AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.556

Polera med "proffsgrejer", är inte svårt:)

Polerade min bruxis (Passat -96) med "proffsgrejer" (Menzerna FastGloss400, SuperFinnish 4000, har även PowerFinnish 2500 me orkade inte köra TRE gånger). Använde mig av en gul "hård" trissa till FG, och en mjuk grå till SF. Som sista steg lade jag på Biltemas hårdvax för hand. Blev mycket bra, inga polerrosor alls, o lackel är mycket ren o blank. Nästa steg blir att våtslipa HELA bilen med 3000 papper o köra alla tre polermedlen efter varandra, men det får bli nästa gång. Våtslipade bort lite märken efter fågelspill, omöjligt att se de numera:).Körde med en Flex maskin, roterande.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Du tog inga bilder före och efter polering? Hade varit intressant att se. :-)

///BMW - Was sonst!
Nej bara 2-3 efter precis nu...Det fanns mest tvättrepor o "polerrepor" efter handpolering på bilen, samt några grövre repor på ena framskärmen, som numera bara syns från en viss vinkel...Jag är nöjd, så här blank har bilen aldrig varit. Körde riktigt hårt med FG, tills allt polermodel var helt förbrukat av trissan, körde på samma vis med SF, men den mjukare trissan "högg" mer, kommer köra en medium nästa gång. 1200 varv med FG och 1600 varv med SF, 4 timmar per medel...
Länk Länk Länk
Visa användare
789
johmei
335i E92
Är Menzerna "proffsgrejer"?! Jag som glad nybörjare körde det direkt. Tycker det var lättarbetat och bra. FG400 var dock betydligt grövre än vad jag har började med. Kanske skulle skaffa mig något mer avverkande. Tyckte du den var väldigt aggressiv? Gav den ändå hyfsad shine som Menzerna hävdar?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Menzerna är i allra högsta grad proffsprodukter, likaså 3M, Scholl och Rupes. Jag har rekondat en grannes XC90 -03 de senaste dagarna och körde först hela bilen med FG400 och vit pad (rätt aggressiv combo alltså) och sedan SF4000 med gul pad. Den blev riktigt blank, fick inte bort riktigt alla repor men det mesta i alla fall.

/Masten
FG400 var ingen fara att jobba med. Jag körde på rätt hårt. Tog bort det mesta utom några får riktigt djupa repor, men dessa syns numera bara i en viss vinkel. FG400 ger utmärkt glans, är man lat kan man lägga vax direkt efter är min gissning. Nästa gång kommer jag köra alla tre medlen med hård pad, eller möjligen att jag kör SF med medium pad. Den mjuka (gråa) paden var inte optimal (HEX mönstrad pad, sjöng om den formligen...)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.