AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.496

Vad innebär induvidual ?

Ul
6
UlfFred
840cia-94E31,540ia-96E34
ett par E28:or 528,m535
Har nyss handlat en 840csi -94 ock är lite (mycket) intresserad av vad just induvidual betyder vore kul om någon kan ge mig lite kött på benen ser även på modellguiden att det inte fans någon csi 94 ......har jag köpt en Bastard ????

Med vänlig hälsning Fred
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
"M GmbH har även en avdelning som heter BMW Individual. Individual har hand som eventuella specialönskemål som kunderna kan tänkas ha, exempelvis speciella lacknyanser, interiörer eller annan utrustning som inte finns i ordinarie utrustningslistor."
Citat: Wikipedia
Individual är som sagts en "specialbeställning", oftast är det bilens kulör och/eller inredningen som inte finns/fanns som standard val. Men det kan även vara som i fallet med min E34, att utrustning plockats BORT. Min bil är beställd med el-rollo till bakrutan, dessa kunde bara fås i kombo med gardiner till bakdörrarna, något som den som beställde bilen inte ville ha. Så för att få dörrsidor UTAN gardiner så byttes dörrsidorna till några utan gardiner, detta gjordes av en avdelning som hette "ZS", o är om jag minns/vet rätt föregångaren till "Individual". Min bil har "individual utrustningskoden" som är S944, däremot ingen Individual-skylt då den kom först lite senare ( bilen byggd november 1993), däremot har den info i utrustningslistan som står under "Individualausstattung" där det står "0944 ZS-Umfang Umruestung bei ZS-I-2: Entfall SA 417"
Så "Individual" kan vara nästan vad som helst, allt från utrustning som plockats bort till massa godis som specialinredning eller vad man nu kan tänka sig, det mesta var/är möjligt det är "bara" en prisfråga...Dagens BMW har ofta något som kallas för "Indivdual" till exempel "Individual tonade rutor" eller "Individual högglans shadowline" osv, Dessa tillval är INTE äkta Individual, det har gått inflation i Individual, ordet har vattnats ur en hel del på senare år...
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Håller helt med Dawwe om att det har vattnats ur, som exempel räcker det med att du beställer en annan typ av däck än vad som är standard!

Med vänlig hälsning Daniel

Länk
Progress through pain
EM: Ja fast det är ju i sanningens namn "äkta" Individual, men det gäller ju att köpa likadana däck hela tiden...Sen kan jag tycka att det är tveksamt att sätta en Individual-skylt på en bil där man endast monterat andra däck än standard.
Då är det värre med dessa sk "fabriks Individual", som tex tonade rutor o shadowline. Det är inte Individual för fem öre, o jag tror inte heller att de bilarna får en "Individual" skylt, men jag antar att de säljer mer när det är "Individual".
Nej Individual hade väl sin glansperiod kring slutet av 90-talet. Min ena E36 är tex lackad i original BMW kulör (Orientblau 317), vilket är en standardkulör till alla E36 utom M3, där kunde den bara fås via Individual. Inredningen är "semi Individual" då den ingår i "Individual collection in BMW standardfarben", men den är smakfull, Sandbeige med mörkbrun överdel av instrumentpanel samt cablucka, tidigare bilar fick ofta dessa delar i svart, o då tycker jag att det skär sig en del, eftersom dörrarnas sidopaneler inte har svart överdel.Ser nästan ut som om ett hop-plock av två inredningar då...
Så här ser det ut i min bil: Länk
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Som svar på din fråga så tillverkades 850 CSI fram till 96, men det finns ingen M byggd 840 utan bara med två olika motorer (M60 och M62).
Oftast när man talar om individual så nämner man interiört resp exteriört och menar färgval och matrerialval

/P
840CSi fanns/finns INTE. CSi fanns bara som 850 med 6-växlad manuell låda. Däremot kan din bil kanske ha fått "CSi-paket" monterat nån gång. En CSi har annorlunda kofångare och "M-speglar".
Ul
6
UlfFred
840cia-94E31,540ia-96E34
ett par E28:or 528,m535
Tackar för många och bra svar ,det finns väl knappt två bmw som är lika kan va det som gör att man gillar bmw.

Med vänlig hälsning Fred
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
BMW tillverkar faktiskt 2-3 bilar om året som är EXAKT likadant specade, och det är i allmänhet alltid 3-serier. Allt berättat av fabrikschefen på BMW-werk 1 i München,
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Jag tror iofs bmw tillverkar fler än 2-3 exakta likadana specade bilar per år...
De tjänstebilarna vi har på jobbet bmw 320d svart el vit så är de flesta likadana då bmw har knåpat ihop ett utrustningspaket för att matcha vårt basbelopp. Och vi har inte utrymme att göra avsteg..
Individual var mer speciellt förr än vad det oftast är idag.

Idag står standard Individualfärg, inredning, trä i den ordinarie utrustningslistan. Vilket är tråkigt även om det kommer speciella bilar än i dag även om det är i mindre omfattning än på 90-talet.

Några exempel på speciella beställningar:

ett antal E34 540iA med EDC III med M5 servotronic, förstärkt fjädring, borttaget mittbälte bak och ytterligare lite förändringar, dessa bilar skickades till Wendler och fick B6/B7 bepansring.

E38 L7 med picknickbord som har ägarens namn ingraverat på Thailändska och Engelska.

E34 540iT/6 med komplettläderinredning i Mexicogrönt + Nubuk innertak i Mexicogrönt och bagageutrymme klätt i mjukt velour i Mexicogrönt.

E34 540iT/6 i Avusblau metallic med M Technic spoilerpaket med kontrastlack, M5 instegslister, röda mätarpinnar, EDC III Nürburgringchassi inklusive servotronic från M5.

E38 740i/6 i Avusblau metallic med dörrhandtag med gravering.

E63 M6 med trä som ägaren skickade från Hawaii.

Så här ser listan utan på en 840Ci/6 E31-94 med både sonderlackierung och sonderpolsterung.

Sonderlackierung "tobagoblau-metallic", wie Schl.Nr.: 256

Z1XX Upholstery
Innenausstattung Komplettleder Nappa schwarz, Ausbaustufe 1
Ausbaustufe 1

Dachhimmel, A- und C-Saeulenverkleidung in schwarz analog E31
Color-Line, wie Schl.Nr. 0490

Restliche Innenausstattung wie bei Leder Nappa schwarz,
Schl. Nr. 0525

0940 Special request
BMW Leichtmetallraeder geschmiedet, 8J/9J x 17, M5-Styling,
Text
Bereifung 235/45 / 265/40 ZR 17, wie BMW 850 CSi

Frontschürze und Heckdiffusor vom BMW 850CSi.

AuÃ?enspiegel vom BMW 850CSi

Tuergriffe vorne "BMW Individual", wie Schl.Nr. 0778

Av det mer simpla slaget finns de M5 E39 i Le Mansblau metallic som var förarträningsbilar, vilka beställdes med Pirellidäck...

gustaf76: Du har rätt. Det finns många exakt likadana BMWbilar se bara på M3 GTS. Nu i år har det beställt 9st exakt likadana 2013års 550i XDrive till Frankrike. Generalagenter i länder långt i från Tyskland beställer ofta bilar med exakt likadan specifikation.

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.