AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.805

hur länge behåller ni era bilar?

bl
270
bluetrain
x3 msport
Min har idag rullat 14k mil och för att tänka lite långsiktigt, när bör man sälja sin bil, dvs innan den börjar bli svårsåld rent milmässigt. 17k, 20k? Finns det någon "sweetspot"?`:)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Gör man en snabb sökning så ligger en 318d -10 som gått 5-8tmil mellan 170-190tkr. Samma bil och årsmodell mellan 10-16tmil kostar 145-170tkr.

Ska man jämföra det med vad det kostar att köpa ny bil så känns det inte som att milen är en killer sålänge modellen är relativt ny. Med andra ord kör du i samma takt som hittills tror jag du kan tuffa på ett år kanske två till utan att tappa allt för mycket i värde.

Det är en idé jag har åtminstone.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag tror inte att det går att ge några generella råd i denna fråga. Det är alldeles för många personliga parametrar som påverkar valet.

Tex
Är det OK att köra en gammal bil eller är det relativt nytt som gäller?
Kan och vill man reparera själv?
Hur mycket pengar vill man lägga ner på bilägandet?
Hur sköter man sin bil?
OSV

Själv köpte jag 1979 en BMW som gått 15.000 mil, behöll den i 33 år och körde ytterligare 60.000 mil innan jag sålde den.
Det blev mycket billiga och roliga mil och jag behövde aldrig vara orolig att den skulle svika mig.

Dessutom behövde jag inte oroa mig för om den skulle gå att sälja eller inte. Jag hade utan större ekonomiska konsekvenser kunnat skrota den om jag velat. Fast det behövdes inte då den hittade en ny ägare snabbt och galant.

Per L
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ska väl poängtera att du Per faller långt utanför "generella" om du använde samma bil i 33 år :)
bl
270
bluetrain
x3 msport
Tror inte heller det finns någon generell regel men alltid intressant att höra andras reflektioner i frågan. Känner själv att det finns en psykologisk spärr som träder in nånstans vid 18-19k mil.
Pe
2.342
Per L
Jag tror att om man skulle analysera sitt behov och sin vilja mer systematiskt så skulle man kanske göra andra val vid sitt bilköp än man tenderar att göra annars.
Jag har en känsla av att "bräcka grannen" och liknande kommer rätt långt upp på mångas prioriteringslista när man funderar på att köpa ny bil.

Själv har jag under hela mitt liv haft en parameter högst upp på listan över parametrar vid köp av bil! Nämligen att absolut under inga som helst omständigheter låna pengar till ett bilköp.
Ser man bilköpandet som något långsiktigt (man tänker väl äga bilar under större delen av sitt liv!) så är det för dom flesta personer helt onödigt att låna pengar till bilköpet.

Per L

bl
270
bluetrain
x3 msport
Kan i allmänhet hålla med om att det naturligtvis är bättre att spara först, köpa sen. För konsumtionsvaror är detta inget jag personligen ruckar på men bilar ser jag inte som konsumtionsvaror på samma sätt som säg, en ny båt, teve eller vad du vill.

Samtidigt, med den lågräntepolitik som gäller f.n (och få tecken på ändring...) är det (nästan för?) billigt att låna pengar idag! Så nyttan med att låna tycker jag i dagsläget väger över. Resonerade som så att belåningen (när jag lånade) för bilen max får vara runt 70% och att jag sen amorterar med god marginal för det värdebortfall som ju är oundvikligt (24kkr tror jag min tappar om året, så det amorterar jag).
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Den första gränsen är väl när bilen kommer upp till, och strax över 9.000 mil, sedan är det väl bara att skapa ett intervall såsom 9, 19, 29... Efterhand som bilen blir äldre blir det andra parametrar än milen som tar över, typ bilens allmänna skick.

Så, ett år till kanske?

----
BMW CS #6212
Pe
2.342
Per L
bluetrain:

Visst ligger det något i vad du säger och för min del är det mer en princip som jag försöker hålla mig till.

