AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.703

318i E90 drar olja / motorbyte

at
6
atno
318i 2006
Så nu har jag haft min BMW återigen!
Lämnade in bilen på service och totalt fordonskontroll enda som upptäcktes var läckage på oljetrågspackningen.
Lämnar in den på ett svindyrt packnings byte, får tbx bilen och tycker den luktar mer olja än någonsin å börjar dra ordentligt med olja. Lämnar återigen in bilen på fordonskontroll där man som jag befarat konstaterar ventiltätningarna och man ger ett pris påslag minimum 30'000kr.

Känner mig lite skeptisk och ringer runt olika verkstäder och alla uppger kolvringarna som boven i dramat, och ger ett pris förslag på 35'000 för ett motor byte med en begagnad motor som gått 7000mil.

Bilen ifråga har gått 10000mil vilket känns helt sjukt att de felet ska komma nu. Nån fler än jag som drabbats?
Ni
966
Nip
320i-04
Madre mia, låter hysteriskt.

Har du haft den hela vägen - eller är det import t.o.m?

Tänker mätarmanipulation.

Är det ens teoretiskt möjligt att misshandla en såpass ny bil så hårt. Körning utan olja då - nästan.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Att en bil luktar olja efter ett packningsbyte är väl inte så konstigt? De har ju kladdat runt i motorn?

Det är väl däremot i sak fullkomligt självklart att det går att misshandla en 318 så hårt att den börjar dra olja vid 10 000 mil? Var har du haft den inlämnad? Själv är jag nämligen alltid lite skeptisk till verkstäder som "vet" vad problemet är innan de tittat på bilen.

Har bilen gått mer än 10 000? Det där med motorbyte är jag ännu mer skeptisk till, då får du ju en motor som du inte vet någonting om.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilken verkstad är den inlämnat hos?
Hur kom de fram till ventiltätningarna?

Hur långt kördes bilen innan det konstaterades att "den drog ordentligt med olja"?
Hur mycket är "ordentligt med olja"?

Vilka verkstäder föreslog kolvringarna?
Hur kom de fram till den "diagnosen"?

Att bilen luktar olja direkt efter ett packningsbyte kan mycket väl bero på att verkstaden inte gjort rent motorn ordentligt på utsidan efter jobbet.

Fick de dit packningen rätt? De kan ju monterat den fel så den läcker mer än innan...!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
En redig motortvätt, lägg sedan en kartong under den när det värsta vattnet droppat av. Har du tur är det ett läckage som gör att det droppar/luktar olja.

Om det är kolvringarna skulle jag först testa WD-40 metoden, därefter tjockare oljeviskositet.

Du kan ju inte betala 35 loppor för en ny motor efter 10" mil, det är ju helt oacceptabelt!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är det E46 el. E90 ? bör vara N46 motorn på 150 efterföljaren till N42B20 som tidigare satt i 318 E46
Motoreländet lutar så högersidan på oljetråget blir ständigt utsatt för "oljetryck" har jag noterat speciellt när man har maxnivå.
Det finns fler än en källa för oljeläckage tex där oljan droppar direkt ned på katalysatorerna och det är vakummpumpen för bromsservot i bakkanten på motorn och det kan ryka rejält när kattarna blir varma.
Dessutom kan slangen till oljereturen mellan vevhusventen och oljestickröret gå av, dess plastslangar blir hårda och bräckliga av tidens tand och värmen och har man rotat runt med tråget är man tvungen att röra detta. Oljeförbrukningen kan kanske bero på läckage lika gärna.
Fråga mig inte hur jag vet :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ska väl tillägga att hitta en begagnad N42 motor i Sverige fanns inte att uppbringa kanske är lika illa med N46 ? Fick köpa från UK till mycket bra pris ink frakt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
En kollega fick samma/liknande problem med sin 318i E90 efter 8000 mil. Den byttes på maskinskadegarantin (som tur var). Hans motor var dock "orörd" när den rasade.
at
6
atno
318i 2006
Ska försöka besvara alla svar.

