AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.236

Uppdatering av chassi

Sida 1 av 2
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Hej.

Är i tankarna att fräscha upp en rad detaljer på bilen. Men vad exakt är det jag ska ha? Finns det en vänlig själ som skulle vilja guida mig genom detta?

Luftbälgar bak behöver bytas, ska jag även byta fjädrar bak? Tänkte även byta dämpare fram, ska jag även byta fjädrar? Något annat i samband med detta? Fjäderbenslager?

Vad mer behöver bytas? Länkarmskit för framaxel/bakaxel? Diverse stag etc.

Bussningar?

Tips på bra tyska reservdelssidor som har allt jag behöver. Och vad de olika delarna heter på tyska.

Bilen i fråga är en E39 525i Touring 2001 med m-paket
E34_Robert
Kan inte hjälpa med delar men med tips.

Finns en bra sida jag använder mig av när jag söker delar, Länk

Sen söker jag med hjälp av art.nr på Schmiedmann.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jag har samma bilmodell och har samma tankar som du.

Har nya Bilstein B6 dämpare och HR-fjädrar som jag får monterat på onsdag. Har du en touring med nivåreglering har du inga fjädrar i bak.

Länkarmskit fram och bak har jag beställt från Claus Autoparts men avvaktar montering tills dämparna är på plats.

Utöver detta blev det nya skivor och belägg runt om samt nya däck :)
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Nu har jag hittat och skrivit upp dämpare och det som hör därtill. Vidare ska jag renovera mina strålkastare framöver och även byta skivor/belägg bak.

Finns det annat man ska göra i samband med dämparbyte? Pendelstag? Bussningar? Vilka bussningar är det som är mest utsatta som man skulle kunna se över? Har ett kluckande ljud från framvagn vid ojämnt väglag.

Vidare är jag lite fundersam över termostat och vattenpump. Min bil är en 2001 med snart 19000mil. Förra sommaren byttes alla remmar då de inte såg så roliga ut. Bad samtidigt meken att se över spännare och vattenpump och byta om det behövdes. Enligt honom kändes allt "tight" och helt OK. Men här på AP så verkar många byta oavsett. Till saken hör att jag ägt bilen sen den gått dryga 15000mil. Så jag känner inte till historiken exakt och vad som har gjorts. Hur göra?

En annan sak jag funderar över är kedjespännaren. Har letat men inte hittat någon info. angående just min motorgeneration. Verkar hursomhelst inte kosta så mycket är det något som behöver göras?

Fyll gärna på med billiga förslag, men ack så viktiga.
Jag tror det finns två olika filosofier för vad man ska byta:

1. Det som går sönder, eller är slitet.
2. I förebyggande syfte, innan delen hunnit bli dålig.

Skillnaden är väl hur mycket pengar man vill lägga ner, hur pass tip-top man vill ha bilen.

Ofta beror vibrationer i ratten på dåliga bromsskivor - man hör ofta "nu har bromsskivorna slagit sig igen!" -- men det beror lika ofta på dåliga bussningar i del 5 på den här bilden:

Länk

Det är det största, grövsta staget (ca 40-45 cm långt) och den bakre bussningen brukar slitas ut. Man behöver inte byta hela "dragstaget" / "tryckstången" som den ofta kallas, man kan byta enbart bussningarna.

Yttre styrstaget glappar ofta.

S.k. "pendelstag" (de små som håller fast krängningshämmarna) slamrar ofta när de är slitna.

Bra stötdämpare gör under för hur fin bilen känns på vägen. Dämparna på min E39 540iAT är inte så kul, även om de inte är "slut". Jag har själv beställt Bilstein B8 runt om till min, återkommer med rapport.

Det som lönar sig i samband med byte av stötdämpare fram, är att passa på att byta fjädrar (antingen om de gamla är i dåligt skick, eller du vill sänka/höja bilen). När man byte stötdämpare måste man nämligen komprimera fjädrarna, så det är smidigt att passa på att byta dessa samtidigt.

Bak har du inga fjädrar om du har nivåreglering (som någon annan påpekade).

Jag bytte skivor och belägg, inklusive handbromsbackar och slitagevarnare i vintras. Jag köpte fabrikat Meyle till mycket bra pris. Har för mig 1200 för framaxel och 1300 för bakaxel (både skivor och belägg). Jag är jättenöjd med dem, och priset är verkligen bra.

Sajter: ebay i Tyskland, www.ebay.de är väldigt bra.

Vad gäller märken, så gäller oftast att undvika de billigaste alternativen. Men även att undvika de dyraste, om du vill ha valuta för dina pengar. T ex så säljer BMW Sverige M-stötdämpare för 14600 kr, medan man kan köpa Bilsten B6/B8 (som vad jag förstår klassas som högre kvalitet) för ca 6000 kr på ebay.de. Dvs, det blir 2.5 ggr dyrare att köpa BMW original, och kvaliteten blir sämre (men såklart ändå jättebra).

Stötdämpare: Bilstein, Sachs, Koni, Boge, Meyle.

