AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.526

Fel på bilen, generatorrem eller något annat?

Hej
Min gamla BMV 320 från -93 har stått stilla en längre tid men har idag fått visa vad den går för, men....

Då började GPS bromslampan blinka och fläkten slutade fungera. Ca 1 mil senare dog bilen under körning.
När jag försökte starta bilden flippade blinkersen igång, även när jag stängt av bilen.
(Bilen startar inte med starthjälp).
Är det någon som kan svara på vad det kan vara för problem? Vad ska jag först undersöka?
/Maja

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Börja med att kontrollera batteriet. Är det friskt, och fulladdat skall du ha ca 12,7V. När motorn är igång och laddar skall spänningen ligga på 13,8-14,2V.
14,2 Volt skall du ha vid 1500-2000rpm och uppåt.

/H
Batteriet har förvisso inte varit igång på länge men i veckan har beatteriet laddats hos en bilfirma och därefter har bilen startat flera gånger. När bilen dog hade jag kört i ca 25 min. Tror inte riktigt på att det bara är batteriet som strular men jag kanske får åka och köpa ett nytt iaf?

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Jag föreslår att du först äter och kontrollerara spänningarna ovan. Har du precis runt 12V är det dåligt laddat. Du bör ha minst 12,3-12,4V (motorn avstängd).
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Äta är bra, och det är ju lunchtid! :-) Menar givetvis mäter...

/H
Har bilen stått länge och batteriet inte underhållsladdas under hela den tiden så är batteriet förmodligen skräp då om batteriet stått bottenurladdade lång tid (och bottenurladdad blir den redan efter ett par månader om den står inkopplad i bilen) så går dessa inte att ladda längre eller med väldigt låg kapacitet.

ibland kan det vara bra att köpa en helautomatisk laddare typ CTEK eller liknande och koppla på batteriet samt lyfta en av polskona från batteriet om man vet att det skall stå länge - nu åker du förmodligen på att köpa ett nytt batteri för 4 ggr pengarna...

Jag satsar på att kolla batteriet i helgen och köper ett nytt om så behövs. Om det nu inte är batteriet, vad ska jag då börja kolla? Tror ni att det kan vara något med generatorn?

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Kan vara generatorn, mest troligt lså är laddregulatorn slut! Denna sitter fast med 2 skruvar i generatorn! Tycker de låter som att de är laddningen som strular, alltså nåt med generatorn! Så som du beskriver har iaf mina bilar gjort när kolen tog slut i laddreg.! Så är de inte batteriet som r dåligt så är de säkert laddregulatorn som e slut,kostar typ 200 spänn!
Jag har nu kollat batteriet och det är kasst. Jag köper nytt i helgen och hoppas på det bästa :)

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, du lär ju redan nu veta om det fungerade efter batteribytet, brukar vara 2-3 timmars drift av bil på ett "normalbatteri" om inte generatorn fungerar/laddar.

Jag tror också främst på generatorstrul, men det var ju lite sent att skriva detta....antar jag :/

Mvh Janne.
Hade problem med laddningsregulatorn på min gamla E46.

Massor av mystiska el fel verkar kunna dyka upp när generatorn matar på för mycket. Lyckatill med batteribytet och om det inte hjälper så har du något annat att undersöka.
Jaha... batteriet är bytt och vi mätte upp spänningen till strax över 12V.
Nu är frågan om jag ska våga köra 4,5 mil till min mekaniker som kan titta på den i dagarna (tänka sig mitt på semestern) eller om jag ska ge mig på ett byte av laddningsregulator? Kan ju alltid fixa en kompis som kan bogsera, om batteriet skulle ta slut.

E3
1.828
E36
USA bilar
Laddregulatorn är förmodligen inbyggt i din generator, alltså inte monterat med 2 skruv på baksidan av generatorn
Detta betyder att du måste t aisär gen för att byta regulator
Lyser laddlampan när du slår på tändningen?
Om ja, slocknar den när motorn startar?
Om nej, kolla så D+ kabeln sitter fast ordentligt i generatorn (utan laddlampa kommer inte laddningen igång)
Nu har en bilmekaniker tittat på bilen.
Han tror att det bästa är att byta generatorn.
Får nog kolla om jag kan få tag på någon begagnad.

Tack för all hjälp!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Laddregulatorn med kol sitter i bakkant av generatorn och går att byta utan större operation - jag bytte min utan att ta loss generatorn...

Känns lite onödigt att byta till en begagnad generator som kanske är nästan lika dålig i kolen som den du redan har.

Kontakta dessa, så hjälper de dig garanterat att få fram en ny laddregulator eller t om lösa kol om du är på "mekarhumör":
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
E3
1.828
E36
USA bilar
JohanB: Är du säker på att det är så på denna generator?
Alla har inte laddregulator/kolhållare monterat i bakkant med 2 skruvar
Framförallt de med de små släpringarna har oftast inbyggd regulator/kolhållare, också beroende på generator. De flesta Valeo har nog inbyggt, bl.a min gamla 325a hade Valeo med allt inbyggt, mao dela generatorn för att komma åt att byta
Likaså köper man en renoverad bytesgenerator till hyfsat rätt peng om man vill
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

När nu mekanikern konstaterat(tror jag) att generator är boven i dramat så skulle jag iaf köpt en ny alternativt låtit någon bilelfirma renovera din gamla...

En begagnad generator med tillbehör kan visserligen "hålla ett tag" men du har ju inte ökat driftsäkerheten nämnvärt med en begagnad..Ok, för stunden kanske den laddar, men åker du en bit och vill ha lite tillförlitlighet i laddningsfunktionen så är det "inget vidare"...anser jag.

Kol o laddregulator byte tror också jag går enkelt till en 320i E36:a, men det är heller ingen garanti på att det hjälper något längre tag...släpringarna kan vara slitna ovala så att de nya kolen ryker ganska så fort igen.

Om man kikar på RealOEM.com så tycker jag mig se att på de flesta generatorer till 320 E356 så är laddregulatorn(inkl kol) hyfsat smidig att byta.
Men det beror ju på vad de facto vagnen ifråga är bestyckad med för sorts generator.

Kontentan är nog såhär att vill Maja ha en hyfsat säker funktion framledes så är ett byte till ny generator det "bästa"...
Enligt mitt sätt att se på saken då, finns ju andra aspekter att fundera över än vad jag anser bäst ;)

Har heller inte full beskrivning av Maja om t.ex laddsymbol är tänd, eller kanske den "glöder" lite och är då svår att se i sommarljuset i instrumenhuset, om alla kablar är checkade, mätt upp om generator öht laddar någonting i dagsläget osv osv.

Men jag antar att "generatorn är kass" när mekanikern säger att byte av generator blir bäst :)

Mvh Janne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.