|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Köpte nyligen min första bmw, en 325i e46 -01. Den går fint och rakt när man kör på tex nyasfalterad väg. Men om det är lite spårigt eller gupp och hål måste jag hålla hårt i ratten. Annars känns det som jag ska hamna i diket. Förra ägaren snackade nåt om att det var dom breda däcken som gjorde det, och han har även gjort hjulinställning nyligen. Jag tänkte inte så mycket på det i början. Sen läste jag här på forumet nånstans att en bmw skulle ligga så fint på vägen även om det var spårigt och då började jag fundera. Någon som vet vad det kan vara? | |
|
Hej Breda däck gör bilar spårkänsliga. Hur breda däck har du? MVH E |
|
|
Hej skalbagge! Låter lite lustigt att de skulle spår så mycket efter en hjulinställning. Har du kvittot på när hjulinställningen är gjord? Vet du om några leder (styrled/Spindelled) eller bustningar är byta efter hjulinställningen? Man ska alltid gör en hjulinställningen om man byter dessa delar. En fråga hur breda däck kör du med? Kör själv med 235 fram och ja de kan spåra endel men inget märkvärdigt //Markus |
|
|
Tack för svar! Det sitter 225 fram och 245 bak. Hjulinställning gjordes 28/05 i år, efter det har det inte gjorts nåt efter vad han sa och kvitton som finns. Blev lite orolig men jag kanske bara måste vänja mig? |
|
|
Vissa däck är mer spårkänsliga än andra. Vad är det för däck? Fel lufttryck kan också göra bilen mer spårkänslig. Vad har du för lufttryck? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fram sitter det Bridgestone, och bak Firestone (firehawk?) Länk - lite halvkassa bilder. Lufttrycket har jag ingen koll på, hur mycket borde man ha? |
|
|
Att blanda olika däckfabrikat och/eller modell brukar tyvärr leda till spårkänslighet på BMW i allmänhet och BMW med bredare däck i synnerhet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Skalbagge! Följde de inte med ett protokoll? Från verkstaden där hjulinställningen gjordes. Ska de gör i alla fall, där står de i fall dom har fått alla vinklar rätt. Sen är de ju så att man kan "flytta" på inställningen om man råkar köra i mot en trottoarkant eller liknade lite för hårt //Markus BMW - When driving comes to life |
|
| Ok, tack! Det ska jag tänka på nästa gång jag köper nya däck. | |
|
Min bild allmänt är att E46 har lite väl stor återmatning från hjulen till ratten - därav är det vägen som styr bilen, om man inte håller emot. Rallyförare gillar nog det - att de känner vägen. För oss övriga kan vi vara utan. Jag har dock förlikats med att så är fallet. Har gått ned från 225 till std 205 och märker just ingen skillnad i det avseendet. Kollade på E46fanatics.com och det fanns lite dämpare med olika tröghet eller hur det var. Märk att USA-marknaden hade lösare styrning än Europa från början. Så våra Europeiska har trögaste vid leverans om jag förstod det rätt. |
|
|
kolla dina bussningar i länkarmarna fram och där bak. alla 4 glappade på min bil. främre är bytta och bakre är beställda. skulle tro att du har exakt samma fel MVH |
|
|
Håller med Crille88. Kollas av bussningarna,i synnerhet de vid framvagnen som sitter på undre länkarmarna,nedre-bakre! Dessa ger exakt det fenomen som beskrivs. Och beträffande däcken så är "Eldstenarna"(Firestone) däcken de sämsta skitdäcken jag någonsin haft på en bil! Sliter ojämnt och ger väghållning som påminner om trollkonster ;) |
|
|
Fått liknande på min nu igen. Ny bytta däck för 3 dagar sedan. Blir nya bussningar igen som Crille88 nämnde. Kört c:a 5000 mil med dem som sitter på (powerflex). Ang luft tryck kan du ösa i Fram 2,6-2,9. Bak 2,8-3,1 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.