|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vilken barnstol ska man ha i F10/F11 med komfortstolen? Nyfiken på vad ni kör med och om den såfall är till belåtenhet eller ej. | |
| Jag har en Maxi Cosi Mobi, bra stol som man kan justera lutningen på, men den tar sjukt mycket plats. Har den i baksätet och framstolen blir nästintill obrukbar till annat än kortare sträckor. | |
|
Vilken barnstolsvariant pratar vi om? Nyfödd? 1-4 år? Större? |
|
|
1-4år Dvs. En bakåtvänd stol. Ska man köra med ISO-Fix? |
|
|
Besafe izikid X3 kör vi, med isofix. Riktigt bra och säker. Bild: Länk Video: Länk |
|
|
Besafe izikid x3 med isofix har vi också haft tills alldeles nyligen. Funkar fint och är en mycket bra stol. Men tänk på att det bara finns isofix bak och stolen går inte att sätta fast utan isofix. Vi har också komfortstolar. |
|
|
Hur blir framsätet med den stolen då? Användbart eller ej? |
|
|
Inte särskilt användbart för någon längre än ~1,65. Lite beroende på hur högt och rak i ryggen den som sitter där vill sitta. Men det gäller de flesta stolar om du har dem bak i en f10, beror delvis på att baksätets sits lutar lite extra bakåt. Vill du ha barnet fram så finns samma stol utan isofix också. Om du kom ihåg att beställa nyckelavstängning av krockkudde. Tänk också på att kolla på till vilken vikt på barnet en stol är godkänd. Alla isofix-varianter är max 18 kg vilket en del barn väger innan de är 4. Angåden izi kid x3 så upptäckte vi att när lilltjejen växte på längden lite extra så tog hennes axlar i huvustödet så vi fick byta till framåtvänt i förtid. Andra stolar kan ha andra huvudstödskonstruktioner. |
|
|
Jag är 184 lång och kan sitta fram med x3 stolen. Men som matbi skriver så blir alla passagerarsäten begränsade med barnstol bakom, kvittar vilken stol du köper. x3- stol har även magneter på bältet som underlättar när du ska sätta in barnet i stolen, så ligger inte bältet bakom ryggen när du satt barnet i stolen. Åk och kolla på den, känn och kläm lite. Den är riktigt stabil, utsedd till bästa stolen på marknaden. Har du isofix i bilen ska du helt klart köra på de. |
|
|
Vinyl-> Du vill inte ta några bilder hur det ser ut med X3 stolen? Vill ju köpa rätt..! |
|
| Nu har jag "bara" en E61. Men det ser ju lika ut. Kan ta några bilder imorgon om du fortfarande är intresserad? | |
| Gör gärna det. Som du säger så är ju E61 och F11 lika i baksätet. | |
|
Fräckt med Alcantara :) Eller vad ni med för "tyg"? Länk |
|
|
Här har några bilder på hur det kommer se ut. Som jag skrev tidigare är jag 184 lång och kan sitta mycket bra fram (se bild) Överst ser du två bilder på grabben, där har du lutningen på stolen i två lägen. Hoppas detta kan hjälpa dig på traven. Vi köpte den som är helt svart. Länk |
|
|
Stort tack gör bilderna! Ser bra ut..! Är det någon mer som kan bekräfta att Besafe X3 stolen är rätt val? Känns ju så men alltid skönt med fler "bröder" med samma uppfattning. |
|
|
Det är inte samma att sitta framför på e61 och f11. Vi hade en e61 lci innan och i den är det mycket bättre plats framför. Det har med instrumentbrädans utformning att göra kom jag fram till efter bilbytet. I e61:an kunde jag (1.85) sitta framför. I f11:an är det riktigt riktigt trångt för mig. Det går bara kortare sträckor. |
|
| matbi: Om du fäller upp ryggen mer och backar bak stolen, hjälper inte de då? | |
|
Trixade så mycket det gick för att få en bra balans. Det hjälper också att höja sitsen men höjer man för mycket hamnar man ju i taket. Nu har vi bytt till framåtvänd så problemet finns inte kvar. Dessutom så körde jag och min fru på 1.60 satt bredvid så det löste sig ändå... Men min poäng kvarstår. Döm inte utrymmet fram med stol bakom i en F11 efter hur det är i en E61. Det gjorde jag och fick ångra mig. Eller ja, inte ångra mig så mycket p.g.a. kort fru men hade vi varit två långa så hade vi ångrat oss... |
|
|
Lite sent svar men vi har sportstolar och hade först en äldre BeSafe izikid X1 utan isofix. Med barnstolen bakom passagerarsätet blev det väldigt trångt (både jag och min fru är runt 180cm). Köpte precis en Maxi Cosi Mobi istället som vi placerade mitt i bilen istället, denna stol har till skillnad från X1 ett kortare stödben som kan stå ovanpå kardantunneln. Inte heller Isofix då men vi har även två äldre barn (7 och 9 år) som nu sitter på bälteskudde på var sida om Maxi Cosi stolen. Funkar kanon. |
|
|
Har en Britax hiway II. Då vår son är drygt 2,5 år och redan väger ca 17kg så funkade det inte för oss med en stol som endast är upp till 18kg. Vår stol klarar 25kg, dock ej isofix. Ska poängtera att jag har sportstolar F11. Jag kan sitta i framsätet (1,82cm) på resor upp till 1-2 timmar. Kan inte ha helt utsträckta ben, men nästan. Ser ut som bilderna ovan på E61:an har lite bättre plats i framsätet. Däremot så tycker jag att barnet har lite bättre plats i baksätet, men det kan bero på att min son antagligen är lite yngre. Problemet som jag upptäckt med att inte ha isofix är att det inte är stolen som tar i framstet, utan det är banden man fäster under stolsskenan som tar i stolen när man skjuter bak den. Detta har ju volvo löst på ett föredömligt sätt genom att ha öglor som det dessutom är betydligt lättare att dra banden igenom. |
|
|
Länk Om jag minns rätt så betalade jag bara 1800:- det var någon kampanj. Den har också fått väldigt bra betyg i något som heter plustest Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.