AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.465

Ska det vara så dåligt ljud i en 530 e39?

so
2
sodergren
530iA Touring -02
Hej! Jag har en 530 touring -02 E39 med Business CD (utan växlare och navi) och den där MID:en utan DSP. Det sitter 8 högtalare i bilen + en subwoofer på höger sida i bagaget. Jag vet inte om det är standard med alla dessa högtalare som verkar vara fabriksmonterade, men ljudet är hemskt dåligt. Det låter som man slängt ner en batteridriven Clas Ohlson -radio i en hink. Ljudet saknar helt bas och diskant och låter som det nästan spricker lite även vid låg/normal volym. Displayen i MID:en har dessutom pixelfel (vet inte om det kan hänga ihop med själva ljuduppspelningen?).
Jag har läst här på forumet att många klagar på ljudet men så här dåligt kan det väl ändå inte vara? Jag hade en 525 sedan -01 för några år sedan med Business CD och om det var 4 eller 6 högtalare utan subwoofer och där lät ljudet mycket bättre. På 530 känner man ingen bas alls trots att det finns en subwoofer, det bara vibrerar lite svagt från den om man känner på den med handen.

Ska ljudet vara så här dåligt eller är det fel någonstans?

Kan det hjälpa att köpa en ny radio/CD-del + MID? (Funkar alla begagnade till bilar med 8 högtalare + subwoofer, eller ska man leta efter en specifik modell?)
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Har du kollat så att inte ett eller fler membran är spräckta? De torkar och blir sköra med tiden ( ffa. kantupphängningen).

Tyvärr är BMW kända för att ha orginal-sopigt ljud, enda bilarna jag haft med okej fabriksljud var min V70 och nuvarande Saaben (stora stereon)...
so
2
sodergren
530iA Touring -02
Profossen: det låter inte som att någon högtalare spruckit. Har dock inte kollat eftersom jag inte vet hur jag ska få bort gallret utanpå.. Kan man bara bända bort det med en skruvmejsel eller är det känsligt..?

Falsterbo: din lösning verkar bra. Då får man sin MID utbytt samtidigt.. Frågan är väl bara hur mycket cash man vill hosta upp för att byta ut allt ..och om en "vanlig dödlig" kan göra allt det där själv.. :)
Vet du eller någon här om det spelar någon roll hur många högtalare som sitter i bilen när man exempelvis köper ny stereoenhet? Det sitter ju sammanlagt 4 högtalare i framdörrarna, 2 högtalare i bakdörrarna, 2 i taket där bak och en sub i bagaget ovanför batteriet.
Om jag inte förstått fel så sitter det även en förstärkare i vänstra facket i bagaget, alltså på andra sidan som subwoofern sitter. Om man byter till en ny stereoenhet, ska den kopplas ur då eller sitta kvar, om det nu är en förstärkare..?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.