|
|
|
|---|---|
|
Jag har både en E38 och en E53 som jag känner att det är dags att byte bussningar till tryckstagen i framvagnen ! På e38:an är det inte nåt märkbart glapp i bussningarna, men det vibrerar/skakar i ratten ibland vid 80-100! Har haft detta fel tidigare på en E38,och vid byte av bussningar försvann alla vibrationer ! På E53:an är bussningarna ngt spruckna och det känns o syns att bussningarna är helt slut ! På den bilen finns det inga som helst vibrationer, men med 20-tums sommarhjul blir bilen "ormig"på vägen ! Jag undrar vad jag ska välja för typ av bussningar! Antingen orginalbussningar, eller förstärkta eftermarknadsbussningar som finns på Ebay.Har även tittat lite på Powerflex , men orolig att det blir för stumt,med oljud som följd !! Tacksam för tips ! | |
|
Hej! Jag har låtit fått monterat Powerflex på både min fd E39 540 ESS Touring och min fd E31 850i/6 på den tiden jag gick på längtan efter nya bättre grejor. Powerflex är riktigt skräp, tar slut på 2000mil och sliter ut andra komponenter också så undvik dom. Jag fick montera dit nya och då på verkstadens inrådan gick jag på originalgrejor och då vart det ordning i huset. Byt du till original och låt göra en 4-hjulsinställning efteråt så ska du se att bilen beter sig som ny:) Mvh Asken |
|
|
Tack för svar ! Har nya bussningar till E38:an, men eftersom bilen gått 22000 mil finns det kanske risk för att man skulle behöva byta kompletta stag ! Har sett att Clausautoparts säljer till bra priser, så man kanske ska prova att köpa där! Jag har tidigare köpt från en svensk grossist, och fått bra priser! Tycker att org.delar är för dyra+att dom inte levereras kompletta ! / Thomas |
|
|
Tröttnade på att min e38 750 åt bussningar. Bytte länkarmsbussningar fram till POWERFLEX. Jodå..dom håller ännu (2 år sedan bytet) men jäklar villket gnekande och skrikande dem släpper ifrån sig när det blir lite varmt. Har plockat bort dem och smörjt med molybdenfett enligt anvisningar ett antal ggr per sommar men det håller bara några veckor sedan är gneket tillbaks. suck... och original håller inte speciellt länge med min körstil. |
|
| Höll precis på att beställa alla bussningar i powerflex utförande till e32an då jag trodde dom håller bättre än original och så snubblar man över denna tråd. Intressant. Man orkar ju inte precis demontera o smörja o hålla på efter montering av nya grejor. Ingen som vet något om deras black series bussningar då?? Lutar åt original efter askens o skalmans inlägg iaf... | |
|
Har idag fått hem tryckstagen jag beställde från Clausautoparts ! Beställde i tisdags morse,och dom kom till utlämningsstället (postombud) dagen efter! Helt suveränt, + att det verkar som om bussningarna är av en förstärkt typ. Det sitter några förstärkningar i plast som det inte gör på org.bussningarna. Ska montera stagen i helgen, och funkar det ska jag även beställa till min X5(E53). Har haft ett 20-tal BMW bilar genom åren, och vet att slitna bussningar+glapp i bla tryckstagen gör att bilen känns sliten.Ska på min andra E38(740),prova att montera Powerflex eller nåt liknande för att känna skillnaden. Jag har monterat Powerflex bussningar i bakvagnen på E36:or åt kunder ett par ggr,och dom har varit nöjda.Men jag har hört att man måste smörja in bussningarna ordentligt vid montering.Själv har jag smort med keramiskt fett från Würth istället för kopparfett, och det har inte börjat knarra! Men som sagt, min erfarenhet av att beställa från Clausautoparts,är än så länge mkt positivt! Har själv köpt mkt delar på Ebay, men har svårt att tro att det går att hitta liknande delar till ett bättre pris där ! |
|
| Min erfarenhet av polyurethanbussningar är att de glappar upp sig och tar slut på nolltid. | |
|
