AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.423

E91 stora servicar

S.
5
S.t.r.a.n.D
Snart BMW igen
Hej!!

Är påväg tillbaka till BMW igen efter några år i en V70N. Hade tidigare en E46 330D jag stormtrivdes i.

Hur som helst, mina funderingar.
Har siktat in mig på E91 06-08 ungefär. X-drive är ett krav. Kör så pass mycket att jag ligger i gränslandet för diesel/bensin så ekonomiskt gör det varken till eller från.
Köper helst en diesel men dyker en bensinare upp med rätt utrustning så kan den vara aktuell.

Dom stora funderingarna är ju alltid: Hur långt får den ha gått?
Hur ser serviceintervallerna ut och när kommer de stora och dyra servicarna?

Är det en dålig ide om man funderar på en som har gått runt 20 000mil?
Hur är det med partikelfiltret på BMW dieslarna?
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Tjenare, Bmw har behovsanpassad service, alltså den beror på körstil. Ca 3000mil mellan oljeservice och var 3e service är det bränslefilter och luftfilter på dieseln.

Har en 320d 09a X-drive 19450mil till bra pris om du kan tänka dig en långmilare.

S.
5
S.t.r.a.n.D
Snart BMW igen
Jaa det var väl samma som på E46an. Men det borde väl finnas några ca mil/år då större servicar brukar inträffa.
Läste någonstans att vid ca 20 000mil ska partikelfiltret bytas på diesel som kostar flera skjortor, stämmer, stämmer inte?

Kanske intressant, är lite ute i god tid med mina frågor. Sen beror det ju på de där med partikelfiltret, inte så kul att byta det det första man gör.

Jag är rätt kräsen vad gäller viss utrustning, bla M-pkt men de såg jag i din signatur att du hade. De jag skrev som krav där upp var bara sånt som kan ha med underhållet att göra.
Men du får gärna maila lite info samt nån bild till mig så kan jag kolla om det faller mig i smaken.
strand.mattias85[snabelA]gmail.com
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Är det första BMW-firman som sålde bilen ni vänder er till i dessa ärende? Min bil har stått hos två olika BMW-handlare så jag förbereder mig inför kommande problem..
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Nja mig veteligen så byts ej partikelfiltret på de nyare 3serie diesel. Alltså de som har N47 motorn. Så den kostnaden slipper du.

Min 320d M-sport har jag inte kvar längre.

Nu har jag en 320d X-drive 09a med dynamic och comfortpaket belysningspaket mm.. Den har alltså sportstolar, sportläderratt, Xenon, regnsensor mm.. Monacoblå heter färgen tror jag.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Servicesystemet fungerar olika på E46 och E90. För E46 gällde att man hade en viss mängd bensin (kanske 2500 liter) och varannan gång man förbrukat den mängden var det dags för oljeservice och varannan gång den större Inspektion (eller Inspektion II).
E90 jobbar inte så, där är det olika servicemoment som övervakas individuellt av bilen. Bromsvätska, motorolja, tändstift, bromsbelägg, mikrofilter, fordonskontroll, osv åtgärdas när bilen anger att de ska åtgärdas.
S.
5
S.t.r.a.n.D
Snart BMW igen
CRF_Niklas: Okej, det lät ju bättre. Det är ju en ganska stor kostnad om de behöver bytas.
Synd att du inte hade M-pkt på den.

Nockenwelle: Okej, det är så det fungerar. Finns det någonstans man kan läsa lite mer om detta?

Hur vet man VAD som ska göras när bilen säger till? Kan tänka mig att det står i skärmen om man har Navi, men om man inte har de då?

Verkar ju inte som att det kommer några större saker som ska kollas. Oljer, filter, vätskor m.m. är ju sånt man gör själv om man ändå inte har några garantier kvar som påverkas.
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Såg att jag skrev mitt inlägg i fel tråd, hade flera flikar uppe.. Ursäkta mig grabbar
ma
90
marauder
325da -08
Om du mekar själv kan det vara en bra ide'
Service infon står vid trippmätaren, det går att nollställa med några knapptryckningar, lita inte på den, det ska finnas servicebok & kvitton.
S.
5
S.t.r.a.n.D
Snart BMW igen
Skruvar endel så vissa saker kan jag göra själv, det som är normalt vid serivce. Men jag skulle nog inte ge mig på att byta kamkedja/kamrem eller liknande på nyare bilar.

Får inte riktigt ihop det, kanske är trög ikväll.
Förstår jag dig rätt att du säger att det står i displayen vid trippmätaren vad som ska göras? Vad exakt står där? "Dags för serivce" typ. Och hur vet jag då i så fall vad som ska göras vid just det miltalet jag är på?
Eller står det typ "Dags att byte oljefilter"?

Och vad menar du med det sista du skrev? Att man kan gå tillbaka i tiden och se vad som är gjort tidigare? I så fall håller jag med dig att servicebok och kvitton känns säkrare.

Ni får ursäkta om det blir mycket dumma frågor. Men BMW verkar ha gjort det ganska annorlunda jämfört med Volvon jag kör nu så har inte så bra koll på det.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Man kan i färddatorn se hur många mil det är kvar innan service ska utföras för ett antal olika saker.
S.
5
S.t.r.a.n.D
Snart BMW igen
Okej, då förstår jag. Satt precis nyss o kollade på youtube där dom visade lite sånt där.

Såå, skulle ni vara oroliga att köpa en kärra som rullat 20 000mil?? Är egentligen inte själv det, E46an jag haft låg på ca 22k när jag sålde den. Men vad tycker ni andra?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.