|
|
|
|---|---|
| Som rubriken, har skruvat lös diffkåpan och tömt oljan, vet ungefär vars de ska svetsas, men har nån en bra bild kanske så man ser lite mera exakt? Finns flera bilder ute på nätet som är felsvetsade därför jag vill ha en rätt utförd svetsning på bild! Svetsar dagligen på jobbet med pinne så de är lugnt! Tänkte plocka lös drivaxlarna pga värmen som blir(dom tappar ju härdningen) men svetsar lite åtgången istället så de inte hinner bli så sjukt varmt och låter den svalna mellan svetsarna! | |
|
Som vanligt ger ca 2 sek sökning på Google (tex AGAdiff) en del hjälp. Visserligen en Volvo men det ser likadant ut i en BMW-diff. Länk 7 sek ytterligare sökning borde resultera i träffar om BMW Per L |
|
| Det viktigaste är att svetsa fast dreven i diffhuset. | |
| Per jo vet de men velade bara få de bekräftat att de är rätt av proffs och inte epaburnare:) Nå iaf har svetsat och de blev bra, men råkade spilla ut oljan som skulle användas, enda jag hittade var 75w90 mobilube! Går de bra att köra på den i diffen, flera bekanta som sa att den skulle passa men vetifan om man törs köra vidare med den? | |
|
Gällande hållbarheten så tror jag ditt oljeval är av mindre problem. Återigen, en googling ger dig följande länk: Länk Står inget om AGA diffade bakaxlar, du bör nog söka vidare efter någon annan olja. |
|
|
Skulle gissa att det är två saker som är viktigast: - att inte få svetssprut på lager och kuggflanker när man svetsar - att använda samma typ av olja som diffen skall ha. Tex HD. Viskositeten tror jag är mindre viktig när man redan har "förstört" diffen genom att svetsa i den. Per L PS! Om TS skall hitta en olja som leverantörerna rekommenderar till AGA-diffade differentialer så får han nog leta resten av sitt liv! |
|
|
Kanske det är någon som inte vet vad en AGA-diff är för något! Benämningen har säkert uppstått när ett gäng bilentusiaster stått ock skrutit om sina bilar. Man har säkert berättat om olika dyrbara tekniska differential-"spärrar" som sitter i sina bilar och då har Kalle berättat att han har en AGA-diff i sin bil. Han ville inte berätta att han helt enkelt hade svetsat ihop diffen och då fått en 100% differentialspärr. AGA är och var på den tiden benämningen uppstod ett välkänt företag i gassvetsbranschen. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.