt med. Skönt att kunna sträcka ut vänsterbenet. Delar av utrustning. M-paket, eldrag, h/k mm ger en trevlig upplevelse. -: Oljud i inredning. Tyvärr knakar vissa delar av inredningen på ett icke premium-vis. Exempelvis förarstolen och klimatorn i mittkonsollen. Spårkänslig. Bilen följer vägens lutning mer än någon annan bil jag haft. Å ena sidan är den väldigt allert och rolig att köra å andra sidan kan jag irritera mig på att behöva styra emot så fort vägen lutar eller är spårig. |
|
|
+ Motorn (335i): stark, förvånansvärt snål på bensinen, går mjukt och mestadels tyst, men låter fint då den ska det. Väghållningen (har adaptivt chassi med variabel sportstyrning): Väldigt bra instyrning, ligger platt på vägen vid kurvtagning, mycket fin balans, hanterbarheten när man kör den på gränsen på torr asfalt är väldigt bra. Går att köra med stor precision även på gränsen. Jag hade svårt att tro att BMW skulle kunna förbättra 3-seriens väghållning ytterligare från den utomordentliga E90, men det gick tydligen. Komforten: Tystare än E90 (trots RFT), väldigt behaglig fjädring (med adaptiva chassit i komfortläge), utmärkt sittkomfort (har sportstolar), utrymmena räcker och blir över för mig. Interiören är mycket tilltalande för ögat. Gillar iDrive, men det gjorde jag på E90 också. Bra att kunna lagra musik på hårddisken. - Har också haft lite missljud i interiören, mest nu på sommaren, vilket får mig att misstänka att paneler på något sätt gnider mot varandra när de expanderar av värmen. Ibland väl högt avgasljud vid jämn fart på motorväg. Sikten är sämre än i E90. Framför allt är det A-stolpen och sidospegeln på vänster sida som skymmer mer än i E90. Jag har fått lära mig att vicka huvudet i sidled för att inte missa andra trafikanter. Lite övriga reflektioner: HiFi-ljudet jag har är klart bättre än tidigare motsvarigheter, men det finns tveklöst utrymme för förbättringar. Dock duger det för väldigt mycket, men vid fokuserad lyssning märks bristerna. Det är dock sällan man är så fokuserad på musiken vid bilkörning. Lite synd att bakluckans gångjärn inte är av den lite mer sofistikerade sorten som fanns på E90, men det är en petitess. Summering: jag är mycket imponerad av bilen och blir bara mer och mer imponerad ju mer jag kör den (har gått drygt 1200 mil nu). BMW:s 3-serie har alltid varit en väldigt lyckad kompromiss mellan sport och anständig komfort, vilket är en av bilvärldens svåraste utmaningar att åstadkomma. Med F30 tog BMW detta till en ny nivå. |
|
|
Jag har just kört Sthlm Gbg tur och retur(sett Robbie Williams) och fick känna på bilen under en längre session. Den har nu gått 300 mil. Vindkänslig, ja. Något spårkänslig med m-paketet men inte så att det stör. Ok vägljud i normal motorvägsfart Mycket bekväm i både uppförande och komfort med stolar, farthållare och hk-ljudet! Körde eco-mode t/r, ganska stor skillnad i förbrukningen om man ligger i 110 km/t eller 130 km/t. Låg ganska precis i laglig fart + 15 km/t. Snittet på färddatorn blev 0.64 l/m vilket jag är mycket nöjd med. Parkerade bilen i p-huset i nordstan på lördagen och roligt nog kom en vid touring med m-paket och parkerade bredvid samtidigt :) |
|
|
Halloj gott folk. Jag har den "vanliga" skärmen utan navigering. I USB-läge(mp3) eller spotify via blåtand så tycker jag informationen på skärmen är bra, snyggt med bilder på album osv. Dock är jag frågande till hur det ser ut i radio-läget. Jag får ingen ordning på det riktigt. Trycker jag på fm så kommer en lista på stationer som är tillgängliga, väljer jag en av dom så spelas stationen, med listan "kvar" på skärmen och mini-information uppe i högra hörnet om stationen. Skitfult. Likadant blir det med "sparade" stationer, en lista. Jag tycker att vald station borde vara mer i "centrum" med stationsnamn och eventuell rullande rds-info som huvudfokus - inte listor. Värdelöst fult. Enda sättet att snygga till skärmen är att välja en station och scrolla upp till manuell sökning där den lite snyggare "snurra-till-önskad-station" finns. Förhoppningsvis är det jag som gör nått fel? Annars har BMW lite mer jobb att göra här känner jag. Förövrigt saknar jag touch-skärmen jag hade i golfen, mycket bra med "knappar" på skämen med stationsnamn och vald station i centrum. mvh /björn |