Den är "skapad" på 70- och 80-talet då jag hade huslån med mellan 10-15% ränta och förstärkt i början av 90-talet då ränteavdragen kraftigt försämrades. Då bestämde jag och min fru oss för att så snart som möjligt betala tillbaks alla lån vi hade och sedan aldrig (om möjligt) aldrig ta lån igen. Och hittills har vi aldrig behövt göra avsteg från detta.

Oavsett ränteläge och annat är jag dock övertygad om att väldigt många svenskar skulle må bra (bättre) av att vara mindre belånade.
Dels för att utsätta sig för mindre framtida risker (räntehöjningar, arbetslöshet, skilsmässa och vad du vill...) och kanske framförallt för att dagens låga räntor "lurar" en att skaffa sådant som man egentligen inte alls har behov av....bara för att man tycker att man har råd!

Per L
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Låter mycket vettigt Per L. Jag lever och har alltid levt under samma devis. Håller med dig i allt du säger.

För att återgå till topic får man fråga sig det Per L var inne på i sitt första inlägg. För min egen del har jag fru och 2 småbarn så bilen MÅSTE funka och vara säker (modell nyare). F.ö. behöver inte nyare bil alltid vara bättre. Jag älskade min BMW 325iM -04 mer än vad jag älskar nuvarande E91. Småsaker förvisso men E46 är i mina ögon MER BMW än E90 någonsin kan bli. Oavsett motor. Men det var ingen familjebil.
En viktig psykologisk gräns är 10000mil (många Tyskar säljer strax innan 10000mil), därefter är 15000 och 20000mil viktiga psykologiskt. Över det så har värdet sjunkit så pass att andrahandsvärdet inte spelar någon större roll utan det är skick/utförande som avgör värdet. Andra gränser är när maskinförsäkringen slutar gälla vilket numera är höjt till 16000mil om man väljer SalusAnsvar.

Personligen hade jag sålt den nu, innan den passerar 15000mil och så att nästa ägare har möjlighet att ha maskinförsäkring en tid. Alternativet är att du behåller den läääänge.

Mvh Stephan
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Hittills har jag behållit bilarna så länge de fyllt sin uppgift på ett bra sätt, vilket hittills varit ca 8,5 år. Eftersom jag vill kunna behålla bilarna länge satsar jag på bilar med få ägare (1-2) och max 5 år. Jag skulle inte söka efter bilar som gått mer än 15000 mil.

Första bilen behöll jag till att mina bilresor blev lite väl långa för biltypen i kombination med att motor och kaross var inne på sista versen. Denna bil behöll jag i 8,5 år och den gick till skrot.

Andra bilen behöll jag till att barn var på gång och kombi kändes mer praktiskt. Även denna bil behölls i 8,5 år.

Nuvarande bil har jag haft i snart 7 år och om ett drygt år har jag kommit igenom perioden med bakåtvända barnstolar/barnvagn så innan dess blir det åtminstone inget byte. Kommer nog behållas ytterligare ett tag eftersom jag gillar både bilen och låg värdeminskning :)

Visa användare
301
Fredrik1971
Häftig dam som haft sin bil i 53 år!

Länk
Visa användare
301
Fredrik1971
Länk
Tack för filmen Fredrik1971!

mvh/ Anders
viobebe
Per L:

+++++
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Respekt till henne. En av världens vackraste och med eftertraktade bilar, och hon är ända ägaren.. COOL
Mr
5
MrAnders
M3 -08
Nissan GT-R R35 -10
Cool klipp!

Personligen brukar jag ha en bil i kanske 6-12 mån. så att jag inte förlorar den lilla vinsten jag fick när jag köpte den och sedan köper 1 år nyare modell någon vecka efter. Jag brukar oftast hålla mig till ca. 2 år gamla bilar som gått max 4k mil.
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Lilla vinsten du fick när du köpte bilen, MrAnders ? =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.