AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.964

Oljeservice innan eller efter?

Visa användare
17
PandaPanda
M3 e46 -03
Hej! Har en m3 e46 -03, tänkte ställa av den till vintern, tänkte om man skulle göra oljeservice innan vintern eller till våren när jag ställer på den igen? Jag gjorde en oljeservice i början av maj. Tycker ni man ska tänka på något mer när man ställer av den, tänkte ha den i varmgarage.
Tack!
Med vänlig hälsning, Pär
Ser ingen anledning att byta olja innan man ställer av den.
Och beroende på hur långt den har gått så kanske inte det är nödvändigt att göra något oljabyte alls om den gått säg 5-600 mil.

Men skulle jag göra ett så hade jag gjort det när jag plockar ut den.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Eller så skafffar du vinterdäck och kör hela vintern - undantaget plogbilsegenskaperna (låg front)' så är de riktigt bra vinterbilar.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Vad är det som gör M3an till en bra vinterbil?
Skulle säga att det är mest besvär pga låga markfrigången.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Diffad bakaxel ger gott driv om det är snöslask tex:-)
vet inte det - i januari när det var snöstorm inne i stockholm så var det dom bakhjulsdrivna bilarna av olika premiummärken som satt fast med snurrande bakhjul och blockerade korsningar och stallade trafiken mm. medans de framhjusdrivna grävde sig fram betydligt bättre...

Ang. Oljeservice före lr efter vintern finns det ungefär lika många åsikter som det finns folk som ställer av sina fordon. Använd sökfunktionen så hittar du massor av läsning för och emot de olika alternativen. Jag har dock alltid bytt innan avställning på mina bilar och motorcyklar och det har alltid funkat bra. I övrigt är en ordentlig tvätt, proppfull tank och urplockat batteri det jag gör. Hålla på och varmköra under avställningen känns helt onödigt och mer skadligt än nyttigt.
Skulle rekommendera efter avställningen, finns ingen anledning före egentligen om det inte är gammal olja redan när du ställer av den.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Byt olja innan vinteravställningen!
Dels samlas en hel del "skit" i oljan när motorn körs (kondens, sot, sura förbränningsrester och mikroskopiska metallpartiklar), dels förbrukas de oljetillsatser som bl a ska skydda motorns inre mot korrosion.
Har man "gammal" olja skyddar den helt enkelt sämre, och dessutom sjunker "skiten" till botten med tiden och samlas i oljetråget och på andra horisontella ytor.
Byter du olja innan avställningen, får du bort partiklar och aggressiva ämnen ur motorn och har en olja som har kvar alla skyddande tillsatser.
Och så kan du ta ut bilen ur garaget i vår, utan att behöva serva den det första du gör.....
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag brukar byta oljan innan avställning känns bättre helt enkelt med ny olja.
Visa användare
26
Jim Vesterholm
Bmw M3 E46 -03 svensksåld 1 ägare
Audi Urquattro -85 nyskick 1 ägare
Audi S4 B5 Avant -01 sv-såld 2 ägare
Jag brukar göra oljeservice på våren.
Visa användare
26
Jim Vesterholm
Bmw M3 E46 -03 svensksåld 1 ägare
Audi Urquattro -85 nyskick 1 ägare
Audi S4 B5 Avant -01 sv-såld 2 ägare
fast det beror ju mest på hur långt man har kört under året :)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Nej, det beror inte på hur långt man kört under året.
Färsk olja skyddar alltid bättre än använd olja, om den så bara körts 100 mil.
Och byter man på hösten får man framför allt ut alla slaggprodukter och mikroskopiska partiklar, som annars sjunker till botten under stilleståndsperioden, och blir kvar i motorn vid oljebytet på våren.
Samma sak med t ex byte av bromsvätska - byt innan avställningen, färska vätskor skyddar alltid bättre än använda.
Räkneexempel: Om bilen är avställd 6 månader och körs 6 månader per år, kommer oljan (eller bromsvätskan) att vara helt oanvänd och ge maximalt skydd i 6 månader. Under "säsongen" försämras oljan, för att i slutet av säsongen ge som sämst skydd - då byter man igen.
Byter man inte förrän i början av säsongen, kommer den nya oljan till att börja med att smutsas ned av den "skit" som sjunkit till botten under vintervilan, och inte dräneras helt då den gamla oljan tappas ur. Sen försämras oljan under 6 månaders körning, för att ge som sämst skydd vid avställningen + kommande 6 månader. Gissa vad motorn (bromssystemet) mår bäst av?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som ett komplement till Gunnares argument kan man även lägga att oljan åldras väldigt långsamt när motorn inte körs, det är främst värmen som gör att oljan reagerar kemiskt med luften i kombination med sura restprodukter, vatten och bränslerester som skapas vid förbränningen.
Så med andra ord håller sig den nybytta oljan väldigt fräsch ända fram till påställningen, då den är i princip lika bra som när man bytte på hösten några månader innan.

Så rent teoretiskt är det bäst att byta oljan innan avställning...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Har man bara kört några hundra mil med oljan så är det såklart inget fel på den så man kan lugnt vänta till våren med bytet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...men om du ändå skall byta, varför inte byta på hösten?

Har man bara kört några få hundra mil, är det frågan om det är mening att byta oljan alls.

Mvh
Johan B

frågan är vad ska olja smörja när den inte körs ? det som är i tråget har ja alldrig sett göra bu eller bä . nice med färsk olja när man startar på våren istället .häll gammal olja i en alu behållare och se vad som hander troligen inte ett skit .
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, jag kan säga att jag har haft spilloljedunkar (från oljebyten i mina bilar) ståendes några månader och den guckan som samlas i botten på dem är inte så trevlig...

Grejen är ju som sagt att ny olja i en motor som inte körs, åldras extremt långsamt så du har ju "färsk olja på våren" även om du byter den innan avställning!

Mvh
Johan B

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det finns ett citat som heter att "Olja är billigare än metall!" som är rätt användbart. Jag byter alltid olja och filter på mina entusiastbilar det sista jag gör på hösten innan de ställs undan för vintern. Kompletterade med en ansluten Ctekladdare, full tank, en rejäl tvätt överallt och ökat lufttryck i hjulen för att undvika ståplattor som tidigare nämnts i tråden. Givetvis så nyttjas enbart rekommenderade högkvalitativa smörjmedel och dito filter.

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.