AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.595

E46 rycker vid körnig 80-100km/h

mr
10
mr_virta
320D Touring -01
Har problem med min diesel 320d -01 E46 manual 30 000mil. Det är så att den rycker som en automatväxlad vid viss hastighet värst 80-100km/h, använder jag farthållaren i desa hastigheter blir jag nästan åksjuk. Har även en ökning på förbrukningen ca 1l/ 10mil, den har också börjat att ryka svart när jag trycker på gasen samt att avgas värden har blivit mycket sämre vid bilprovningen (hög halt obrändapartiklar). Den ger inga felkoder. Tar ingen olja.

När jag för ett tag sedan drog ett släpe efter bilen tyckte jag märka att det är när "turbon" börjar och slutar hjälpa till som det rycker.

Har rengjort EGR som jag tyckte gick aningen trög.

Vad kan det vara för fel?
Bl
5
Blohme
320d 2002/07
Hej, med all säkerhet är det spridarna som behöver ses över. Är det fel på turbon ryker det blå rök med avgaserna. Fick byta mina på 22000 mil en riktigt dyr historia. Ca 12-14 tusen.
mr
10
mr_virta
320D Touring -01
Har lite svårt att tro att det skulle vara spridarna. Det är som att övergången när turbon börjar och slutar hjälpa till som det rycker, känns lite som trycket släpper för snabbt och det har även börjat att höras ett knorrande ljud några sekunder efter turbon slutar hjälpa till. Gick genom alla vakumslangar igår och de såg okej. Vad är det som reglerar trycket i vakumslangarna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.