|
|
|
|---|---|
|
Hej! har en 320D -07 automat, har problem när du bromsar in för stop med drive i, bilen nästan dör, och har dött 3ggr, och tomgången blir väldigt ojämn..men lägger jag ur växel funkar det??? något som känns igen? | |
|
Hej, några kompletterande frågor för att få en bättre bild av läget. 1. Hur långt har bilen rullat? Om den har rullat längre än 150.000km, är olja och filter bytt i automatlådan i förebyggande syfte med originaldelar? Även om BMW säger att det är "lifetime"-påfyllning av oljan i lådan från fabrik så rekommenderar tillverkaren ZF byte av olja och filter i lådan var 100.000-120.000km på alla BMW med automatlåda för att de ska hålla så bra som möjligt och få längsta möjliga livslängd. Speciellt viktigt om bilen körts mycket i stadstrafik med många växlingar eller mycket med husvagn/släp eller är chipstrimmad/ försedd med trimbox som ej är original. 2. Jag antar att bilen är servad som den ska och att luftfiltret är bytt enligt serviceplan? Om du som jag har tummen mer eller mindre mitt i handen kan jag bara rekommendera att ta kontakt med Tobbe på Länk efter semestrarna så kan han koppla in sin diagnosutrustning och se om det finns något att läsa ut samt även använda sin gedigna kunskap om diverse trilskande BMWs vars problem man löser utan "modern datorkraft". Lycka till och hoppas det löser sig! Asken |
|
|
Hej! bilen har gått drygt 17 tusen, service gjorda, filter bytt, ventilpaket nyss renoverat i lådan då även olja och filter byttes., inga felkoder, och känner Tobbe mycket väl :) för felet med lådan innan var att den drev framåt fast du höll på bromsen, men det gör den inte nu, men felet känns ändå lite som innan.. drygt va? |
|
|
Bra att en expert har utfört arbetet, jag gillar när folk är noga med sina bilar! Hmm, inte enkelt men jag har en ide iaf:) Koll av oljenivån i automatlådan(eventuellt två oljebyten igen då man inte får ut all oljemängd i lådan vid ett enkelt byte, en s.k. sköljning av automatlådan) och eventuell efterpåfyllning när lådan är driftsvarm efter en stunds körning. Är snabbt gjort sen har jag nog inga fler bra ideer att bidra med är jag rädd för. Mvh Asken |
|
| Går bilen bra i övrigt? | |
|
hej! ja faktiskt, kör den på 0.51 om jag vill, är bara vid drive i och foten på bromsen.. iaf till 90% när jag står vid stop. |
|
|
problemet löst av Need for speed :) |
|
| Vad var det för fel? Kan vara bra för oss andra att veta. | |
|
luftfiltret satt inte rätt i, täppte till LMM delvis, så den fick inte nog med luft på tomgång.. |
|
|
luftfiltret satt inte rätt i, täppte till LMM delvis, så den fick inte nog med luft på tomgång.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.