|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
540is:Jag var också övertygad att det inte skull gå på mindre än 18" med M5 broms efter att ha studerat en M5E39. Men den hade Porsche OK (röda) och skivorna var lika stora istort sett innerdiametern på fälgen. Fick förbaske mig inte in lillfingern i mellen. Men enligt Niklas och Asken så ska 17" tum passa på orginal M5E39 broms. MVH Hasso |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bug:Mina vinterhjul står till förfogande. MVH Hasso |
|
Testade med andra hjul (vinterdäck) igår kväll. Resultatet var att vibrationerna dämpades kraftigt men finns kvar vid ungefär samma hastigheter som tidigare.. det är mao inte mina hjul som är boven.. Nu är det bara att vänta på verkstadstid.. Bug _______________________________________________ Länk |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Bug; jag känner igen vibrationerna från en tidigare touring jag hade. de var inte så allvarliga, men efter att ha provkört ett antal olika bilar så har jag insett att det är väldigt vanligt. jag hade vibrationer i 100-105 km/h, oavsett växel, gas, farthållare, uppför, nerför osv. vibrationerna kom helt klart ifrån bakvagnen. jag gissar att de flesta som har problem med detta har samma grundfel. jag hade den inlämnad där de körde bilen upphissad med hjulen hängande fritt, och vibrationerna försvann utan hjul monterat(eller märktes inte). nu i efterhand har jag ett par teorier: 1. obalans i kardanaxeln 2. kärvande bromsok bak 3. nåt fel vid ingående axeln i bakaxeln. jag skulle först kolla om bromsarna blir varma, sedan balansera om kardanen och samtidigt byta allt som går att byta mellan kardanen och bakaxeln, dvs alla stödlager osv. jag tror inte obalansen beror på hjulen, däremot tror jag att större hjul (mindre gummi) påverkar hur kraftigt vibrationerna känns. hoppas det hjälpt till något i alla fall! berätta gärna vad du kommer fram till. Mvh Johan |
|
Hade samma fenomen på min 540 iat -94. Tog ett bra tag innan jag hittade felet. Och bytte bussningar stötdämpare osv. Bytte dessa för jag visste dom var dåliga. Men det hjälpte inte. Till slut så hittade jag felet på min bil ialla fall. Och det var ett bromsok i fram som kärvade. Beggat bromsok från Uppsala Bildemo och vips va alla vibrationer borta. Viberarar det direkt för er om ni tar bilen UTAN att röra bromsen och drar upp i 120 km/h? Det gjorde inte min. |
|
|
Eftersom Bil & El inte ville ta sig an problemet så väntar jag på en verkstadstid hos BMW. (1:a Okt) Jag har fått ett antal olika teorier om vad det kan vara så jag hoppas nu innerligt att BMW kan fixa detta utan att skinna mig. Bilen är nämligen såld under förutsättning att dessa vibrationer fixas.. För att summera de teorier jag hört: 1. stödlagret till kardanen 2. obalans i kardanaxeln 3. nåt fel vid ingående axeln i bakaxeln. 4. kärvande bromsok bak 5. kärvande bromsok fram 6. Slitna bussningar i bakvagnen 7. Glapp i något stag 8. Felaktiga hjulinställningar Bug _______________________________________________ Länk |
|
Toby |
Du får helt enkelt lämna in fälgarna för svarvning i vinter kostar mellan 3-500 per fälg, mycket billigare än att köpa nytt. |
Toby:det är inte fel på fälgarna. MVH Hasso |
|
Nja, om du menar mina vibrationer så är ju inte de fälgrelaterade vad jag kan förstå. De blir värre med stora fälgar med lite gummi men även med 15" vinterdäck så finns vibrationerna där vid samma hastigheter. Om än i en klart dämpad form. Bug _______________________________________________ Länk |
|
|
Hmm.. meddelande från en fundersam något förvirrad BMW-ägare: Resultatet från BMW var att man inte hittade något fel på bilen, man skruvade på originalhjul igen och denna gången var vibrationerna borta! De såg samtidigt att ett av mina 20"-däck (mitt nya) var orunt. Summan av allt var alltså att däcken jag fick låna när jag testade själv inte var i så bra skick som ägaren utlovade. Nu måste däcket reklameras och ett nytt beställas. Om vibrationerna försvinner med detta vet jag inte än.. men helt klart kunde man nu konstatera att det trots allt är fälgarna som är boven.. F--n vad struligt detta blev! Bug _______________________________________________ Länk |
|
|
Fel av mig... ...men helt klart kunde man nu konstatera att det trots allt är HJULEN som är boven.. däck eller fälg.. Bug _______________________________________________ Länk |
|
|
bug: Körde du bilen själv med originalhjul på? Under lång tid? Har själv upplevt att verkstaden har väldigt lätt för att säga att det är hjulen det är fel på. /Micke |
|
bug:din bil såg ren ut i helgen :)) som jag tidigare påpekat så får inte däcken ha minsta orundhet när du har styvare chassie/M.chassie, det märks direkt även med standarddimensionen 205/225/15 reklammerade ett däck som slog nån ynka millimeter. Det känns även om en sten skulle råka fastna i ett av bakdäcken tex. Sedan om du har två däck som är aningen orunda kan de vid vissa tillfällen komma i otakt beroende på inbördes läge, dvs vibbar ibland och ibland inte.Och orundheten kan man aldrig balensera bort. MVH Hasso |
|
där ser man, ja däcksbyte nu iallfall så då får vi se om det försvinner, skall bredda lite fälgar först bara... |
|
|
micke; Jag fick själv provköra ca 15 min med originalhjulen och under provkörningen kände jag inga vibrationer.. trots att jag försökte! Hasso; Orundheten var så pass stor att jag tydligt kunde se det utan att behöva mäta (var till Centrala Gummi i morse). De flyttade däcket ett halvt varv men samma orundhet kvarstod.. Bug _______________________________________________ Länk |
|
|
Ok, då finns det ju gott hopp att det verkligen är det då. Vad bra! /Micke |
|
Bug:nytt däck då förstår jag? Det kan ju var så att det hänt nått med vulkningen i däcket tex. MVH Hasso |
|
Ja något skit är det med det som sitter.. jag får lov att beställa ett nytt på en gång och reklamera det nuvarande under tiden.. sånt tar lite tid när man inte köper av den lokala däckshandlaren.. Bilen är ju såld så den måste levereras! Bug _______________________________________________ Länk |
|
|
540is: kolla även rundhet i fälgar och ev kantskador sånt kan också påverka. Hittade på min gamla M5:a ett långt jack på insidan av höger bakfälg som orsak till en del av mina bekymmer. 17" funkar på m5 bromsar som vinterdäck. Mvh Asken |
|
|
har löst vinterdäckproblemet med att köpa en Volvo 745'a årsmodell 86 = surhink. :( men det positiva med det är att man kan ta sig tid att skruva ordentligt i garaget :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.