|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
För er som kör Audioson Bit Ten såhär gjorde jag och det låter bra lättast är att köpa Gladen quadlock 4 kanals kabelsätt så behöver man inte klippa eller göra någon åverkan på bilens kablage kostar ca 1000:- högtalarkablarna från stereon kopplas in i Bit Ten och alla 4 lågnivå dras från bit ten till 4 kanals steget oavsätt ställ hög in på bit ten till max sätt i audioson CDn i bilen och gör De-equalizer programmet på Bit Tenen. dra separata högtalarkablar till basarna under stolarna och koppla in dom på bakhögtalarkanalerna på steget och i bryggat läge och kör steget på låg pass på bak kanalerna. koppla in resterande inne högtalare på stegets främmre kanaler OBS!! ditt steg måste klara av att arbeta i 2ohm. kalibrera steget och kör optimalare nr1 använda likadana högtalare bak som fram så dem är lika. optimalare nr2 kör med ett 5- 6kanals steg eller ett 4kanals och ett mono eller 2kanals att köra hågra högtalare via bit ten och några på stereon är inte att rekomendera då bit ten ligger några hundra millisekunder efter stereon PS MarkusH ställ basarna på att få spela upp till ca 150hz MB basarna levererar bra det var de kittet jag använde i den bilen som jag installera Bit Ten och Ampire digitala 4 kanals steget plus att bit ten och steget fick plats under golvet i bagaget |
|
| ///535power: Om jag tolkar ditt inlägg rätt så menar du att man ska ha bakhögtalare med i det amplifierade systemet. Tappar du då inte PDC? | |
|
Jag tänkte mer på detta här, Länk Jag har kopplat det så som du säger 535power. Jag har precis även beställt en SPL sub för midbasarna levererar inget vidare. Frontkittet var väldigt bra dock. Jag tänkte att jag skulle få ställt in det så frontsystemet går på hipass upp till 20khz och midbasarna får jag EQa bort 20-50hz och låta dem gå som mellanregister för dem klarar inte av att leverera som jag vill iaf. Suben får ta hand om allt annat sen. Men jag vill få bort ev peakar som systemet släpper ut. Sen funderar jag på vilket omfång midbasarna skall få arbeta i. |
|
|
Länk Rätt kabelsätt? Men passa det till alla slutsteg eller äre bara gladen och mosconi som gäller? |
|
|
MarkusH det där med backvarnaren blir lite krångligare får kolla på det när jag själv köpt bit ten. tror dock jag kommer köra 2 steg Riohlsson stämmer bra det dock får du klippa av lågnivå kontakterna och koppla kablarna rakt in i din bit ten mosconi steget har nämligen en DSP inbyggd i steget och kan ta in högnivå igenom lågnivå ingången |
|
|
Okey, klippa av? Steget jag har är ett Sony xplod xm-754sx. Funkar det att kalibrera bit ten med MacBook tror du? Var ifrån tar jag signalerna till bit ten? Ligger det något kontaktstycke någonstans? Bakre högtalare kopplar man bara ur i dörrarna? |
|
| nej nej kabelsättet från Gladen sköter allt med signal till biten och de ifrån steget | |
| Jo jo :) men var kopplar jag in kablaget? Bakom stereon eller finns det något kontaktstycke någon annanstans? | |
|
jaha du menar så. du kopplar in det bakom stereon. dock måste du flytta aux in kontakten men det är ju inget problem |
|
| Okej okej! Flytta hur då? Kommer aux i armstödet fortfarande att gå använda! | |
|
Konstigt att dina slår igenom.. Men det klart det blir ju inte jordbävningsbas av två 8:or utan låda.. Mina spelar djupt och tillräckligt högt! Ja, aux funkar utmärkt! |
|
| Hur menar ni med att flytta på aux? :) | |
|
Du flyttar kontakten från "stereon" till den nya kabelsatsen. |
|
|
Jag köpte idag en SPL 12" sub som skall drivas med ett SPL steg. Jag tänkte sätta upp systemet så här : Audison -> Kanal 1 -> fronthögtalarna -> 180hz/20khz Audison -> Kanal 2 -> Midbasarna -> 50hz/180hz Audison -> Sub kanal -> bas -> 20hz/50hz Möjligtvis får jag labba lite vart midbasarna skall ta över för basen och när dörrhögtalarna skall ta över för midbasen, allt beror på vad de klarar av att leverera. När allt sitter i bilen skall jag bröta ut min studioanläggning och sätta in en mikrofon i bilen och försöka mig på real time analysera. Skall bli intressant att se hur det ser ut efter processorn har de eq;at huvudenheten. |
|
| Sen angående backvarnaren.. Hade för lite spolarvätska och plinget kom när jag lyssnar rätt lågt på radion. Det eka i hela bilen.. Funderar på hur jag skall lösa det.. | |
|
MarkusH: Det är inte samma ljud som backvarnaren som du hört. Backvarnaren går till de bakre högtalarna endast. Det du hörde kommer från framsystemet nu väl är amplifierat. För att svara på din fråga dock: För hög gain på steget, dra ner den tills "plinget" blir behagligt. Du kan även via stereon gå in i menyn för "eq", där du ställer treble osv. dra ner ljudet några snäpp. |
|
| Sahi, antar att det är så jag får göra. Frågan är hur mycket det kommer påverka min planerade ljudbild.. | |
|
Vet inte om dspn kan kompensera för förlusten av den strävade ljudbilden. Har ännu inte fått i min 6to8 så kan faktiskt inte yppa mig om det. Ang. backsensorn så borde man kunna få den kvar om man vill ha in bakre högtalare i systemet. Ser 2 alternativ: 1. Signalsummering via dsp inkl de bakre signalkablarna för att kunna få ut sensor ljud. 2. Montera små billiga högtalare vid de bättre kopplade direkt på den befintliga signalkabeln där bak och de bättre högtalarna via dsp +steg via den främre signalen. Antagligen med fadern fullt fram på stereon så man får ut endast backsensorn på de enklare högtalarna... Får se lite hur jag själv gör på den fronten, då jag har en 12" sluten sub spelandes via skidluckan... :) Lycka till! |
|
|
Vet inte om dspn kan kompensera för förlusten av den strävade ljudbilden. Har ännu inte fått i min 6to8 så kan faktiskt inte yppa mig om det. Ang. backsensorn så borde man kunna få den kvar om man vill ha in bakre högtalare i systemet. Ser 2 alternativ: 1. Signalsummering via dsp inkl de bakre signalkablarna för att kunna få ut sensor ljud. 2. Montera små billiga högtalare vid de bättre kopplade direkt på den befintliga signalkabeln där bak och de bättre högtalarna via dsp +steg via den främre signalen. Antagligen med fadern fullt fram på stereon så man får ut endast backsensorn på de enklare högtalarna... Får se lite hur jag själv gör på den fronten, då jag har en 12" sluten sub spelandes via skidluckan... :) Lycka till! |
|
|
Hur blir det om man sätter in ett 5 kanals steg och byter ut högtalarna bak också. Och kör basarna på 5te kanalen? Låter det inget alls med kopplat som ni beskriver tidigare? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.