AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
8.693

Vibrerande Motor

Sida 1 av 2
Hej som rubriken lyder så vibrerar min motor m60 nästan konstant och jag har kikat runt i motorn för att se vad det kan bero på, och då såg jag att vibrationsdämparen-svänghjulsdämparen till drivremmarna wobblade en aning, ska det vara så här?.

Fredrik
Om den verkligen wobblar, måste den sitta löst! Det är en stålklump, som inte blir skev, åtminstone.
Jätteläge att kolla centrumbulten. Den skall dras med ett otroligt moment. Är den nu lös, och även om det inte finns en gör-det-självare i bakgrunden, finns det starka skäl att köpa en ny bult och dra enligt spec.

/Lennart
Vibrationsdämparen (remskiva vevaxel) består av två delar med en vulkad gummiring emellan. Vulkningen kan släppa med vibrationer som resultat.
Skakar remmarna i närheten av vibrationsdämparen (remspåren vobblar) är vibrationsdämparen definitivt slut.

mvh/ Anders
AKN: min referens är skivan på min e38. Består den också av två delar? Hade i så fall ingen aning om det. Verkade hur solid som helst när jag hade loss den nyligen.

/Lennart
lenwib,
Det är en "tajt fit" mellan de två delarna. Gummit är vulkat.
Se bild: Länk där de två övre pilarna till vänster pekar på gummiringen.

mvh/ Anders
Jaha, där ser man. Så har jag lärt mig något idag också! :)

/Lennart
Ok lenwib är det svårt att byta centrumbulten eller är det bara att skruva av och byta?.

Fredrik
Hej igen,

På min bil (750, motor M73N) sitter bulten h å r t. Man behöver en krafthylsa och ett mothåll som nog lättast köps från BMW. Inte så dyrt. Bor du i Göteborg, kan jag låna ut mitt.
Åtdragningsmomentet (på min) är ordentligt: först 100 Nm, sedan vinkeldragning 2x60 grader.

Jag ser nu, att TIS-online har släckts ned *på begäran av BMW*, men kanske finns det tips någon annanstans på nätet. Annars kanske jag kan hjälpa till med detaljer senare, om ett par dagar, när jag har min vanliga dator till hands.

/Lennart
Om vibrationsdämparen/remskivan skall bytas lossas de 8 bultarna enl. pilarna Länk Centrumbulten behöver inte (skall inte ) tas bort. Kontrollera att den stora bulten sitter fast (viket den högst sannolikt gör).

mvh/ Anders
Instruktion: Länk

mvh/ Anders
Tackar för manualen, återkommer med resultat senare när jag har demonterat vibrationsdämparen.

Fredrik
Där ser man. En helt annan konstruktion än på M73:an. Då verkar ju övningen kunna bli lättare på M62. Så det är väl bara att gratulera. Kanske...:)

Jag ser fram emot rapporten.

/Lennart
Så nu har jag enbart demonterat vibrationsdämparen men jag kan inte se några direkta fel på varken den eller navet, behöver verkligen hjälp.

Fredrik
Hej igen,

Först och främst vill jag be om ursäkt för min tidigare desinformation. Jag tänkte bara E38 och 750 och antog att E 38 740 hade samma lösning. Men det gäller ju en E32, eller? Så jag var väl alldeles tok och är lika glad som du för att AKN blandade sig i leken.

Men om du fortfarande är säker på att remskivan/vibrationsdämparen wobblar, måste ju någonting i paketet vara defekt. Jag antar att du åtminstone känt efter så att centrumbulten sitter ordentligt fast?

Men vi får väl hoppas att AKN tagit med sig datorn till stranden ikväll. :) Han verkar ju ha stenkoll.

/Lennart
Jag har känt efter på centrumbulten och den satt som berget, jag testade däremot att köra på startmotorn för att se hur navet roterade och det gick lite ojämt, kan det vara navet som är dåligt tro?.

Fredrik
Hej igen,

Jag har ju redan gissat fel, så jag borde väl ligga lågt. Men här finns ju några osäkerhetsfaktorer. 1) Härstammar vibrationerna verkligen från vevaxelns vibrationsdämpare? Inte från någon av remspännarnas? I vilket sammanhang började du märka av vibrationerna? 2) Är den vulkade del, som du nu skruvat loss, verkligen hel? När den arbetar, utsätts den ju kanske för mycket större krafter än när du undersöker den "off line"" Det annonseras ganska många vibrationsdämpare på nätet, så det verkar ju vara en förbrukningsartikel. 3) Till sist: Det skulle förvåna mig, om navet skulle ha blivit skevt. Hur då, i så fall?

Lycka till! Och hoppas att AKN dyker upp snart igen!

/Lennart
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Fredrik1985 det behöver ju inte vara remspännaren som är boven.
Jag hade en cylinder som inte innsprutet funkade på o det gav
ojämn gång.Eller rättare sagt en cylinder har fallit ifrån av
någon anledning.Sen finns det massa andra orsaker på
dom här bilarna som ger vibrationer.

Bara Min Wagn!
lenwib, bara halvkoll och ingen strand ;-)

Vibbar motorn på tomgång men går fint på högre varv?

Tror inte att navet är krokigt, det är en solid enhet med tajt passning på vevaxeln. Om du kollar efter kast, referera mot bearbetade ytor, inte gjutna ytor på navet.

Till något helt annat;
Har ett svagt minne av ett fel som någon hade där motorn bara vibbade på tomgång. Det var något med insuget och en anslutning/ventil eller något liknande. Om vi tänker oss en vakuumanslutning till insuget i närheten av en cylinder. När vakuumet är stort och flödet är litet (tomgång) kan en läcka mycket väl få motorn att galoppera på tomgång.
Kontrollera t.ex. membranet till vehusventilationen. Spraya startgas mot insuget och dess komponenter där det kan tänkas finnas vakuum.

mvh/ Anders
Hej igen Akn här är en video på navet ska det se ut såhär, vibrationsdämparen har jag redan tagit av och den är felfri.

Länk

Fredrik
Ja det ser ut som om navet kastar. Du får nog demontera navet så du ser vevaxeln.

mvh/ Anders
Hoppas bara att det inte är något allvarligt problem på vevaxeln, kan möjligtvis navet sitta snett på axeln?.

Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.