AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.623

Nyckeln fast i dörrlåset?

När jag smörjde dörrlåset idag så fastnade nyckeln! Jag sprutade in WD40 och vred nyckeln fram och tillbaks (den kärvade lite, därför ville jag smörja). Det går inte att ta ut nyckeln ur dörrlåset, den sitter som berget.

Ser inte klokt ut, bilen kvar på parkeringen, låst, men med nyckeln kvar i dörren! Haha, dessa j-fla bilar att trassla ibland!

HUR får jag ut nyckeln med minsta möjliga våld???
Använd riktigt smörjmedel och inte fotogen så ska det nog lossna. Würth HHS5000 är utmärkt. WD40/5.56 och liknade är helt värdelöst till lås och fungerar bäst som rengöringsmedel (till verktyg t ex) på en trasselsudd.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
WD40 är bättre än 5:56 men båda består mest av fotogen...och använder du dem i lås, är risken stor att du bara tvättar bort den olja/fett som finns i låset.

Försök hitta en bra krypolja (omega har en ruggigt bra sådan, men det finns fler fabrkat) och spraya in i låset om du kommer åt pga nyckeln och rucka lite på nyckeln åt alla håll, så borde den lossna.
Kanske behöver du låta det stå och dra åt sig oljan under någon timme eller så.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för bra tips kompisar,

det jag tycker är lurigt, är att WD40 faktiskt smörjde låset (även om det kanske är kortvarigt, jag får köpa riktigt fett och använda istället) -- det löper lätt nu.

Med nyckeln i dörrlåset kärvade det tidigare att vrida för att låsa / låsa upp, men det går lätt nu. Men nyckeln har fastnad i låset, det går inte att dra den rakt ut trots att allt löper så lätt! Den sitter helt fast i låset, men går att vrida lätt.

Det känns som att något gått sönder eller hamnat i kläm inne i låscylindern. Den kärvade ju, så jag var tvungen att använda viss kraft (även om jag tyckte jag var försiktig) för att kunna vrida nyckeln.

Har jag råkat dra sönder något? Har någon annan råkat ut för samma sak? Mig har det aldrig hänt tidigare, och jag har ju ändå haft rätt många olika BMW under många år nu. Jag ska prova att smörja ännu mer, men hur gör man annars för att få ut eländet - om det inte hjälper att smörja ännu mer?
Det kan vara lite kinkigt, och i värsta fall kan de lättflytande "oljan" skapa friktion i stället för tvärtom. Mest då i fallet med låscylindrar där små låspinnar skall löpa i vinkel mot nyckelns kanaler eller sågtänder. Det finns säkert en anledning till att det finns speciell låsolja som funkar bäst där.
Stämmer säkert att WD40/CRC 5-56 innehåller mest fotogen och liknande lättare kolväten, tillsammans med andra tillsatser och slutligen lite luktämne för att skapa en "doftsignatur". Det senare är inte oviktigt för försäljning och marknadsföring, varken i sprayer som dessa, eller i motoroljor mm. Nån som minns doften hos BP Visco Static..?

Det värsta är dock att det nämns om el och fuktskydd osv på burkarnas text, och oräkneliga är de som saboterat sin elektronik med 5-56. WD40 är lite bättre och lämnar inte lika feta restprodukter men inget av de båda skall ens komma nära elektronik, knappast ens elprylar eller reläer osv heller..

Har faktiskt lossat lite rostiga muttrar och annat nyligen med WD40, funkade mycket bra.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag kom på att jag faktiskt råkade ut för något liknande på min numer sålda gamla Mercedes för några år sedan.

Där smorde jag upp låsen med låsolja och körde in nyckeln i bakluckans lås (kombi).
Då nöp nyckeln fast och satt rätt hårt - efter lite ruckande och mindre våld genom att dra den rakt ut lossnade den. Det kan ha varit något som kärvade fast i låset och låste fast nyckeln - oljan som var på nyckeln var rätt "guckig", såg ut som det var salt eller kalkaktiga hårda avlagringar i form av små flagor - kanske var smuts och/eller gammalt stelnat fett.

Så jag skulle fortsätta rucka på nyckeln och dra den rakt ut även lite hårdare.

Det borde väl gå att lossa kolven helt om du bara kan öppna dörren!?
Har aldrig gjort det själv men det borde väl gå att hitta något klipp på nätet eller liknande...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Su
58
Sukke
BMW 320D -16
Testa att knacka i bakkant på nyckeln samtidigt som du försiktigt drar den rakt ut. Detta funkade för mig när ett lås på min mc kärvade.
Hälsn. Per
Tack för alla era bra tips kompisar! Jag åkte ner till verkstaden och lånade lite tryckluft. Svårt att komma åt dock, då nyckeln satt fast i låset och hindrade munstycket. Men efter att ha dränkt in med ännu mer WD40 och sen blåst tryckluft in i låset så fick jag ut nyckeln efter tio minuters lirkande!

(och 4300 svordomar) :)
Litiumfett, är det bra i lås? Det ska ju vara fuktbeständigt har jag hört någonstans. Tänkte smörja bakrutetorkarens spindel med det också.

Feltema har en spray för 45 kr, och även propelleraxelfett och marinfett. Swedol har också en massa. Würth vet jag inte var det säljs eller vad det kostar?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Würth är en butik :)

Länk
Tack!

De vill att man ska "logga in" för att se priser eller handla, så de går bort av den anledningen. Jag tycker det är jobbigt med ställen som är "hemliga" och inte vill berätta vad saker kostar och köper hellre någon annanstans då.
Detta är nog rätt produkt : Länk

Finns för runt 110:- på nätet
Tack, verkar vara rätt grejer.
Här kan man kolla på innehållet i Assa låsspray. Förutom drivgasen (typ gasol) så verkar det vara en slags paraffinprodukt (isoparaffin), säljs även under handelsnamn Soltrol i produkten.
Länk
Läser man i reklambladet från Assa så får man inte smörja med någon oljeprodukt...
Jag har sett litiumfett i låssammanhang, har själv använt det någon gång utan problem.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.