|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Har en vän som har lite problem med sin 528 e39 från 99. Bilen är ojämna på tomgång vilket jag tror är vevhusventilationen eller vevaxelsgivaren. men dock har han aldrig problem med att starta bilen. sen har han även ett problem, det är när motorn är igång och när man skruvar av oljelocket så "tjuter" det eller är asså ett konstigt ljud. uppskattar all info och tips om vad problemet kan vara | |
|
låter som membranet i vevhusdosan har gett upp, det ska endast vara ett svagt undertryck när man öppnar oljelocket. se mektips under "gör det själv" i menys till vä. FAF |
|
|
Hej! Du har helt klart ett läckage i ngn av slangarna till vevhusventilationen. Hade själv hål på slangen som går under plastkåpan, paralellt med toppen. Bytte då samtliga slangar till den udaterade varianten, cold climate. /H |
|
|
Håkan Hsson. Menar du den slangen som ligger precis under plastlocket? Svårt att förklara. Om det är den jag tror att du menar så är den redan utbytt, för det va läckage på den. På min e39 från -00 så har de bytt ut till hårdplastslang som är isolerad. Men är det någon som vet exakt vilka delar som ska köpas in? För den bmwn som det gäller vill ha allt bytt till de isolerade slangarna och vevhusventilationen? |
|
|
Här har du alla delar med art.nr Länk Del 6 är avslutad som du kan läsa själv. Sedan en o-ring till oljesticksröret är bra att byta om du ska ha upp och isolera det röret också/rengöra. Det gjorde jag och köpte isoleringen från jula. Nr 17 o-ring är bra att byta om du ska ha upp returledningen och blåsa ur den. 6st Länk Sedan eftersom gasspjället ska ut så är de bra att byta den packningen också. Länk Jag köpte de mesta från schmiedmann och de använder org art.nr från bmw då du köpter därifrån. Ventilen som är isolerad var faktiskt ganska billig därifrån också. |
|
| Alla packningar beställde ja hos bmw och de kostade inte många kr. | |
|
Jag hade knappt ojämn tomgång, när min plugg var sprucken, men sporadisk motorlampa och högre bränsleförbrukning med blandningskoder som följd. När pluggen byttes så försvann ryckningar + tjuvluft. Efter bytet så går den dåligt när man lyfter av oljelocket, det ska den tydligen göra d tjuvluften går via oljelocket och inte via luftläckan i pluggen. Se tråd. Länk Jag hade börjat med denna då det är lätt att se och byta den utan att montera bort något. Min drog 1,2 enligt färddatorn när den var dålig, vad drar din väns bil? Märkte att förbrukningen skönk efter bytet då den ej behöver spruta in bensin för att kompensera tjuvluft. |
|
|
Del #17 var det jag bytte. Kostar runt 15kr på bmw. Länk |
|
|
Del 19 samma del dock. Länk |
|
|
tusen tack för all er info :) har varit guld värd :D trevlig sommar |
|
| Återkom och berätta vad som löste eller inte löste problemet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.