|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
| mer bas | |
|
Byt mid-basarna som sitter under framstolarna det finns många märken som gör modellanpassade dock kommer nog inte ditt original slutsteg att kunna få dom att spela fullt ut vad dom klarar men att gå vidare därifrån det är då det springer iväg i kostnad |
|
|
ahh jag har ju under stolarna. Bara känt med handen men varit kvällstid. Sitter ju under golvet... SKa man ju inte erkänna men jaja ja Står ju på forumet men tips på märke plugnplay? Pengarna inte så noga. Mellanläge. Inte budget, utan dra nya kablar och koppla nytt steg. (inser att det inte ger max men en början) Ser ut som det går byta utan ta bort stolen väl. |
|
|
att ta bort stolen är bara 4 bultar de spar dig massor med tid basarna behöver du dra lya kablar till resterande kan du använda bilens befintliga kablage det du behöver är E90 kabelsats för eftermarknads slutsteg: du kopplar den imellan din original stereo och bilens kablage så inge klippa och skarva behövs. Gladen gör denna pryl Audioson bit ten som omvandlar hög till lågnivå och planar ut ljudkurvan 4 kanals slutsteg för innehögtalarna 1 eller 2 kanalsslutsteg för basarna bas högtalare finns från Ampire, Gladen, Eton, Audio System mm med detta så kan du lätt äterställa bilen plus att du förstår inte funktioner som telefon eller backvarnare jag kör allt från Ampire plus en bit ten och gladen kablaget och ska komplementera med en 12" bas för de riktigt djupa |
|
|
Ok tack 535! Så bara byta basarna med orginal Kablage varken går eller värt pengarna Pga stereon orkar ej driva? Länk på hur dra kablaget? YouTube instruktioner? vet du ungefär pris för detta? |
|
|
original kablaget hänger med rätt långt förlängningskablaget drar du ovan ratten och längs hela förarsidan av bilen bak till bagaget där du vill ha det kablaget till basarna drar du på vardera sida av bilen i bilens befintliga kabelkanaler som leder bakåt original stereo/steg orkar inte driva eftermakrnadsbasarna till fullo E90 förlängningskablaget ca 1000:- Audioson bit ten ca 2700:- Basar från 1000:- resterande är ju svårt att säga beror ju på vad du köper |
|
| Kom ihåg att inte testa ljudet/slå på tändningen om du har kopplat loss elkabeln till framstolen.Airbaglampan måste släckas på Bmw om du missar detta! | |
|
Hallå gubbar. Har en liten fundering angående högnivån in till bit ten ljudprocessorn. Läste någon stans att man skulle ha 1/3 av ljudet från org.stereon för att få en sådan ren signal som möjligt, Detta innebär väl då att man inte kan använda ljudreglagen på ratten och org.stereon. Utan får ha någon fjärr eller liknande. Stämmer detta? Hur har ni gjort? Tack o ha d gött |
|
|
jag har Bit ten i min E90 och alla original funktioner fungerar som vanligt och man kan skruva loss stolen och tippa den bakåt utan att koppla loss kablaget vad som menas med att bit ten bara skall ha 1/3 av ljudet fattar jag inte jag gör alla 4 högtalare in i min bit ten |
|
|
Fick mitt MB Quart-kit häromdagen. Undrar lite över diskanternas montering. Jag köpte rut-ramarna till bilen (e91) som är avseda för diskanter i A-stolparna, med galler alltså. Nu sitter det galler även på Quart-diskanterna vilket skulle innebära dubbla galler (förmodligen spelar det ingen roll men det känns bara fel). Någon som lyckats plocka bort gallren på Quart-diskanterna? (Lilla elektroniktången kommer göra jobbet men det slipper jag helst) Hur gick installationen av diskanterna i övrigt? Andra tips gällande Quart-kitet? All info är jag glad för. /Martin |
|
| Jag satte dit diskanterna som dom var med galler i Rut ramen. Finns som inget speciellt fäste så jag klutta dit lite silikon på lämpligt ställe så den hölls på plats i ramen. Finns säkert andra bättre lösningar också :p | |
|
Tack för alla fina svar! Bra tråd det här! Nu är Quart-kit, Bit Ten och slutsteg på plats. Grundtrimmat (dvs i princip inget gjort) och det funkar helt ok men jag förväntar mig mer men det lär ta en del tid. Jag kommer inte sakna någon baslåda, det är jag helt säker på. Nu undrar jag över remote-signalen till Bit Ten. Man kan låta den hoppa igång på högnivån eller dra en vanlig remote in. Om jag slår över brytaren till att känna av högnivåingångarna så är den igång så snart jag öppnat bilen. En vanlig remote från radion hittar jag inte utan bara en som lever sitt eget liv lite grand. Med fördröjningar. (grön kabel i härvan). Jag blir aldrig utan ljud men är osäker på när jag verkligen stängt av. Tips någon? Tack på förhand. Martin |
|
| Ta remote signal från bakljusen ;) | |
|
Låt den gå på högnivå så kommer det bara att fungera. |
|
|
Vad rekommenderar ni ? Gladen one 201. -- Moscon slutsteg alt Quart-kit, Bit Ten slutsteg? |
|
|
Bit Ten är inget slutsteg utan en hög till lågomvandlare med digital ljudprocessering väljer du ett dyrare gladen steg så har den inbyggd ljudprocessering och kan ta högnivå signal i lågnivåingången vilket gör att du slipper bit ten men de steget är dyrt steget heter gladen one 120.4 DSP och kostar ca 5000:- |
|
|
Nästa fråga är nu kring start av motor; jag får ett redigt "pang" i anläggningen när jag trycker på startknappen i bilen. Någon som har patentlösning på hur bli av med det? Dra remoten till cigguttaget som bara går när motorn går? Det finns en Muteingång på Bit Ten som man enligt manual kan använda så att det blir tyst medan startmotorn går. Det är ju en bra idé så länge det är lätt att komma åt manövertåten för startrelät. Tips någon? Andra idéer typ fördröjningskrets? |
|
|
Du löser problemet bäst genom att lösa de på riktigt, Antingen har du jordfel eller så av någon anledning så dippar spänningen när du startar bilen. Hoppas du inte kopplat någon extern remote utan låter bit ten svarta av högnivå signalen |
|
|
Jag låter Bit Ten skapa remote till slutsteget. Har provat med remote-in (och högnivå-trig avslagen). Samma resultat. Spänningen dippar hela naturligt när startmotorn går så det har jag inte fäst mig så mycket vid. Batteriet känns fräscht utan att jag kolla så noga. Bilen hoppar igång snabbt vid kallt väder. |
|
| Varken min eller den andra E90 som jag monterade bit ten i dippar vid start eller gör några konstiga ljud ifrån sig | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.