Bilen är svensksåld å det finns fulldokumentation och självklart är den fullstämplad i service boken. Så 10'000 ärliga mil är de allt, eller 10'230 mil för att vara precis. Såklart att detta ska upp komma 230mil efter att maskinskadan gått ut.

Och när jag säger att den drar mycket olja så menar jag 1L på 100mil.

Och bilen är absolut motortvättad och bilen har inget synligt läckage. Däremot noterade både jag och min far att de rök från avgaserna så jag bad verkstan (Ivars bil Östersund) att kolla på de. Har 2st kompisar som hade samma symptom på sina Audi's (2008, 2010) och även dom vid 10'000mil och där vart det byte av kolvringar, dock tog Audi det hela som goodwill, men BMW imponerar inte på den fronten kan jag säga.

Som sagt Ivars säger ventiltätningar men tidigare erfarenheter om man nu kan översätta det till Audi är kolvringarna. Men Molins (BMW Sundsvall) och Lindholms (BMW Umeå) säger även dom kolvringarna utan att tveka pga tidigare erfarenheter.

Kostnad endast för att lyfta toppen på en BMW verkstad är 14'000kr sen är vi uppe i 25'000kr + material ifall det är tätningarna. Och byte av kolvringar ev kolvar är dock så pass dyrt att de är bättre att byta motor. Och oavsett alternativ ovan så är motorbyte det bästa alternativet då man absolut säkert vet att man kommer ifrån problemet + 6mån garanti så man hinner hitta sig en ny bil.

Tycker detta är helt jävla bedrövligt, när man köper en BMW förväntar man sig faktiskt att den ska hålla, har även fått repa bakvagn, styrleder + packning mm för 17'000kr. Och bilen har absolut inte gått hårt sen jag köpte den vid 7500mil.
Ni
966
Nip
320i-04
Borde inte enkelt kompressionsprov visa något av sagda problem?

Och sedan efter nedlagd förmögenhet och det inte var felet, vem tar ansvar för det?

Vad är marknadsvärdet på bilen idag - 50 000?
Det är ju absurt att lägga dom pengarna på reparation som du föreslagits.

Repa bakvagn för 17 000, vad är det för verkstäder undrar man alltmer.
Ni
966
Nip
320i-04
Kommer alltmer att tänka på när jag flyttade till stockholm och givetvis fick bilen stulen inom en vecka. Någon skitunge som inte hade pengar till taxi hem efter en kväll på stan eller liknande.

Funderingar jag fick var - vad har bilen varit utsatt för?
Har dessa skitungar kört full gas på ettan hela vägen hem?

Den typ av funderingar - som man kan dras med kostnader för som inte täcks av stöldförsäkring.

Jag sålde bilen efter jag fick tillbaks den.

Denna 318, har den varit stulen är tanken?
Övervarvad 7000 varv hur länge som helst.
Dumpad i en sjö?

Gör kompprov och om det är felfritt gör inga av dessa förslagda åtgärder. Borde vara något annat.

Kan fatta hur mycket det svider - all sympati.
at
6
atno
318i 2006
Precis har lurat på det själv, men visar de inte då på kolvringarna så står man där ännu mer handfallen. Och verkstan står ju såklart inte för reparationen om de inte var felet.

Marknadsvärdet ligger på ca 100'000. Funderar på att köpa en BMW 525i 2007 och framåt, nån med erfarenhet som vet om de är nått att satsa på?

Har även en VW med 7000mil på mätaren, tankat å servat 2gånger snart 3 de e vad jag kallar riktig kvalite, å vad jag minst väntar mig från BMW men icke!
at
6
atno
318i 2006
Aldrig stulen eller övervarvad under min tid iaf. Kan ju såklart inte svara Hur de varit innan, dock äldre herre som hade den innan å köpte Suzuki så de säger ju lite om tidigare ägaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.