AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.237

Uppdatering av chassi

Sida 2 av 2
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Äntligen har jag fått alla delar, men...fick bara en bussning till dragstång. Jag var under intrycket att man fick 2 när man beställde följande -> Länk

Men det verkar som att det är styckvis man beställer dessa. Surt. För nu får jag lägga en till beställning på en av dessa och vänta en vecka till och pröjsa frakt igen. Inte var den bussningen billig heller. Suck...
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Update.

Hörde av mig till Wagner Auto och det var tydligen en miss de hade gjort. Det ska vara 2st. De skickar den andra.

Wagner Auto har grym service. Samma dag som jag lade beställningen så hörde en säljare av sig och påpekade att jag skulle hört av mig tidigare då jag lagt en så stor order för då hade jag kunnat få ett bättre pris. Men han påpekade att jag skulle höra av mig nästa gång jag beställde så skulle de ordna bättre pris för mig. Det kallar jag service. Vilket svenskt företag skulle göra så?
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Nu har jag kört med ett "uppdaterat" chassi i en vecka. Grym skillnad! Trodde ärligt talat inte att det skulle kännas så mycket. Mitt klapprande ljud försvann och bilen känns tight.

Nu är även nya H7 och Xenon beställda. Ska även försöka göra något åt de matta framlyktorna. Men det kom annat i vägen, nedslag på besiktningen på rostiga bromsrör. Har haft bilen sen 2010 och var medveten om att den var gammal redan då. Är det nu alla "problem" kommer avlösa varandra? Den har rost här och var som jag skulle vilja åtgärda och dessutom börjar underredet uppvisa rostfläckar här och var. Hasplåten saknas, vilket någon föregående ägare har tagit bort. Verkar vara vanligt på E39? Men hur långt är det värt att engagera sig i en gammal bil?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Härligt!

Bytte du prylarna själv eller lämna du in för byte? Om du lämna in, vad fick du pröjsa? Är också nyfiken på vilka delar du tyckte gav största nytta att byta men det kanske är svårt att avgöra om mkt byttes samtidigt. Är nyfiken då jag själv undan för undan kostar på den gamle lite underhåll. Har själv bytt bromsar runt om, pendelstag fram och bak, dragstänger (eller vad de nu kallas) fram, samt nya däck och hjulinställning. Ganska snart tänkte jag byta resten av lederna i framvagnen sen får vi se hur det blir med bakvagnen och stötdämpare etc.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Den fortsatta diskussionen passar din egna tråd bättre. Men kan svara angående vad jag bytte här.

Bromsar runt om, pendelstag fram/bak, bussning till k.hämmare fram, bussningar till dragstång höger/vänster, dämpare runt om, fjäderbenslager runt om, dämpare till bakluckan, bränslefilter, oljeservice. Jobbet gick på 5000kr hos en mek som min far känner. Vet inte vad BMW eller annan större kedja typ MECA/Mekonomen skulle tar för arbetet, men troligen bra mycket mer än 5000kr. Allt detta gjordes samtidigt, så han hade bilen några dagar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.