Fjädrar: HR, Eibach, Lesjöfors

Bromsar: ATE, Textar, Mintex, Meyle

Länkarmar: Lemförder, Meyle HD.

Vad gäller bussningar så har jag sett flera säga att hårdare bussningar (typ powerflex) slits alldeles för snabbt, där rekommenderar jag original eller motsvarande.

Ordlista:

stötdämpare - stossdämpfer
fjädrar - feder
bussning - buchse
bromsar - bremsen
bromsskivor - bremsscheiben
främre - vordere (eller VA)
bakre - hintere (eller HA - hinter achse)
bärarm, dragstag - Querlenker Integrallenker
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Tack för hjälpen. Ska studera detta. Kollar mycket på eBay.de . De dämpare jag hittat är Sachs och fjäderbenlager av bilstein (de var något billigare än Sachs). När det kommer till bromsar så kör jag på Zimmermann.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Ja juste. Har bytt skivor o belägg fram och mycket av vibrationerna försvann. Dock är det fortfarande vibrationer som kommer o går. Inget ihållande med andra ord verkar komma helt sporadiskt.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Kollade på länken du hade, märkte att det gällde E39 540i. Jag har en 525i.

Hursomhelst så är det nr5 du menar på denna bild Länk
och även nr11?

Här pratar vi nr6 pendelstag? Länk
Och även nr2 har jag fått höra.

Hur är det med bakvagnen? Vad brukar slitas där?
Japp, bussningen är nr 5 på bilden. Mitt råd är att lyfta upp bilen så hjulen hänger fritt i luften och sedan bända med en kofot för att hitta glapp. Bärarmarna, nr 11, ger sig ju också med tiden.

Styrleder, 5 och 6 på denna: Länk
da
527
dallev79
525iM Touring -01
När jag ändå ska uppdatera så mycket, så får det bli nya fjädrar fram oxå. Men problemet är att jag inte hittar passande fjädrar. Har finkammat nätet och forumet utan resultat. Fjädrar jag hittar är till " standard fahrwerk " eller sänk fjädrar.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Finns det ingen här som har bytt sina fjädrar på sin e39 med m-paket?
Det är lite otydligt vad det är för fjädrar du letar efter -- är det nya M-fjädrar med 15mm sänkning (jämfört med standardchassi) som du är ute efter?

Har du kollat hos BMW?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag skulle byta fjädrar men då original kostade 2500 kr paret så valde jag Eibach fjädrar. Fick hem de för ca 800 kr inkl frakt från tyskland. På min 540 med M-chassi sänkte de bilen fram ca 20 mm, blev mkt bra. Till din bil heter de E2064-120 tror jag (dubelkolla själv på eibach.de) Sen är det bara kolla bästa dealen på ebay!

Jag blev grymt nöjd på min 540 men sexorna har ju en annan framvagn så det kan ju bli lite olika resultat.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
I och med att jag har m-chassi från fabrik så vill jag ha något motsvarande. Trodde det framgick att jag hade m-chassi.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Har redan kollat med BMW. Och visst finns det där, men precis som olaO skriver så vill de ha en del för dom. Tack för tipset olaO det ska kollas upp. Har letat efter bl.a. eibach fjädrar men enbart hittat de som sänker 30mm eller mer.

Vet att BMW:s fjädrar är anpassade efter just mitt chassi. Men hur stora skillnader kan det bli egentligen med ett par från t.ex. eibach?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det står att gjädrarna sänker 30mm men då har man standardchassi som referens. Har man M-chassi så sänker de ca 15mm. I mitt fall sänkte de 20mm men min bil var för hög av någon anledning. Nu är den exakt 15mm under M-chassi.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
dallev, här är en bild på hur det blev på min med Eibach fram. Bak sänkte jag med datorn 15mm.

Länk

St
80
Storfoten
530 XDT - 17
Jag har precis bytt fjädrar, stötdämpare och dragstag på min 530 xi E61, bilen känns som "ny". Riktigt stor skillnad i körupplevelse. De små vibrationerna vid 70-100 kmh och vid svag broms är borta :-)

BMW 4ever
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Jag har nyligen renoverat framvagnen på min e39 med samtliga stag, bussningar samt bilstein b6-dämpare och 40mm kortare fjädrar. I samband med detta gjordes en hjulinställning och så att bilen fick 0 grader toe. Är som en helt ny bil, rekommenderas starkt! Trots att inget var "slut" eller glapp så gjorde det under. Just hjulinställningen gjorde nog massor för styrresponsen, men det är främst för de som kör 535/540 - sexorna har ju så fin styrning som det är.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Har stött på problem. Vilken av dessa två ska jag ha:

Länk

Länk

Jag har ju en touring med M-paket. Är den senare av dessa två till sedan med M-paket eller ska man ha den till touring oxå?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
dallev79, den övre länken ska du ha. Står även Touring i överskriften ;-).
Sådana monterade iakllafall jag på min Touring. Är du fortfarande osäker så gå ut och kolla upp under bilen så ser du dem.

På denna länk ser du tydligare vilka de passar till.

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.