AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.902

AC funkar ibland! Bmw 528 -00 ?

Zo
78
Zoro87
Bmw 520 e39-01
Hej!
Ny här på forumet..
Har sedan en vecka köpt mig en bmw 528i M-sport -00.
Felet är:
Ac:n funkar ibland. När jag t.ex. startar bilen och kör så funkar den inte men efter 10-15 minuter så kan den funka lite och sen slutar den funka.
Vad kan felet vara?
Vad skulle de kosta att fixa?
Tack på förhand :)
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Har haft detta problem på både Saab o Volvo.
Det är remskivan som måste skimsas om.
Axeln i kompressorn har flyttat sig. Eller byt
kompressor.

Mvh Jonas B
Zo
78
Zoro87
Bmw 520 e39-01
Tack så mycket Brynet.
Ny kompressor är beställd:)
Ha en trevlig dag och tack ännu en gång.
Zo
78
Zoro87
Bmw 520 e39-01
Tack så mycket Brynet.
Ny kompressor är beställd:)
Ha en trevlig dag och tack ännu en gång.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Byter du kompressor måste du återfylla
systemet igen. Det är dyrt om du inte har
kontakter. Vet att på Volvo o Saab skall
det vara 0,25mm spel på angivet ställe.
Räcker med att lossa remskivan o ta bort
ett tunt skims o dra fast igen. Bara det går
"Fritt" från kompressorhuset. Billigt o bra.

Mvh Jonas B
Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Jag tror inte det är shimsen. Då brukar den funka när den är kall. När motorn blir varm och speciellt riktigt varma dagar så ökar avståndet mellan skivorna och spelet blir för långt så den orkar inte dra ihop. Då kan man shimsa om den. Jag skulle tippa på att det är för lite gas i systemet. Skulle det vara shimsen ändå så byt inte kompressor. Onödigt dyrt... En omshimsning går på max 2500:-
Skulle tippa på att det är billigare på BMW eftersom motorn inte är tvärställd och kompressorn är hyfsat lättåtkomlig.
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Som Ricke77 säger.
Är det clutchens glapp som behöver schimsas ner så funkar den när den är kall och börjar tappa när den blir varm.(det är vanligast på volvo) men händer givetvis på flera men inte i samma utstäckning.
Kommer det bara ibland så är det gasbrist.
Läcksök, laga läckan och återfyll.
Jag finn i östergötland och jobbar med detta, så vill du ha hjälp med fyllning så skicka ett pm
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Vet inte hur detta funkar alls men såg
här på AP att det var ok. Min kontakt
tar lika mycket inkl läcksökn samtidigt.

Mvh Jonas B
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Glömde länken
Länk
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Många hävdar ju att dom är nöjda med envirosafe. Det är en gasol/butan blandning så rent krasst kan du ta gasol från grillen och fylla i om du har rätt anslutning. Fungerar utmärkt men hur seriöst är det:)
Zo
78
Zoro87
Bmw 520 e39-01
Tack så mycket för hjälpen!
Nu har man fyllt gas och allting funkar som det ska!
Tack
m-b:

Det kan man inte - svensk gasol har > 95% propan i sig och om man inte blandar ut det med 40-50% isobutan så blir trycket för högt för en bil-AC och det blir obra.

Skall man mickla med detta så måste man vara detaljfacist och veta vad man håller på med eller köpa färdiga blandningar typ envirosafe om man gillar att betala överpriser för HC-blandningar.

När man pratar seriositet (vilket är omskrivning för brandrisken som kylinstrustrin har kört som skrämsel sedan 1940-talet för att sälja sina (miljöovänliga) produkter) så kan man verkligen fundera på om HFO1234yf verkligen är mer lämplig än HC-lösningar och som är påbjudet idag.