Jag monterade dom nya stagen igår eftermiddag.Och det blev (som väntat!) en enorm skillnad på hur bilen känns att köra! Alla vibrationer är borta och bilen känns mycket stabilare.Inte alls vinglig. Jag hade även ett oljud i framvagnen, och jag var helt säker på att det var från stötdämparna det kom.Det ljudet försvann nästan när jag satte EDC i sportläge , men nu efter bytet av stagen finns inte nån antydan till oljud i normalläget. Så nu blev jag väldigt övertygad att jag kommer få tillbaka körkänslan i min andra E38+E53. Dessa bilar är blivit ställda åt sidan pga att det inte känts "roligt"att köra dom! Tack för tipsen att inte välja Powerflex ! Dels för att det inte hade räckt med att byta bara bussningarna eftersom kullederna var alldeles "svampiga",och då tror jag att det hade förvärrat allt!Sen tror jag att om man ska byta till Powerflex så ska man byta precis allt! Alla stag,länkarmar mm+montera P-flex i alla stag o länkarmar !!!! |
|
|
På min dåvarande 850i/6 så bytte jag samtliga stag och bussningar till Powerflex då jag köpte deras marknadsföring och trodde mig frälst i och med bytet ifrån original. Tog även och beställde bussningar via ebay.de diekt ifrån en säljare i England som hade direktkontakt med tillverkaren som generalagenten i Sverige inte kunde uppbringa till min bil. Som vanligt så är det den dyra vägen man lär sig av sina misstag men en erfarenhet rikare så kanske trådar som denna kan hjälpa andra att undvika att montera Powerflex på sina bilar. På den tiden fanns det inget negativt postat på bland annat dåvarande bmwpower.nu om Powerflex. Tunga BMWs som E31/ E32/ E38 och E53 med flera slits bussningar och stag i bak- och framvagn ut med tiden och emellan 150.000 - 250.000 kilometer, beroende på körsätt och underlagets kvalitet, brukar det vara dags för en komplett renovering av fram- och bakvagn för att bibehålla "spänsten" i chassiet om man gillar lite nybilskänsla bakom ratten. Även stötdämpare och fjädrar kan vara dags för ett byte vid dess miltal, speciellt om man nyttjar sin BMW för lite mer "inspirerad" körning. Mvh Asken |
|
|
Mach170 Fanns det nån märkning på delarna du fick från claus? Typ made in germany el märke el nåt liknande? Visserligen bytte jag k-stag på jobbet (BMW) på en X1 som gått 7600 mil och originaldelarna samt delarna jag monterade var båda made in Japan... Kanske blir komplett fram och bakvagn från claus efter alla goda erfarenheter för mer prisvärt än så blir det nog svårt att hitta. |
|
| Samma erfarenhet, köpte komplett länkarmssats från Clausautoparts, körde nyligen ca 260 mil till Tyskland och tillbaka och där bilen kändes som ny. Innan dess blev jag sågad av Per Larsson i Hhuddinge för att inte valt dem etc och refererat till Claus À. Parts. De. Var dessutom inne på helt fel spår i sin analys kring problemet som fanns, och trodde det var skivor som behövde bytas, hade dessutom en tid bokad där och upplevelsen var bisarr vid det tillfället bl.a i form av deras arrogans med sura kommentarer som är priset på Autoperts så lågt får du själv tolka kvalitén etc. Mitt råd , köp delarna på Autopatrs och lägg pengarna på annat i stulet för på Per Larsson, något jag förstått delas av många | |
|
Igår körde jag 15 mil med bilen och allt kändes perfekt!Jag såg ingen märkning på stagen när jag monterade dom, men om man ska lita på Clausautoparts,så ska det vara bra grejer !!! Jag har en fd jobbarkompis som har en 328E46 ,han har monterat bärarmar från Biltema för 2 år sedan.Han har fått byta ut den ena sidan 2 ggr på grund av glapp-Han har fått en ny varje gång på garanti.Så man får hoppas att det är bättre kvalite på "CA"stagen !! |
|
|
Bytte alla bakvagns-bussningar/armar/länkar jag kunde hitta hos Claus autoptarts på min e38. Det är ny 2 år sedan och allt är distinkt och bra :) Mvh Skalman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.