AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.670

328i -00. Startar inte.

Na
9
Najland
328i Touring -00
När jag var påväg hem från jobbet idag så började bilen gå illa. Precis som när man är på väg att få soppatork. Varvet sjönk och kraften försvann. Tog mig precis in på uppfarten.

Först startade den igen men gick väldigt dåligt. Tomgången svajjade mellan 500 och 800 varv och tillslut dog den. Nu går den inte att starta längre. Vet inte vad man kan kallar det på svenska men bilen "turns over" men den startar inte.

Har tagit bort baksätet och när man lägger örat mot pumpen och slår på tändningen så låter den i 5 sekunder. Inte särskilt högt. Man får anstränga sig för att höra det. Vad jag kan finna på diverse forum så är de där 5 sekundrarna pumpens "priming" och det är normalt.

Detta har jag gjort bara för att testa trots att jag är rätt säker på att jag hör pumpen gå.

* Kollat säkringen till bränslepump i handskfacket
* Kollat säkringen i E-boxen. Den i mitten av de fem som finns där.
* Bytt bränslepumpsreläet mot tutreläet.

Magkänslan säger mig att jag inte har bränsletryck = pumpen gav upp. Farsan tror inte alls på det eftersom man kan höra pumpen. Jag menar på att ljud är inte samma sak som att den funkar.

Vad skulle det annars kunna vara liksom?

/ J
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Testa att köra motorn med startgas. Om den går bättre med startgas så borde pumpen va på väg att dö. Är det ingen skillnad så bör det vara något annat fel.
Na
9
Najland
328i Touring -00
Funkar det även om bilen inte startar öht som det nu är för mig?

(Eftersom du skrev "om den går bättre" och "på väg att ge upp" så vill jag bara förtydliga att bilen går inte att starta alls sedan detta hände.

Var kan man ge startgasen? Måste det ske efter LMM?
Na
9
Najland
328i Touring -00
Jag pratar väl lite med mig själv i vanlig ordning.

Bilen startar på startgas så jag beställde pump och filter efter ett dygns surfande på nätet. Majoriteten verkar ha löst det med ny pump. Några enstaka har haft problem med filtret på bilar som gått långt. Har gjort alla pre-checks utom att mäta bränsletrycket direkt på pumpen. Har ingen utrustning för det. Därför kan jag inte veta om det är filtret eller pumpen som felar. Men vad ska man göra liksom....

Håller tummarna för att det löser sig iaf.
ki
1
kilkenny3
BMW 328i touring -00
Var det pumpen som hade lagt av?
Na
9
Najland
328i Touring -00
Nä =)

Det var flottören till tankmätaren som hade hängt upp sig, så att den visade kvarts tank.

Det första jag gjorde när bilen stannade, var att hälla i det jag hade i gräsklippardunken. (5 liter eller så.)

Fick hem en ny pump. Skruvade loss den gamla, så att man kunde se ner i tanken. Det var praktiskt taget snustorrt i tanken, trots den där skvätten från dunken.
Åkte och köpte en 10 liters dunk och petade i och bilen startade så snällt, så.

2 veckors stillestånd, helt i onödan. :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.