AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.949

allmänt 850IA

ny ägare till 850 -91 och undrar om det är vanligt att automaten är lite ryckig, smäller en aning när den växlar ner. någon som känner igen problemet och kan peka på vart felet ligger?

sedan undrar jag... AC kylning är väl standard på alla e31 hoppas jag?! min verkar inte fungera trots att jag vill minnas att säljaren påstod den var nyservad... kan det vara så enkelt att jag missat någon knapp på kontrollpanelen? upplevde bilen som väldigt "spårig" runt 120km/h vid lutning på motorväg, kör 18" ganska låg profil, är detta något man får leva med som e31 ägare?
någon som fixat pixelfelen i färddatorn själv eller har folk här lämnat iväg detta? (nån som vet nån i sverige som fixar är jag tacksam för uppgifter)
kan tillägga att det givetvis inte alltid det låter när den slänger i lägre växel, bara ibland men vanligast är det då 1an hoppar i, troligen pga lådans utväxling?
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Du kan ju alltid börja med att kontrolera nivån i lådan men kom ihåg att den skall ha rätt temp, nästa steg som jag skulle gjort är att byta filter och oljan. Ett normalt oljebyte på lådan är på ca 3,5 liter men den rymmer 8 liter. Hjälper inte detta så får du nog vända dig till en firma typ Automatix i Kungsbacka som är duktiga.

/P
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Hej tiasz
Grattis till en underbar bil
angående automaten så är min bestämd men inte hård när man accelerar men vid fart minskning (växlar ner) då är det nätt och jämt märkbart.

AC n är verkligen effektiv på dessa bilar min blir så kall att man fryser om fingrarna när man håller dessa vid munstyckena.

Även jag har 18” med låg profil och går som på räls gör skäl för uttrycket.
Kanske din bil behöver en fyrhjuls inställning

Laga datorn var lite pillrigt men ingen omöjlighet jag köpte ett kitt från Länk. Billigt och bra.
Lycka till

//fredde

Bättre med en 850 i Garaget än 850 i plånboken
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tror knappast du "missat någon knapp i kontrollpanelen" eftersom en kontrollpanel är rätt enkel att förstå, och jag tror tyvärr knappast du tagit fel och trott att 28 betyder kallt, :)

Det är nog helt enkelt så att AC:n läcker. Att AC:n är "nyservad" betyder ju knappast att den funkar... Åtminstone skulle jag inte lita på det.

Det är en underbar bil du skaffat dig, men det är inget för den som inte är intresserad av att skruva själv.
kspehe: ja klart jag ska göra det. jag har bla bytt olja på kanske världens sämsta växellåda? ZF-5hp30, så är väl inte helt nytt dehär med automat påfyllning men funderar ändå på ifall det går att checka nivån utan att öppna o hälla ut? :)
vilken olje typ är det som gäller på dessa lådor?

fredrikb: tackar. hoppas dock jag inte blir helt beroende av den. brukar ha lätt för o köpa bil men desto svårare o göra sig av med.
jag tycker det låter mer än känns när den smäller till vid nedväxling! dessa lådor växlar ju snabbare än lucky luke, dvs missbruk utav koppling.

ja det är ju själve fan att jag glömde kolla ACn jag handlade.. typfel på mig för glömmer det varje gång. tackar för svaren
sedan funderar jag på hur hög tomgången ska vara? är rädd för att den inte får runt oljan i ekipaget... men 850 har väl även en varningslampa för lågt oljetryck?
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Vad visar den för tomgångsvarv din bil?
Båda mina v12 ligger stabilt på 600-700 varv/min varmkörda.
Och det är som det ska.
Och det finns en oljetrycks lampa i din bil. Men kolla så den är hel eller inte är borttagen.
Jag har varit med om att vissa mindre seriösa bilförsäljare, privata som företagare har plockat ur eller täckt för varnings lampor som är obekväma vid försäljning.
För det är billigare än att åtgärda felen o svårt att bevisa vem som gjort vad i efterhand.

Ett tipps till er alla!

/F1
ofan vilka jävla idioter.. ja min ligger nog mellan 500-550 skulle jag tro, inte mer enligt mätare iaf. får ta o kolla detta. borde gå o bara skruva upp spjällen lite... kan säga att avgasprovet på bes var mer än väl godkänt!
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Slå på tändningen så ser du om alla varnings lampor lyser, lycka till med att SKRUVA upp tomgången som är elektroniskt styrd via elm och dme boxarna.

/P
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Föresten så öppna motorhuven så hittar du sticka till växellådan på höger sida, vad som gäller olja så får du se efter vilken låda du har och det ser du på en skylt på vänster sida på lådan vilket du borde känna till om du har plockat med lådor innan.

/P
kspehe: felet existerade bara i mitt huvud, missuppfattade varvräknaren. ligger perfekt :) angående växellådan tycker jag bara den går bättre o bättre... nu är det bara i S den kan vara lite jävlig ibland.

sedan undrar jag vad "M" läget på automat lådan betyder? kan det vara vinter läge?

sedan undrar jag om det är någon som limmat tyg taket själv med gott resultat?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har limmat insidan på takluckan med gott resultat - det är lite pillrigt bara men med tyglim och försiktighet så gick det bra.

M är väl manuell-läget? Den fyrstegade har väl inget vinterläge som den femstegade har?

För övrigt så har du varning för oljetrycket i färddatorn. Minns inte om det finns i kombiinstrumentet också.

Var bor du Tiasz? Stockholm? I så fall ser jag fram emot att träffa dig på någon av BMWCS träffar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.