|
|
|
|---|---|
|
Hejhej! Jag skruvar lite på min Bmw e30 325 -87, men i våras när jag skulle starta den så tar inte kopplingen som den ska och inte lyckats fixa det. Kollat runt på internet å autopower, men har inte hittat något bra, och jag har fått slut på ideér behöver hjälp! :-) Lägger man i en växel och håller kopplingen nere så vill bilen fara iväg på den växel. Är neutralen i så rör sig bilen inte, som sig bör, dock så går det inte att lägga i en växel. Förra året så bytte jag slavcylinder för den gamla läckte och pedalen for i botten, efter det var allt frid och fröjd, inga problem med kopplingen. Så slavcylindern bör inte vara något problem? Min första åtgärd var självklart att lufta (igår), trots att kopplingen känns bra och inte kunde jag se en enda luftbubbla. Efter jag bytte slavcylinder (den vid växellådan alltså) så rullade bilen inte ens 50 mil och bilen fungerade utmärkt innan höstavställning. Så vad kan ha hänt ? Känns nästan som nånting i växellådan har rostat fast ? Kan det ens göra det? Bilen står utomhus. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Med stor sannolikhet är det CMC (clutch master cylinder) som läcker. Ofta brukar detta resultera i att bromsvätska rinner ut och längs med cylindern och ner i mattan. Så kolla noga runt och nedanför kopplingspedalen (och dess cylinder) efter spår av bromsvätska. Min CMC gav upp plötsligt en dag (de har en tendens att plötsligt ge upp) och börja läcka ut bromsvätska. Här är några bilder kring själva bytet. Dränering av bromsvätska så den kommer under slangen som kopplingen tar bromsvätska ifrån Länk CMC'n ifråga Länk Länk Länk Länk Länk Ny CMC Länk Gammal vs ny CMC Länk Länk Bild på hur de olika delarna på den gamla CMC satt Länk Bild på fjädern inuti CMC - brukar alltid vara i minst två bitar (och detta var inget undantag) Länk Länk |
|
Hej bmw-slangen! Tack för ett mycket utförligt inlägg, med förklarande bilder och allt! Nu har jag tittat runt den där stången och på golvet, men tyvärr, så hittade jag inte någon bromsvätska nånstans. Det försvinner ju inget tryck när man använder kopplingspedalen heller, eller bromsvätska för den delen, så läcker gör den nog inte. Men jag provar att byta den ändå eftersom du säger att den bara kan ge upp närsomhelst, kostar ju inte allt för många spänn. Och tack vare dina bilder så kan jag utföra byte med gott mod om att det ska gå bra ! :-) Det var en intressant hemsida du har också, hittade en sak angående om "Erratic Fuel And Temp Gauges" där som jag måste prova! Om det inte är Si batterierna förstås. Men det ska ju vara svåra att hitta original batterier. |
|
Försvinner det inget tryck när du trycker ned kopplingspedalen? Jag fick intrycket av ditt inlägg att kopplingen inte genererar något tryck alls, se citat nedan. "Lägger man i en växel och håller kopplingen nere så vill bilen fara iväg på den växel." Jo, CMC är dyra. Ny kostar runt 1400 SEK, men det räcker nästan alltid med bara ett reparationskit. Men de är inte billiga heller, mellan 300 och 500 SEK. |
|
Var nog lite oklar där... Men jag ska försöka igen: Kopplingen känns normal, den far upp och ner precis som en koppling ska, däremot vet jag inte om den har samma känsla i sig som förra året, jag minns inte. Jag har för mig den var mjukare, rätt hård nu. Jag har startat bilen med en växel i och kopplingen nertryckt och det är då bilen rullar på startmotorn. Den kommer upp i rätt läge efter nedtryckning utav kopplingspedalen. Jag behöver inte manuellt lyfta upp den med foten som när slavcylindern läckte. Det är det jag menar med att det finns tryck kvar.. Att pedalen går upp i rätt läge, den stannar alltså inte på golvet. Och oljenivån är densamma. Jo, du har rätt, jag tänkte på att reparera CMC;n, och då handlar det om en femhundring, lite dyrare än vad jag trodde, men ändå överkomligt. :-) Ska beställa ett kit hos BMW imorgon, så får jag se om det är den som strular! |
|
@Mange1985 : Hur gick det, försvann problemet efter renovering av huvudcylindern? |
|
Hej! Jag har köpt en men inte monterat den ännu för jag väntar på att min kompis ska göra en fjäder åt mig då BMW inte kunde leverera en fjäder... För fjädern var ju självklart av. Han på BMW sa att BMW i Tyskland hade leveransproblem och att det inte fanns någon CMC i Sverige, så det tog lite längre tid än vanligt att få tag den ö.h.t. Men ingen fjäder fick jag med så jag bad en polare att göra en åt mig. Men han jobbar inte alltid så snabbt! Men jag lovar att återkomma så fort jag har bytt och tala om hur det gick ! |
|
Fjädern inuti CMC? Jo, det är nästan en garanti att den är av... Yes, BMW i Tyskland (huvudlagret) körde igång ett nytt lagersystem gissningsvis i juli men de fick lite problem under ett par veckor och order lagrades på hög. När de väl släppte på alla order igen så blev det "overflow" kan man säga och mer problem. Det bör vara löst nu, iallafall delvis. Däremot så är det semestertider så leveranser från huvudlagret kan ta längre tid (jag hade dock tur och fick min något udda del från huvudlagret i Tyskland nästan på pricken på 48 timmar). |
|
Hej! Trött och uppgiven som tusan gick jag idag ut till bilen efter jobbet för att skruva loss CMC, vilket var lättare sagt än gjort. Jag orkade helt enkelt inte ta loss den så bytet fick ske på plats - vilket inte var helt lätt det heller... Märkte även att det fanns någon gammal kladdig droppe med olja i damasken. Men det gick att byta på plats även om det var bökigt. Så vid första starten så var kopplingen precis som förut, bra med "tryck" i pedalen men ingen kopplingsfunktion. Andra starten provade jag med ettans växel i, bilen rullade en meter för att sedan ha full kopplingsfunktion!! Den funkade ! Ska tvätta bilen och besiktiga den imorgon, synd att jag inte kunde få det gjort tidigare bara - det var en dålig sommar att vara utan sin Cabriolet. Vilken lättnad! Det var CMC som strulade för mig och jag är väldigt tacksam för din hjälp BMW-Slangen. Men blev lite fundersam över en sak... Gummipluppen på bild; Länk fanns inte i CMC;n - så den lät jag bli att montera. Hittade ingen användning för den ? Tack igen för din hjälp! :-) //Mange |
|
Jag har fortfarande den där gummipluppen liggandes i ett hörn någonstans :-) Blev inte monterad här heller. Jag *tror* att den är en skyddshatt för luftningsnippeln på slavcylindern på växellådan. Upplevde ungefär samma som du vid byte, att kopplingen inte riktigt fungerade direkt efter bytet. Men efter att ha kört en runda runt garaget och växlat ett par gånger så fungerade den perfekt. |
|
Det var skönt att höra, då vart det rätt ändå! :-) Besiktigad och klar att köra de sista sommardagarna nu - härligt. Tack igen för din hjälp! :-D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.