Sprang på en artikel från mercedes där man hade gjort ett experiment med HFO1234yf tillsammans med 2 eller om det var 4% PAG/POE olja sprutat ut över het grenrör - och som förväntat (i allafall mina ögon) så självantände oljan och också tände på gasen snabbt vid utsläppet och det börja brinna ordentligt - och att det brinner under motorhuv mm. har hänt förr vid bensinspill och annat utan att det för den skull har varit någon jättefara för dom som sitter i kupén. Och i en modern bil med insprutningssystem med hög tryck mm. så är det en ganska stor skvätt bränsle som trycks ut vid en krock även om bränslepumpar stängs av omedelbart - så det är inget konstigt och har varit accepterad risk.

Det som var ögonöppnare och som gjorde att mercedes drog i handbromsen angående det nya köldmediet och börja knostra angående HFO1234yf - var hur rutorna såg ut efteråt - de var mjölkvita av etsning från det bildade HF (Vätefluorid) av den brunna HFO1234yf (enligt dupont själva så kan det ge ca 0.5% HF vid brand, vilket ansåg som en 'liten risk', att 1/20-del av det är dödligt vid 30 minuters exponering och inandning nämner de inte alls) och tar det sig in i kupén så blir det riktigt allvarligt.

Läs på HF så kommer ni att finna det riktig skrämmande, både den akuta delen (dvs. vad som kan hända inom en månad från exponering som lungödem, att hjärtat plötsligt sluta att pumpa för att kalium och kalcium är bundet så att nervsystemet inte kan fungera, neurologiska skador etc.) och den kroniska delen som kan följa resten av livet (benkörhet mm.)

Och det här har jag skrivit förr och eftersom man inte kommer att tillåta R134a mer långsiktigt oavsett var bilföretagen tycker och krånglar så skulle jag som en bilköpare kunna få välja mellan HC eller HFO1234yf - fyllning i sin AC när man köper sin bil

Det är lite som att välja mellan pest och kolera men jag väljer avgjort en bil med HC-fyllning framför en med HFO1234yf då blir jag i allafall inte ihjälgasad vid en brand då det i flesta fall inte är brännskador som skadar och dödar folk - utan vad de andas in i form av rökgaser...

---

Är bilföretagen smarta så skulle jag verkligen titta på AC-system med DME - substansmängderna som behövs för önskad kylkapacitet kommer till närmast en akademisk nivå

Skrev mer om detta och med jämförelse på mellan olika köldmedier som kan vara aktuella i bil AC år med räkning av etropi och entalpi etc. 2011 i Länk

och jag har inte ändrat åsikt sedan dess - för mig är HFO1234yf ett köldmedie som vi aldrig hade behövt och borde aldrig blivit godkänt.

m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
xxargs:

Innan jag började jobba som kyltekniker och hade problem att få tag i R134 så blandade vi propan/butan i en 60/40 blandning så nej som du säger skulle man ta vanlig gasol från grillen så blir det inte rätt! Jag tänkte inte på blandningsförhållandet tog ju bara hänsyn till ingrediensen:) Det är väll ca 5-6 årsen nu. Men bilen en volvo 945 rullar än med blandningen och fungerande ac.

Mycket intressant läsning det du skriver. När 1234yf presenterades va det ju revolution i vissa munnar:)
K2
348
K2
523i -97
Tack för heads-up om hfo1234yf, xxargs!

Kvällstidningarna borde kasta sig över detta med hull och hår... det varnas i varenda Haynes-handbok om faran med HF som även kan uppstå när vissa typer av gummi förbränns:

"
Speciella faror

Fluorvätesyra
... När fluorvätesyra en gång uppstått, är den farlig i flera år. Om den kommer i kontakt med med huden kan det innebära att man måste amputera den utsatta kroppsdelen.
"

Anledningen är de extremt allvarliga systemeffekterna av substansen som redan nämnts av xxarg.

Skulle HF nu till råga på allt kunna förekomma mer ymnigt och i gasform vid bilbränder så kommer detta att få svåra konsekvenser inte bara för olycksoffren i bilen utan även för räddningstjänst osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.