|
|
|
|---|---|
| Nån sa att man inte behöver byta. Det handlar ju om dieselbilar så klart. I instruktionsboken står det att filtret renas och inget om byte. | |
| Filtret är så kallat självrengörande. Dvs när det samlats för mycket partiklar i filtret så bränner det ut sig självt med hjälp av lite extra bränsle och förhöjd temperatur. För att detta ska fungera fullt ut, är det att rekommendera att inte bara köra massa korta sträckor. Då hinner inte filtret bli tillräckligt varmt för att bränna ut partiklarna och kan bli igensatt. Bilen mår med andra ord bäst av en och annan långkörning då och då för att rensa ut ordentligt. | |
| Så man byter det aldrig? | |
| Det samlas även aska i ett partikelfilter. Aska går inte att bränna bort och brukar vara anledningen till byte av dpf. Jag vet inte hur det är med din bil tom, men det bör vara angivet i instruktionsboken. | |
|
Byts inte precis som e60/61 LCI. Här har man monterat filtret närmre motorn så den renegrerar i princip hela tiden, då tempen är högre här. Dock kan man köra slut på det om man endast kör 2-3 km hela tiden. :) |
|
|
Hej, Jag har en pre-LCI som snart har rullat 25000 mil utan bytt filter så det funkar uppenbarligen rätt bra även på dessa... |
|
| Min 530 E61 varnar om att det snart är dags att byta partikelfilter. Är det ett måste eller kan man förbise det? Eller finns det knep för att förlänga driftstiden ett tag till? | |
|
Viktigt att termostaterna etc fungerar, så att motorn (snabbt) kommer upp i rätt arbetstemperatur. Jag tror att många problem/rengöringar/byten av partikelfilter hade kunnat undvikas om man bara hade bytt termostater i tid. Termostatbyte är jämförelsevis billigt och gör ofta överraskande stor skillnad, själv upplevde jag att jag fick en helt annan vinterbil efter att termostaterna byttes. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.