AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.236

Försäkring - vilket marknadsvärde på bilen för att löna sig?

Ni
966
Nip
320i-04
Hej
Vilka erfarenheter har ni av att nyttja försäkring vid stöld, vagnskada etc?

Hur stor del av marknadsvärde åtgärdar de egentligen?
Min har väl 60'-70' värde eller så, lägger de ens 20 000 på omlackning och plåtarbete?

Var går gränsen som ni erfarit?
Gissar att det finns någon procentsats eller så de kostar på.

Förra bilen hade jag i prima skicka, fick inbrott, kom till verkstad för att kolla att få åtgärdad lås och omlackning. Fick bara besked att det görs inte på så gammal bil - den var väl 10 år då, men superskick i lack och allt. Slutresultat, jag sket i att åtgärda - betalat försäkring helt i onödan. Bytte från 'if' sedan dess.

Börjar nu fundera på att spara försäkringspengar till faktiska åtgärder själv och gå ner till trafikförsäkring bara. Om man sparar 4 000 -5 000om året så kan man ju bränna 20 000 - 25 000 var 5e år på ev. skada själv.

Mest rädd är man kanske för viltolycka, men det klarar man förmodligen. Och man slipper vara utlämnad till försäkringsbolag man brännt massa stålar till försäkringsbolag och får inget tillbaks.

Tackar för era synpunkter.
En siffra jag har hört är att om rep. överstiger 75 % av bilens värde, eller rättare sagt, vad F-bolaget tycker den är värd så repar. dom inte den. Men det kan nog skilja från fall till fall.

Och det springer väldigt snabbt upp i pengar.

Bellamy
Tycker dock att det är väldigt märkligt att dom inte gjorde vid din bil?? Klart som fan att sakerna ska repas. Det är ju därför man betalar försäkring!

Bellamy
Försäkringsbolagen brukar ju säga att bilen skall återställas till skicket den var i innan försäkringsärendet (alltså inte nyskick). Med det i bakhuvudet så skall ju din bil ha lagats om skicket är i paritet med din beskrivning.

Men det handlar som alltid inte om bara om vilket försäkringsbolag man har utan om vilken handläggare man får...
Ni
966
Nip
320i-04
Tackar.

Låset skulle kostat ung 2000 kr med jobb, och de ville inte fixa lacken runt låset så det var det likvärdigt med självrisken. Man bara matar bolagen med pengar har jag en känsla av.

Det är ju lite gummiparagraf bolagens skrivningar. Det känns allt starkare att man kan lika gärna lägga ett eget konto och ta de kostnader som kommer.

Nyare bil och maskinskadeförsäkring osv är lite annan sak.

Räknar med att ha kvar bilen kanske 10 år till - så det blir 50 000 att göra annat för, köpa nästa bil eller ev. åtgärda skador eller underhåll. Underhåll behövs ju i alla fall om man har försäkring.

Hade vindrutan nyligen för sådär 7-8 000 som det kostar. Vad är oddsen att få två vindrutor. Det är ju ev. utgift - försäkring är ju given utgift. Delkasko är iofs inte så dyr.

Jag går nog ned till trafik enbart.
Det ska väl inte spela nån roll hur skicket på bilen är?

Om jag har rost på bilen, någon kör och skrapar sidan, ska då det återställas med rosten med? ;)

Nä, det gäller att stå på sej för kan dom tjäna en extrakrona så gör dom gärna det. Om dom inte gör vid sakerna som skadas, vad är då poängen med en försäkring??

Bellamy
Bellamy,

Ja, det är ju ingen rättighet att få bättre skick på bilen mot var det var innan. Det hade ju utnyttjas till försäkringsbedrägerier åt höger och vänster. Så självklart skall det bara återställas och inte "renoveras".

Har du en rostig skärm som någon kör sönder så får man nöja sig med att man får en rostig tillbaka från skroten i likvärdigt skick med bilen innan skadetillfället.
Ni
966
Nip
320i-04
Om bolagen har handläggare som får 10% på varje skada som ogiltigförklaras - så kan man ju gissa var lojaliteten finns. Vet inte detta - men man undrar.

Så ja, jag tror nog vi är suckers som snällt betalar. Det visar väl fallen som varit uppe i Plus-programmet inte minst. Det krävs badwill i rikstäckande media för att ha chans att förhandla. En vanlig liten kund har ingen chans att driva egna rättsprocesser.
Aldrig hört om att de skulle få betalt för att neka, någon artikel som styrker detta?

Däremot har jag bekanta som jobbar som handläggare på försäkringsbolag och de får en massa skit om de har öppna ärenden så de skall försöka avsluta de snabbt, även om det innebär att det blir kostnader för försäkringsbolaget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.