AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.317

Behöver fler tips, 325 -92 ojämn tomgång och högt HC.

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Besiktade bilen 2011 med klockrena avgasvärden, 2012 efter bara 200 körda mil var värdena åt skogen, och motorn går orent på tomgång när den blir varm.
Startar man den kall lägger den sig på ca 1000 varv och går rent, efter några minuter skjunker varvet till ca 800 och den börjar gå orent, den vandrar inte i varv, men låter som den missar på nån cylinder då och då.

Olja, filter sift etc är ok.

LLM är ok.

Nått lekage finns inte, varken på insug el avgassidan. allt är isärplockat minst 2 ggr.

Tomgångsmotorn fungerar.

Motortempgivaren ger rätt värden.

Bilen har bara gått 16.000 välservade mil och förövrigt går och låter motorn som ny.

Som sagt en 92a E36 325 och har ingen vanos.

Tips på hur jag ska gå vidare motages tacksamt.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Tipsar om tändlägesgivaren.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara någon tändspole eller stift som är kass...

Har du gjort felkodsavläsning? Om inte - gör det för att få lite mer kött på benen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag vet inte hur man tar ut felkoder på BMW.

Stiften är just urplockade för 3e gången, alla är lika snygga.

Ska ta ett kompprov strax när en medhjälpare dyker upp.

Problemet finns bara på tomgång, ökar jag gasen lite till 1200 varv går den rent.

Noterbart är att jag inte får nån reaktion alls om jag lyfter av oljelocket el tar bort slangen till vevhusventen, E30 325an jag hade dog nästan om man gjorde det, men det var ju en M20. Men jag har tömt änu en burk startgas runt insug mm, men får inte nån reaktion på det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att få ut felkoder kopplar du upp en diagnosdator (eller pc med t ex Carsoft).

Vad är det för stift och hur gamla är de?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ro
34
Rocco83
325 E91 -07
Tja! Hade samma problem som du på min gamla 325i. jag kollad felkoder men det fans inga. Fick tips att byta kam och vev givare, för dom kan dö en långsam död när dom blir varma. efter det gick den som en klocka.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Tack för det tipset.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Frågar vidare här.

Varför har man en givare vid kamen, när den inte är justerbar ??

Länkar till en film där jag mäter lambdasonden, kolla särskillt in slutet på filmen, runt 50 sek in, med tränat öra går det oxå att höra hur bilen går (jag fick dra ner basen till 0 på ljussystemet till datorn för att höra)

Bilen går alltså dåligt när voltvärdet går upp, som max blev det 0,8 volt som ni ser på displayen, min värdet var 0 volt.

Bilen börjar gå dåligt i samma sekund som lambdan börjar reglera, men först går den bara lite illa, och lambdan pendlar jämt.

Kan man läsa ut nått av detta ??
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Glömde länken.

Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det blev ingen länk, jag är sämst på datorer, klistra in adressen, skrik till om det inte funkar så får jag hitta på nått annat.
Ro
34
Rocco83
325 E91 -07
Hur går bilen utan lambdasond??
Öh...Enligt filmen är ditt "lambdavärde" konstant 0.8V. En sond som INTE ger en snabbt pendlande spänning mellan 0.1-0.9 V är kass. I ditt fall verkar sonden var stendöd. Med snabbt pendlande menas att värdet pendlar mellan typ 0.1 - 0.9 V typ 2 ggr/sek.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Har inte testat utan, ska göra det.

Dawe, kolla in stapeln under siffrorna, värdet är min o max, dvs max på filmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.