AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.947

116i -04 7000 mil motorhaveri efter en månad köpt för kunds räkning

ho
3
hossung
116i -04
Hej köpte för ett tag sedan en BMW 116i -04 som bara gått 7000 mil för kunds räkning på sportswagen i åhus. Jag hade bilen i två veckor då lampan till dtc:n börjar lysa jag ignorerar detta för stunden och kör vidare ca två veckor då bilen bara börjar hoppa. nu är jag inte så kunnig med bilar men har fått höra från två verkstäder att de har med kamkedjan att göra och är en riktigt dyr historia. Är firman skyldig att åtgärda detta även fast felen kommit i efterhand? Vad kan jag annars göra?
Har du köpt bilen för din kunds räkning eller vad menar du?
ho
3
hossung
116i -04
Bilen såldes på en bilfirma för en kunds räkning.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vad har kamremmen och DTC gemensamt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då skall bilfirman ha samma juridiska ansvar som om de sålde en av sina egna bilar...att många bilfirmor skiter i det är en annan femma...

Var det en "seriös" handlare eller en vimpelhandlare?

Mvh
Johan B
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
F´låt, kamkedjan menade jag givetvis....
1. Ja. Om bilen har brukats på vanligt sätt är bilhandlaren tvungen att bekosta felsökning och reparation (fackmannamässig). Det har ingen betydelse om det var ett köp från bilhandlaren direkt eller så kallad kundförmedling.

2. Om bilhandlaren ej accepterar ovanstående så talar du med din konsumentvägledare i din kommun.
ho
3
hossung
116i -04
Tack
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hur har det gått för dig? Vad är det som är sönder och har du fått det lagat?

På det lilla du beskriver så låter det ju onekligen som problem med kamkedjan inte skulle vara så långt borta.
Hejsan,

Jag fick också problem med min DTC. Men det hade att göra med att boxen för Antispinnen och ABS var ur funktion. Har ingen med kamkjedan att göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.