AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.830

Barnstol F10/F11, vilken passar bäst?

Sida 2 av 2
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Kör också med Britax Hiway, funkar mycket bra - kompakt men ändå bekväm.

Hur mycket plats de tar i längsled är ju även avhängigt hur man monterar stolen ie hur mycket böjda ben barnet får sitta med (killen på bilderna i E61:an har ju tex böjda ben). När min tvååring sitter med stöd för hela låret i Hiway får jag utan problem plats framför i min F11 (1,82m). Jag kan även knö in stolen bakom passagerarstolen i min 911:a men då får både grabben och min fru kröka på benen:-)

Mvh
Arese
Da
60
DanneEklund
Beställt X5 45e -21
F20 118i M-Sport -17
Kan meddela att iZi-Kid-X3-ISOfix‎ funkar perfekt i F11 med komfortstolar.

Personer under 185cm sitter perfekt i framsättet framför stolen.
Jag på 190 får sitta liiiite snett med benen men ändå OK.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Funderar på att flytta den bakåtvända från baksätet till passagerarstolen. Ni som har en bilbarnstol fram, hur har ni dragit underförankringsbanden? Sätter man de under skenan i golvet så hamnar de rätt långt in under stolen sett framifrån vilket innebär att när man spänner fast stolen borde de tryckas upp mot underredet på stolen där det sitter en hel del kablar och elektronik. Ser inte helt optimalt ut...

Stolen är en Maxi-Cosi Mobi.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Britax Hiway kör vi med. Och kan rekommendera den.
En av dom stolarna som tar mist plats. Men ändå bekväm o säker.

Stolar med ställning går bort direkt kan jag säga. Dom är gjorda för minibussar.
Finns ingen plats kvar framför en sådan sto. Och den är inte bättre heller.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Har ju helt andra bilar men använder Britax Highway II som enligt uppgift är så kompakt att det även ska funka i en 911.
I alla fall, om ni bara har en stol, testa att ha den i mitten-baksätet. Då kanske era framstolar kan skjutas längre bak.
Vi kör så i våra bilar för att kunna hoppa med in oberoende av sida, när man ska spänna fast. Inte lika utsatt för solljus m.m.
Med vänlig hälsning, Thomas
Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Vi använder Britax Mulitech, har en i A4:an (B6) och en i F11. Jag sitter rätt OK framför i F11 men upplever att det var lite bättre i E61:an, dock var det komfortstol i den. I A4:an är det betydligt trängre - men funkar för kortare resor. Jag är 1,87 ska tilläggas.

Multi-Tech fick bäst i test här (scrolla ner en bit)
Länk

XC60:

Du får inte spänna banden rakt neråt eller under bilbarnstolen som det ju blir om den sitter i framsätet och du spänner i underredet. Du får inget som helst stöd framåt vid en kollision tex, benet som sitter där är bara ett komplement till bältena.

Har själv en sån stol i vår 9-5a med sportstolar och ingen över 160 åker bra där fram.

I e38an finns inga sådana problem :)
F11 och iZi-Kid-X3-ISOfix med sportstolar någon?
Men sportstolarna tar väl mindre plats än komfortstolarna?

Skall försöka testa själv, men tacksam för mer info innan barnstolstest
Vi har precis köpt en Britax Maxfix till vår snart tio månaders dotter, men ännu inte börjat använda den. Är det någon som använder den stolen?

/Anders
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Kan bara säga att Britax hiway II e hur bra som helst.
Har den i mitten på E46:an, har köpt öglor till spännbanden som jag satt fast på stolsskenorna. Detta gör att båda framstolarna går att flytta både längst fram och längst bak. Utan att man behöver ändra någonting på barnstolen.

//m

FREUDE IST BMW
F11, 2014 och iZi-Kid-X3-ISOfix med sportstolar funkar perfekt
Bilen vi fick prova med hade de äldre sportstolarna, de nyare tar mindre plats.
Så blev helt perfekt och gott om benplats och skön lutning på stolen även när barnstolen är i sovläge (vilket vi alltid har)

Så jag rekommenderar iZi-Kid-X3-ISOfix

=)
Ska köpa babyskydd till en F11, planen är att ha den i framsätet då storesyster sitter i baksätet.

Har inte ISOfix, hur fäster man stolen fram bäst? Vi har en Britax Higway II bak, den har jag fäst genom nederkanten på stolen. Lite osäker på den lösningen då jag tycker det är lite vasst i själva hålet. Vart finner man öglor som man kan fästa i stolsskenorna?

Tar gärna emot tips på babyskydd.

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag köpte barnstolsfästen på VAG som egentligen är till Skoda/vw/Audi. Passade utmärkt. Fästes i golvet via stolsbultarna i stolsskenan.

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Sorry, läste lite snabbt. Jag pratade om fäste bak.

Mvh Martin
ok, tack för tips! Ska kolla upp!
e3
336
e39520it
520dT -14
Rekommenderar Maxi-Cosi Pearl(6mån-4år) till F11 med komfortstolar.

Är själv 179cm, och även om jag sällan sitter i högerstolen så skulle jag utan problem kunna göra det även på längre sträckningar nu när vi har barnstolen bakom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.