AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
47.681

Extraktorrör!

Sida 1 av 3
krukan6
Nån som har ett sådant monterat på en 328i eller liknande? Är det nån vits eller bara bortkastade pengar? Vad kostar de? Vad skall man tänka på om man skaffar en sån?

bmwtouring.hogdata.net
Ki
99
Kimpa328
328 Touring -96
Har monterat det nyligen. M3 grenrör (2800.- beg.)

Det råder lite delade meningar om effekten men tycker min har blivit "slö". Men går helt klart bättre

Jag hade kombinationen Extractor, M50insug, Kat.ersättare. min vridkurva har blivit lägre men längre

Har nu bytt till orginal kat med bättre resultat än med "röret". Har även chippat bilen hos JWR

Nåt att tänka på är att linda grenröret. Mitt motorrum blir j#vligt varmt, nästan så att man kan koka ägg i spolarvätska behållarn, ångrar att jag inte lindade mina rör

Kimpa

15.09 på 402m

krukan6
Den har blivit "slö" men går bättre?
Vad menar du med det?
Angående att montera M50 insug istället för original. Är det märkbart tycker du?

bmwtouring.hogdata.net
den har säkert blivit slöare på lägre varv men du kan dra den längre på väglarna
så du kännar ändå på prestanda

Dom 3 B:en---------------
-Bemmer,Brännvin,Brudar-
----M-Power------------
Garett the best a man can get
DC-Hub Ask Fore The IP
FtpServer Ask Fore The IP
The RavenRacing--
-----------///M
Ki
99
Kimpa328
328 Touring -96
krukan6: Insuget ger ett annat vrid. Tappar nog 328:ans normala bottendrag men vinner nog ändå.

Jag har kört mot en helt orginal 328 Touring
(Rödljus race).
Redan vid ettans växel så hade jag en billängd.Och avståndet ökade hela tiden
Detta efter alla modifikationer.
Insug - grenrör - chip - öppetfilter - org.kat

Jag märkte mer skillnad av grenröret än vid insugs bytet. Grenröret kräver höga varv helatiden

Kimpa

15.09 på 402m

krukan6
Kimpa: hur många mera HK och vilket vrid tror du ligger på nu då? Hur många kronor har du lagt ut på detta?

bmwtouring.hogdata.net
Ki
99
Kimpa328
328 Touring -96
Har ej bänkat än men har tänkt att "mappa" och bänka

gissningsvis så tror jag att det är ca 220 hk
Detta är siffror helt tagna från luften, ett chip brukar ge en 15hk sedan har jag byggt på lite till

Pengarna !!
Insug och grenrör köptes begagnat här på BMWpower
Insug 1000.- , Grenrör 2800.- , Luftfilter 1200.- (inkl. avskärmning), JWR Chip 1500.-
Avgas sys. Ferrita ca 5000.- från kat.(finns billigare)

PS ! grenröret passar rakt på motorn men inte på avgassystemet. Nya pakningar till grenröret kostar ca 150.-/st*6 plus att svetsa nya fästen på katten

Kimpa

15.09 på 402m

Ki
99
Kimpa328
328 Touring -96
Glömde !!

Har en del bilder om du vill göra liknande ingrepp

Kimpa

15.09 på 402m

krukan6
Tack för tipsen!

bmwtouring.hogdata.net
> kimpa328 Har du bromsat bilen (motorn) efter chip och fått bättre värden??
Hittade en gammal intressant tråd som jag tänkte ta upp på nytt. Min fråga är om Kimpa328 finns kvar här och om han/du har mappat om motorn i så fall?? + att jag är hemskt intresserad av de bilder som ska finnas då jag ev är lite sugen på att göra ungefär exakt det han har gjort nämligen byta insug (M50), M3 grenrör, Luftfilter, Avgas sys Ferrita samt byta chip/mappa om.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Är det hemskt lönt att ha extraktor och allt de där utan trimkamaxel ? har liksom fått klart för mig att den bästa kombinationen är liksom

Kamaxel , Extraktrör , Sportavgassystem

tar man bort kamaxeln är det hemskt lite effekt det ger och har man bara kamaxel och original rör , avgassystem så ger det inte heller så mycket !

Sen om man nu har köpt alla 3 beståndsdelar så är mappning det ultimataste jäntimot chip... bara ett tips ! rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar !

/Mvh Göran
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Nja. Beror ju lite på. En M52B28 mår ju tydligen riktigt bra av ett M50B25-insug. På med ett sådant, andra kammar, extraktorrör, filter, sportavgas (med kat) och mappa sedan. Det borde göra en hel del.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Tjenare grabbar, sitter här och tittar på mina extraktor grenrör och insug och racekat nu...

Kan ju säga att innan den 31/5 ska detta vara monterat.. Jag skall även innan och efter modden räkna ut drivhjulshästarna i bilen med hjälp utav en G-tech mätare... Skall använda samma g-tech båda gångerna...

Då får vi se om det blir någon skillnad.

Skall även ordna ett chip men inte ett standard chip för då kan jag lika gärna köra original..

/Fidde766
Vill du inte köpa en trimkam (insug) billigt också?

Mvh
Patrik
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Tar upp tråden igen och undrar om det blev någon skillnad?
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Strunta i sugtrim, dyrt per hk!

Sats på turbo från början istället!

Beg turbo, typ TD04-19T ca 2000 kr
Beg extraspridare ca 200-500 kr
Beg Intercooler ca 1000-3000kr
Bygg eget grenrör, meterialpris högst 1000kr
Div tryckrör och annat 500 kr
SMT6 Piggyback styrsystem 3500kr nytt
Svarva kolvarna till 8,5:1 i komp

Ladda 1 bar, plocka ut motorns dubbla standardeffekt, betala 7500-9000 kr!

Länk <---- Mitt BiTurbo-projekt!
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
^ -Alla kanske inte vill åka överladdat....

Mvh
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Exakt. Turbolagg när man minst anar det är inte alltid välkommet.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Alla har inte möjlighet till en så pass avancerad operation som turbokonvertering... + ett jevla meck varje gång de ska besiktigas.
Go
110
Gogo
528iM e39 -98
Hur går det med alla trim, såhär ett tag efter snacket!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.