AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.032

Montera tillbaka sidokjolarna e34

Fr
38
FredrikW
E46 330i

Sidokjolarna är borta och ska dit nu på min e34 och det var inte jag som tog bort dom.

Sitter dom bara i clipsen? Hur går man tillväga?
ef
4
effe
BMW 518 -95a
Jo det er clipsen ock klemma fram ock bak. Det er nog en spes fra BMW i plast.
Dom sitter nedre fant. På med rostskydd först eller?

Leffe
Plastnitar fram (tror jag, osäker) och bak i hjulhuskanten. Raka clips som trycks in i tröskeln från sidan samt stora specialklips som klämmer fast plasten mot plåtkanten undertill på tröskeln (special, dyra, självlåsande). Sitter nog också några plåtskruvar framtill har jag för mig. Rätt många olika saker som håller fast den.
Glöm inte att det är helt andra, lackade dörrlister till bilar med sidokjol.

Reservdelsnummer på clips:

51711938940
51711959929
51161881149
51131934160 tillsammans med 51162239737
07119916967 (plåtskruv med bricka)

Glöm inte kolla så att tätningarna vid domkraftfästena sitter som de ska annars fylls kjolen och tröskeln snabbt med skräp, vatten osv.

Detta gäller utförandet på min 91a men borde väl vara samma eller iaf liknande.

Länk

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Dörrlisterna till bilar med sidokjolar är betydligt dyrare ska också tilläggas.. Jag tror jag gav 2500kr för 4st.
Fr
38
FredrikW
E46 330i

Det är alltså original som ska tillbaka, kommer inte på rätta namnet bara, sidokjolar var de närmsta jag kom.

Tackar så mycket för svaren så ska jag kika lite närmare på det ikväll.
Fr
38
FredrikW
E46 330i

Enkel fråga, hur ska man börja? Spelar det någon roll, någon med erfarenhet?
Fr
38
FredrikW
E46 330i

Någon som har ett bra tips? Aldrig monterat förut så alla tips är välkomna.
Inga konstigheter alls. Bara att ta fram rätt clips till sidan på tröskeln, två olika sorter om jag minns rätt, undersöka vilka som ska vara var, och sedan trycka fast dessa. Om jag sedan valde plåtskruvarna eller plastnitarna i bakkant minns jag inte. Sist de stora clipsen undertill som spänns fast med en polygrip (var vad jag använde iaf).

Jag hade aldrig gjort det tidigare heller, men har man minsta meckarvana ser man direkt vad som behöver göras. Om inte bör man nog ta hjälp av någon erfaren person. Kan dock inte föreställa mig att det skulle behövas med en plastkjol. Det handlar ju inte om att justera kamaxlarna på en V8 t ex. :)
Som tidigare sagts, var absolut säger på att domkraftstätningarna sitter som de ska, annars blir det inte bra alls på sikt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.