AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
30.931

Fixa mer ljud i e91

Sida 5 av 7
Det är ju egentligen rätt lätt att få fason på grejerna.
• sätt delning för basen kring 90-110 Hz använd hp filter för basen om det finns.
• ställ nivån mellan front och bas så att den är jämn och låter bra och så basigt som du vill ha det..
• vid behöv vrid på lite bassboost för subbarna. inte mycket utan lite..
Ma
17
MarkusH
320d e90 M-sport -08
Rikei, jag har suttit halva dagen med att försöka få ordning på allt. Jag får till ljudet så det låter helt ok. Problemet blir när jag kopplar in min mobil till aux ingången till bit ten och går förbi orginal radion och en helt ny värld öppnar sig.. Det anser jag säger rätt mycket om vad svagaste länken i systemet ligger. Jag visste givetvis detta men inte att skillnaden skulle bli såpass stor.

Jag kommer gå över till en eftermarknads singeldin av bättre kvalite som även har tipskomp som bit ten. Jag får det helt enkelt inte att lira ihop med min SPL 12a och SPL steg i den nivå jag önskar. tyvärr..
Jag tycker inte att det är en superskillnad om jag stoppar in mobilen på Bit Ten eller kör aux på stereon.. Du måste ha nåt knas nånstans..!
Ni som kopplat in låg/hög nivå omvandlare. Var har ni tagit signalen ifrån? Bagaget från orginal steg eller från högtalare i dörr? Fram eller bak? Går det ta från bas under stolar?
sa
144
sahi
435d GC -beställd
Riohlsson: Jag använder nu och använde även innan signal från midbasarna (under stolarna). Hade dock standardsystemet som orginal, dvs utan steg bak samt inga diskanter. Har du Hifi (med steg bak) ser jag ingen anledning alls att ta signal framifrån.
Du menar jag bär plocka signalerna från steget bak? Vem vet vad som är höger vänster sida samt plus/minus på polerna?
sa
144
sahi
435d GC -beställd
Riohlsson: Japp! Du har ju allt färdigt vid ditt orginalsteg. Läs gärna på länkarna nedan.

Lästips:

Länk

samt

Länk
Alltså jag har nog blivit lurad. Vad är hifi paketet? Ingår det tweeters i det?
Innan jag bytte högtalare så hade jag endast en högtalare per dörr samt basarna under stolarna. Är det base utförande? Stereon är en harman Becker har jag läst någonstans..
sa
144
sahi
435d GC -beställd
Riohlsson: Diskanter ingår i Hifi men inte i standard. Alltså var det standard (base) du hade. I standardsystemet finns inte heller något slutsteg bak utan högtalarna drivs från stereon. I och med det får du då ta signal från kablaget under stolarna.

Lycka till!
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Nu har jag (de på BRL) bytt till enkel din, cd-spelare.
Inte hunnit ställa in något än.
Men har problem med backvarnarljudet, den låter som det är full volym på backvarnaren! Någon som vet hur man kan fixa det?
sa
144
sahi
435d GC -beställd
MM: Har du eftermarknads steg? Prova sätt ner gainen på det något isf.

Mvh
Sahi
MM: Länk
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
sahi: jag har original + 2 steg till.
Original var kopplat till de bakre högtalarna (bakdörr) resten tog jag bara signal ifrån till de andra stegen som driver 4" + diskant i framdörrarna och basarna under framsätena. Sen har jag ett till steg som driver en 10" bak i "baljan". Har ej kollat hur Brl har kopplat.
Talade med min Bmw mek. han sa att det går bara att programmera ljudnivån när man har original huvudenhet!

dd88: Tack för länken, den kanske kan hjälpa mig sen om de kommer på nån lösning.
sa
144
sahi
435d GC -beställd
MM: okej... Då rekommenderar jag att som första steg att dra ner gainen på det slutsteg som driver de främre högtalarna. Jag har också ett framsystem som drivs av ett eftermarknads slutsteg och stötte därför också på problemet med gongljud som var sjuktligt höga.

Det BMW meken menar antar jag är det i "ljudinställningsmenyn" på stereon där man kan ställa pdcvolym, bas,treble och mid...?

Mvh
Sahi
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
sahi: Nej min Bmwmek är nära vän, han menar det jag skrev.
Har ej testat att skruva ner gain. Det låter som "gång" ljudet kommer från de bakre högtalarna.
//
300
///535power
320d EDE -11
Riohlsson

herts basarna får inte plats du har ca 5.5cm djup i lådorna under stolarna
plus att dom basarna har inte rund ram.

har monterat MB quart i en E91 och kör själv med Ampires E90 8"or och båda dessa spelar sjukt bra om dom drivs att ett steg.

för att köra eftermarknads steg utan att rubba bilens funktioner använd då en digital ljud processor med inbyggd hög till låg omvandlare vissa har till och med digital virituel mixer i sig om

det finns färdiga kabelstammar till E90 att köpa så man inte behöver klippa eller skarva nått för kabeldragning från original stereon fram till en ljud processor/steg bak i bagaget
Hej alla!

Kastar mig i denna tråd med mitt första inlägg.

Min plan är Bit Ten, Fyrkanalssteg och förmodligen MB Quart kitet.

Hursom så undrar jag var delningsfiltren på framsystemet sitter i dag på mitt befintliga system? (Professional radio med det enklaste högtalarpaketet).

Framsystemet (bas + 4") ligger parallellt om jag fattar rätt dvs "full range" ut
ur radion vilket måste innebära att det ligger både HP & LP passiva filter någonstans...

Till de nya basarna drar jag nya tåtar, vilket löser problemet oavsett där, men till det nya systemet i dörrarna vill jag använda befintligt kablage och vill då ha "ett rent kablage" utan grejer på vägen som jag inte har koll på.

Vet någon var filtren till framdörrhögtalarna sitter?

Har läst och läst utan att hitta.
//
300
///535power
320d EDE -11
jag kör bit ten och fyrkanalssteg och befintliga kablarna ut i dörrarna och det låter as bra

jag tror inte de sitter nått filter alls men om jag inte minns fel sitter de kondning på dörrhögtalaren
to
93
tomboso
325dA -10
funderar på att uppdatera själv men blir inte klok på vilken stereo jag har och hur många högt.

BMWVIN visar bara
Navigation system Professional

Står inget mer om stereon. Inte fysiskt på stereon heller.
Är en 2010-01.

Känns som skapligt tryck i ljudet så nog inte minsta paketet.

Någon som kan assistera?
//
300
///535power
320d EDE -11
tomboso

vad är det du vill göra först och främst?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.