|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Dämpare+fjädrar bytta, 4-hjuls inställing gjord, samt balansering hjul. vad skall jag leta efter nu? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Även om hjulen är balenserade ordentligt,dvs maskinen visar O gr (3 gr känns om du har M.chassie i just de farterna)Har själv stått och balenserat om mina hjul i år till noll, fick flytta om en hel del..nya förra året.MEn nu går det perfekt:)) Men även om hjulen är nollbalenserade så minsta orundhet i däcken känns av, du kan prova att skifta fram och bakhjul och se om vibbarna flyttar sig och ev hitta det hjul som är orunt om det nu är så. viktigt är att dra hjulbultarna jämt också ,låsbultarna sist då konan på dom kan var lite ocentrisk, åtminstone mina var så, det extrapar jag köpte. Har du tex två bakhjul som är lite orunda så kan vid vissa tillfällen när de kommer i visst förhållande till varandra på orsaka större vibbar och vid vissa tillfälle inte alls beroende på inbördes läge. Bäst är att sätt upp hjulen i en maskin och se om däcken slår lite upp o ner,i vissa fall hjälper det att vrida däcket på fälgen ett halvt varv. Det gäller att ha tillgång till en maskin eller ha en mycket förstående däckhandlare, som vill ta sig tid . MVH Hasso |
magmo |
Kolla skivorna fram. Själv hade jag en Saab 95 med 18tummare på och de var nybalanserade. Kände inga pulsationer från skivorna vid bromsning. Fösvann dock när de blev bytta på garantin. Magmo maniac |
|
Tillbakz till däckhandlaren då ! Skivorna vill man ju gärna slippa byta då dom är 2 mnd gamla.... och är till M5. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Gör så du, nått måste man ju börja med, att göra en 100% koll på hjulen är ju den enklaste varianten. sedan hamnar man ju på kardan o drivaxlar och sånt som inte är lika enkelt, och med det överkapacitet:)) som du har i din maskin kan man ju inte helt utesluta sånt heller. MVH Hasso |
| Verkar vara en kombination av saker - blev något värre när jag bytte skivor runt om... | |
Kan ju vara så, hatar själv när det vibbar, men en samling av elimentära felbilder kan ju elimineras och felsökas genom att flytta runt hjulen på bilen, höll på så själv med förra omgången med hjul som jag hade köpt nya,efter lite skruvande så hittade jag rätt hjul. Och däcket var aningen ovalt,normalt hade det inte känts på vilken annan bil som helst. men min förstående däckhandlare böt ut däcket och då blev bilen perfekt. Kan räcka ibland att byta hål dvs vrid fälgen till ett annat läge tex 1/4 varv på navet för att det ska bli bättre, Viktigt att fälg och nav verkligen inte glappar utan att det är "presspassning" som gäller. MVH Hasso |
|
is: kör inte du med spacers? kolla så att dom är 100% mot fälgen. En tanke mest. |
|
Spacers= tycker vi inte om, kan skapa en del bekymmer med balansen om man flyttar offseten så det blir en annan belastning på navet än den idéaliska. MVH Hasso |
| Jodå visst har jag spacers, har gått igenom dom och kollat att det ser rätt ut.... - men visst är det säkert så att om man sätter på ett par 16" orginalfälgar med 205'or så försvinner alla vibrationer.... - men det är ju liksom inge kuul | |
|
Dra av dom med en smärgelduk om du har ev kanter. Ev balansera på bilen med spacers och fälgar monterade. Och göra om samma utan spacers då kan man utesluta det. Ev ej helt rund fälg? Stor kantstötning eller lätt skev? Åk till en annan gummihandlare och be dom gör en nollbalans med de olika prg de har. Även okulär besiktning av hjulen när dom snurrar i balansmaskinen kan ge ngt om ev orundhet i själva däcket? Vad kör du för däck? |
|
Nä just det kuuulfaktorn ska ju vara hög också:)) Ska man vara fin får man lida pin :)) MVH Hasso |
| Det är orginaldäcken på M3 typ 67 fälgarna, Michelin Pilot Sport nånting... bara sketna 225 or i fram borde inte ställa till det så mycket . men tack för alla tips skall prova lite så får vi se. :) | |
540is:Enligt rykten går dina bakdäck ständigt dubbelt så fort som framdäcken, prova att lätta på gasen:)) eller köp en 518:)) MVH Hasso |
| Tips om fina 518 emottages tacksamt :-) | |
Finns en 5 rader högre upp rekomenderas:) En bil i mycket bra skick. Dessutom nypolerad av mig:) Kunde inte tänka mig att en 518 kunde vara så trevligt fortskaffningsmedel. MVH Hasso |
|
Har med stort intresse läst råden kring vibrationsproblemen här. 540Is; Har det löst sig än? Har till och från haft samma problem på min, nu är det värre än någonsin! Vid dessa farter känns det nu som om jag åker på en dålig grusväg! Rena tvättbrädan! Jag som dessutom tänkt sälja bilen! Så illa som det är nu så kan jag inte sälja den. Nu är mina hjul ännu mer extrema än exemplet i denna tråd varför bilen blir än känsligare. Jag fick samtliga däck balancerade för ca 1000 mil sedan, blev bättre men inte helt bra, men kommer nu att begära samma sak igen fast av en annan däckhandlare. Bug _______________________________________________ Länk |
|
Bug: Jag granskade din bil i lördags förmidda :)) Dottern kände igen din bil från fotograferingtillfället Jag har balenserat om mina hjul i år , nya förra året.På väg hem från västkusten började det skaka i framhjulen, trodde det blivit, punka ellernått. Fick plocka bort 25 gram och sätt 20 precis tvärsemot. Så obalans uppstår tydligen lite när som helst och ingen anledning tiil det hittade jag heller. MVH Hasso |
|
Hasso; Du lyckas alltid titta på min bil när den är som allra skitigast! Den är sällan så skitig som just när du tittar på den.. ;) Bilen iaf inlämnad på maskinpolering samt en ny top coat.. skall bli intressant att se den när den är klar. Åter till ämnet.. Eftersom jag spenderar arbetsveckan i Gävle tänkte jag vända mig till en lokal gummiverkstad för att få hjälp. Hoppas verkligen att det är en balanseringssak så att inget hjul är ovalt el liknande.. Återkommer med info när balanseringen är gjord! Bug _______________________________________________ Länk |
|
| Nej dom är kvar, :-( blev lite bättre efter ännu en balansering men fortfarande så det skallrar i inredningen när det är som värst.. | |
|
Har lite dova vibrationer mellan 135 och 155 km/h. Skulle detta kunna vara obalans också? De gånger jag haft obalans har det märkts i alla hastigheter.... Efter 155km/h känns de inte längre. ps. Har självklart inte testat detta på svenska allmänna vägar :-) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.