|
|
Kan rapportera att 330d var rätt val! Mycket nöjd med motor och växellåda. Jag var även lite orolig för att hifi-valet inte skulle vara tillräckligt, men det duger bra i en bil! Den aktiva farthållaren var bättre än jag trodde, speciellt på motorväg när man glider ifatt folk i högerfil, och är blockerad av omkörning i en kort stund.. På minussidan är att jag inte förstod att man måste ha sportstolar för att få extra stöd för främre delen av låren. Som redan nämnt är styrningen lite iffy, och vindkänsligheten finns där. Niklas |
|
Verdi |
På vissa av de F31 jag har kört så har styrningen haft en "klistrig" känsla ibland. Som att servon inte riktigt är på hugget i vissa lägen. Det har jag tack och lov inte upplevt på min egen. Har även den variabla styrningen så det kanske hjälper? Körde genom ett oväder med starka vindbyar på vägen hem från England och visst är den vindkänslig, men så stor skillnad mot E91 tror jag inte att det är. Vad gäller förbrukning så har jag bara kört hem den från England (~200 mil) och det gick för det mesta rätt fort (140+ för det mesta). Men klarade mig på ca 0,67l/mil. Uppskattningsvis hade min E91 330xd velat ha runt 0,80l/mil på samma körning. Så den är snålare. Förbrukningen borde sjunka efter ett tag också. Blir spännande att se hur den uppför sig på hemmaplan. Väntar fortfarande på ursprungskontrollen så jag får inte köra den just nu. :-( |
Verdi |
ps. Missade du sportstolarna nogren? Har iofs inte testat std-stolarna på F3X. De kan iaf inte vara lika usla som de på E9X. |
|
Verdi, Ja, jag har varken sportstolar eller adaptiva styrningen, bara Servotronic. Den känns lite släpande seg, ej på hugget ibland. Speciellt i halvlåga hastigheter. Stolarna är ok, men saknar som sagt lårstödet lite. Nu efter 110mil blandad körning ligger jag på 6,7L/100km. Känns som att det kommer att kunna sjunka. Niklas |
|
Verdi |
nogren, Tror det går att fixa styrningen. Åk in till din BMW verkstad så kan de nog hjälpa dig. Verkar vara ett relativt vanligt fenomen. |
|
Synpunkter om min F31 320dA som rullat 1900 mil Plussidan: Förbrukningen, den går sjukt billigt, kör jag längre turer på motorvägen i 110-120 landar jag på 0,45-0,47 i komfortläge, i ecoläget går den ännu billigare men ingen hit i sommarvärmen... Jag har ett snitt på 0,55 de senaste 500 milen. Motorn och låda, går riktigt bra, bra klipp, lådan är en dröm i stan. Komforten: OK fast det märks att det inte är en 5 eller 7 serien. Övrigt: Inget strul, inga missjud eller annat, den funkar kanon. Minussidan: Nästan inget alls, ska jag gnälla kunde bagaget vara större. Sedan finns det en hård kant (söm) i sportstolen strax nedanför nackskyddet som känns om man kör utan jacka. Helt klart den bästa och snyggaste bil jag ägt hittills (och den dyraste...) Provade även en 328i innan köpet men förbrukningen fällde avgörandet, jag kör 2500-3000 mil per år och 328 skulle kosta 40-45000 kr mer i bränsle på de 3 år jag har bilen, annars var det en riktigt kul motor. 330d har jag inte provat och det är nog tur det, skulle gärna ha en men för mycket pengar för mig. |
|
|
Lyckades nå en ny toppnotering (eller snarare bottennotering) vad avser bränsleförbrukningen med min 328iA idag; körde Stockholm - Uppsala på 0,51 l/mil i EcoPro-läget (enligt färddatorn). Iofs ensam i bilen och utan last (har tidigare nått 0,58 med packning och hela familjen ombord omväxlande landsväg/motorväg 70/90/110). Ok för att vara en bensinare med turbo... /J.I |
|
|
Jacky, nollställer du färddatorn i fart? __________ Mvh Grelle |
|
|
Grelle: Nollställde vid start från Norrtull...åkte före rusningen och i begränsad trafik så förhållandena var kanske inte helt representativa för sträckan. Med lite köande på vägen ut hade förbrukningen ökat en hel del. /J.I |
|
| Vilken hastighet höll du? | |
|
@bjornagain : har även den "mindre" skärmen och hifi men får inte fram bilder på album, varken via BT eller via USB-kabel. Telefonen jag använder är iphone 5 och spotify. Gissar att det är någon inställning jag har missat men vid en snabb genomgång hittade jag inget uppenbart. /Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.