|
|
|
|---|---|
|
Bokstavligt talat.... Jag upplever en enorm skillnad på motorn då man jämför körning på dagen och sent på kvällen. Jag förmodar att det är den fuktiga och enormt varma sommaren som gör (även) våra bimmers blir lite trötta i värmen. Finns det fler som känner som jag? (skriv till oss på Bullen, box 123...) ;-) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. | |
|
måste faktiskt hålla med dig.. Men de som jag känner massor utav är på dan när man kör med Ac´n på... och kvällen utan.. kanske de som man lurar sig på.. Men ac på dan och ac på kvällen så blir ac på kvällen oxå piggare eftersom ac´n inte behöver jobba så hårt för att hålla tempen.. rätta mig om jag har fel. ---------------------------- King of the road |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fullt normalt beteénde då syresättningen i luften är mycket sämre när det är varmt och torrt ute, det ger sämre verkningsgrad i bränsle/luftblandningen därav känns bilen slö och trött.Det är ju generellt rakt över oavsett bilmärke. En sval lite kylig sommarkväll efter ett sommarregn är väl idéalet? MVH Hasso |
|
Jag tycker inte jag märker någon större skillnad med bil, men på den tiden man körde moppe var det stor skillnad, jag kör i.o.f. alltid lungt (nästan). CHS |
|
|
Alldeles makalös skillnad, på dagen händer det inget, men på kvällen förvandlas motorn till ett rytande vilddjur. Tycker mig dock inte märka så stor skillnad mellan dag och kväll sedan jag satte dosborren i luftfilterboxen. Men det kan vara inbillning oxå. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
| Fredrik M, kan du förklara det där med dosborren. | |
|
I lördags fick jag veta att M bilarna har 2 ingående rör till luftfilterboxen. Jag hade bara ett, det som tittar fram vid ena framlampan. Så jag plockade loss hela boxen, tog ut filtret och satte min minsta dosborr i boxen, ungefär där M bilarna har ingången från sitt andra rör. Blev ett hål med ca. 50 mm diameter. Bilen går ju absolut inte sämre nu. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
Kanske skall förklara att med dosborr menar jag en sån borr som man har till att göra hål för kopplingsdosor i hus. Dock är dosorna större än 50 mm, jag tog den minsta borren jag har. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
I farsans Passat Turbo -98 som jag åker just nu, märks det grym skillnad... Bottenvridet är som bortblåst på dagarna när det är 25-28 grader ute... Mne på kvällen är det lika trevligt som det ska vara... Synd bara att det är en VW!!! //Cosmos "Borrows My Wallet" E28 Registret #160 |
|
| Kom precis hem nu. tänkte på precis samma grej, vilken skillnad det e på kvällen. | |
| Håller med, klart märkbar skillnad mellan dag/kväll. | |
|
klart de e skillnad! ta ut M bilen en kall, krispig novembernatt så ska ni se! den luften e som lustgas för motorn! =) sen e har det ju faktiskt varit en barnsligt varm sommar eller hur gott folk!? |
|
|
Är turbobilar lika känsliga för yttertemperaturen? (tänkte på intercoolern). //Marin |
|
|
Det har väl inte bara med temperaturen att göra, det har väl med luftfuktigheten at göra också? Jag har för mig att topfuelbilarna sprutar in rent vatten i motorn för att få ut mer effek. mvh Berg Den är inte lång men den är smal...... |
|
| Ja, vissa använder vatteninsprutning. Men det är för att sänka temperaturen på luften, ofta i samband med turbomatning. Kallt vatten tar upp mycket värmeenergi=>kallare insugsluft=> möjliggör högre laddtryck utan att få spikningar. | |
|
Samma topic diskuteras även här för den intresserade: Länk roadZter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.