|
|
|
|---|---|
|
kanske fånig fråga men vadå,jag kör på och frågar: okej så jag köpte en 530 för några veckor sen,en galet snygg svart sak.. köpt från bilfirma,så den blänkte ju rätt bra. nu har det kommit lite damm pga vägar och grejjer,och då tänkte jag fråga: jag antar att den har nåt medel över sig,vax? ska jag bara skölja av den med vatten tills vidare,eller ska jag ta en sån här gul svamp när jag tvättar den? låter kanske lite n00b men,hade en äldre bmw förut som jag bara använde gul svamp på,men den här är jag så rädd om,och om den är waxad(?) så vill jag inte förstöra det.. så frågan är: hur tvättar jag bilen? | |
|
"En sån där gul svamp" blir bra. På en bensinmack kan du kan köpa en engångssvamp med shampo och vax i svampen. Spola av bilen noga, helst med högtryckstvätt. Svampa bilen, börja högst upp. Spola av bilen. Torka av bilen med ett sämskskinn, så slipper du fläckar från vattnet. Lycka till! // Erik |
|
|
Det låter som du behöver läsa igenom en guide för grundläggande bilvård. Kolla exempelvis Länk Du har valt den färg som kräver absolut mest arbete och omsorg vid biltvätt men kortfattat; - Använd "förtvätt" medel som löser upp de flesta smutspartiklar följt av högtryck - Använd Washmitt istället för svamp - Använd microfiberduk iställer för sämskinn Lycka till! En ren, blank och repfri svart BMW är bland det snyggaste som finns :) |
|
|
Enkelt är att tvätta på såna gör-det-själv ställen. De brukar ha avkalkat vatten så slipper man joxa med att torka av den så mycket. Använd högtrycken där men ha med egen svamp att tvätta med. Bellamy |
|
|
tack för råden, jag köpte tvättvante (ska man ha shampot i vanten eller på bilen?) och struntade i tvättsvamparna. blev kanonresultat! |
|
| Två rejäla hinkar. En med bara vatten eller vatten och shampo och en hink med vatten och shampo. Skölj av smutspartiklarna först i den ena hinken och sedan i shampo-hinken. På så vis minskar du risken för tvättrepor. Alternativt kan du spola av tvättvanten mellan varje tag på lacken innan du doppar den i shampo-hinken. | |
|
samuel2 - bra tips! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Samuel 2. Precis så jag tvättar också. 1. Snowfoam med högtrycken, vänta 5 min 2. Högtryckstvätt 3. Två hinkar, en med schampovatten och en med rent (tvätthandske) 4. Spola av 5. Torka med sämskskinn el mikrofiberduk 6. Fälgar med annan svamp 7. Autoglyms däckglans 8. ØL... |
|
|
Finns massa matnyttigt på en site nära dig. :-) Länk ///Micke |
|
|
Något som många förbiser är torkningen. Jag skulle välja; 1. Svag tryckluft 2. Avkalkat, renat vatten och självtork 3. Rejäl microfiberduk som läggs på lacken och inte sveps över lacken De som gjort undersökningar på hur repor introduceras i lacken hävdar att det oftast är torkningen det slarvas med. Hur noga man än är i att försiktigt avlägsna smuts så kan man lätt repa lacken i torkningen istället. Antar att det beror på att det alltid finns risk för att smutspartiklar inte avlägsnats i tvätten och finns kvar på lacken och fastnar i microfiberduken vid torkning. Alltså bör direktkontakt med lacken undvikas i torkningen (i tvätten är det ju tyvärr ett måste att använda washmitt för att få bort den sista smutshinnan). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.